משרד הפנים מסרב בניגוד לחוק למסור מידע על גירוש ושחרור עובדים זרים

האגודה הגישה ב- 11.8.02 עתירה מנהלית לפי חוק חופש המידע, בדרישה למסור לה מידע על יישומו של התיקון לחוק הכניסה לישראל, הנוגע למעצרם, הרחקתם ושיחרורם של עובדים זרים השוהים בישראל

האגודה לזכויות האזרח עתרה ב- 11.8.02 לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, נגד משרד הפנים והממונה על חוק חופש המידע במשרד הפנים, בדרישה למסור לאגודה מידע על יישומו של התיקון לחוק הכניסה לישראל, הנוגע למעצרם, הרחקתם ושיחרורם של עובדים זרים השוהים בישראל. העתירה הוגשה על-ידי עו"ד קרן בר יהודה ועו"ד צלי רשף, מטעם האגודה לזכויות האזרח, בהתאם לחוק חופש המידע, לאחר שהמידע הנדרש לא הועבר, למרות פניות חוזרות ונשנות של האגודה, מחודש אפריל 2002.

העתירה מתבססת על חוק חופש המידע, שנחקק בשנת 1998. החוק מעגן לראשונה בחקיקה את זכות הציבור לדעת, אחת מזכויות היסוד בכל משטר דמוקרטי, הנגזרת מחופש הביטוי. משמעותה של זכות זו היא, שלכל אזרח או תושב במדינה הזכות לקבל מידע מרשות ציבורית ללא צורך בהוכחת אינטרס כלשהו בקבלת המידע.

בעתירה מבקשת האגודה, באמצעות עו"ד בר יהודה, מידע על מספר המקרים בהם דחה הממונה על ביקורת הגבולות הרחקה של אזרח זר, בכמה מקרים נדחתה ההרחקה על-ידי בית הדין למשמורת של אזרחים זרים השוהים בישראל שלא כדין, בכמה מקרים שוחררו בערבות שוהים שלא כדין ובכמה מקרים החליט בית הדין למשמורת להורות על שינוי תנאי הערובה של האזרחים הזרים שהוחזקו בבית הדין.

המידע אותו מבקשת האגודה בעתירה מתייחס לתקופה שאחרי כניסת התיקון לחוק הכניסה לישראל לתוקף, מחודש נובמבר 2001 ועד היום. במסגרת התיקון נתווסף חלק שכותרתו "הרחקה ומשמורת", המסדיר את הליך מעצרם וגירושם של אזרחים זרים השוהים בישראל ללא היתר. התיקון קובע אפשרות נרחבת לממונה ביקורת הגבולות להורות על מעצרו של אזרח זר החשוד בשהייה שלא כדין בישראל. כמו כן, מציינת עו"ד בר יהודה, התיקון לחוק קובע מנגנון לביקורת על החלטות הממונה על ידי בית הדין לביקורת משמורת.

עו"ד בר יהודה מדגישה בעתירה, כי במעצרם הארוך של חשודים בשהייה בלתי חוקית יש פגיעה קשה בחירותם של האזרחים הזרים, ופגיעה זו, חיוני שתהיה כפופה לביקורת ציבורית ולדיון ציבורי. כך גם לגבי מעצרם של שוהים שלא כדין, אשר לעיתים רבות ניתן להסתפק לגביהם בחלופת מעצר – שחרור בערבות. עוד מוסיפה עו"ד בר יהודה, כי ההגנה על זכויות האדם של אזרחים זרים הינה חיונית במשטר דמוקרטי והומני כמשטר מדינת ישראל, ומעוגנת אף בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

עוד מצויין בעתירה, כי אופן טיפול הממשלה בנושא העובדים הזרים עלה לאחרונה לראש סדר היום הציבורי, וזאת לאחר שהממשלה הכריזה על מדיניות גירוש שוהים זרים, ועל אכיפה מוגברת של חוק הכניסה לישראל. עו"ד בר יהודה טוענת בעתירה, כי חשוב שמדיניותה זו של הממשלה, אופן ביצועה והשלכותיה על זכויות האזרחים הזרים ועל כיסו של הציבור הרחב, תהיה כפופה לביקורת עניינית. לכן כה חשובה חשיפת מלוא הנתונים בפני הציבור ובפני ארגוני זכויות אדם.

האגודה לזכויות האזרח ניסתה, החל מחודש אפריל 2002, לקבל בכתב את המידע המבוקש, אך כל פניותיה אל משרד הפנים לא העלו דבר. בתגובה לבקשות השיב הממונה על חופש המידע במשרד הפנים, כי הדבר יצריך הקצאת משאבים בלתי סבירה וכי חלק מהמידע כלל אינו נמצא בידם. אך עו"ד בר יהודה טוענת, כי מרבית המידע הוקלד במחשב וכמו כן, כי אין הדבר אמור להוות השקעת מאמצים בלתי סבירה. יתרה מכך, גם אם הדבר יצריך מאמץ מיוחד של משרד הפנים, מחובתו על-פי החוק לעשות זאת, בגלל החשיבות הציבורית הגדולה שבכך.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש המידע,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.