משרד הפנים מונע טיפול מאזרחים ומתושבים בניגוד לחוק ולאורך שנים

האגודה עתרה ב-7.8.02 לבג"צ נגד משרד הפנים ומינהל האוכלוסין בדרישה לבטל את נוהל מניעת הטיפול, המגביל אנשים רבים לצאת מישראל, להצביע, לקבל ביטוח בריאות ועוד – מבלי שידעו מדוע הם מנועי טיפול

האגודה לזכויות האזרח והמרכז לפלורליזם יהודי עתרו ב-7.8.02 לבג"צ נגד שר הפנים ונגד מנהל מינהל האוכלוסין במשרד הפנים, בדרישה לבטל את מדיניות מינהל האוכלוסין לפיה נמנע מתן שירות לאזרחים ישראלים ותושבים, כאמצעי לחץ לקבלת הסכמתם לשינוי רישום הדת, הלאום או המצב האישי ברשומותיהם שבמרשם האוכלוסין, או כאשר קיים ספק בדבר אופן קבלת מעמדם בישראל. עוד מבקשים הארגונים בעתירה, שיבוטל "נוהל הטיפול בהגבלות למתן שירותים" על פיו נמנע מתן שירותי מרשם מתושבים ואזרחים אשר ברשומותיהם בקובץ מרשם האוכלוסין מופיע סימון הגבלה למתן שירות, מבלי שהדבר נאמר להם מפורשות ותוך יצירת מצג שווא כי השירות המבוקש יינתן להם בהקדם. כמו כן מבקשת עו"ד מיכל פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח לקבוע דיון דחוף בעתירה.

העתירה עוסקת באנשים רבים שאת רישומם במחשבי מינהל האוכלוסין מלווה כיתוב אזהרה אדום: "מנוע טיפול". העתירה הוגשה בשם מ` ז` ושתי בנותיה הקטינות, שלושתן אזרחיות ישראל, ומנועות טיפול על-ידי מינהל האוכלוסין במשרד הפנים. בעתירה מפרטת עו"ד פינצ`וק את אמצעי הלחץ הפסולים שמפעיל מינהל האוכלוסין, כדי לגרום לעותרות ולאנשים רבים נוספים להיכנע לעמדתו ולהסכים לוותר על רישומם במרשם האוכלוסין כיהודים. כך, למשל, לא מוארך תוקף דרכוניהן של העותרות מעבר לתקופה של חצי שנה, דבר המגביל מאד את חירותן ומקשה עליהן לממש את זכותן לצאת את ישראל.

במקום לפעול על-פי החוק ולפנות לבית המשפט לענייני משפחה, כדי לשנות את הרישום, בוחר מנהל מינהל האוכלוסין להנהיג מדיניות לא-חוקית של סחטנות ובריונות, להלך אימים, ללחוץ ולהצר את חירותן של העותרות ושל תושבים ואזרחים נוספים במצבן ובכך להכריחם לקבל את עמדתו.

בעתירה מצויין, כי מ` ז` קיבלה בגיל 18 תעודת זהות ישראלית בה מופיע בסעיף הלאום כי היא יהודיה. בשנת 1994 פנתה למשרד הפנים כדי להוציא תעודת זהות חדשה במקום תעודתה הבלויה. משלא קיבלה את התעודה החדשה כפי שהובטח לה במשך זמן ממושך, נתברר למ` ז` לתדהמתה כי לטענת משרד הפנים, היא חתמה בעבר על מסמך לפיו היא נוצריה, וכעת עליה להסכים לשינוי הרישום בסעיף הלאום כתנאי לקבלת תעודת זהות חדשה.

מ` ז` מכחישה כי אי פעם חתמה על מסמך לפיו היא נוצריה, וזה עד היום לא הוצג בפניה. במשך 8 השנים האחרונות היא הוזמנה שוב ושוב למשרד הפנים, ונדרשה להמציא מסמכים שונים. לפני כשנתיים פנתה העותרת ללשכה למינהל אוכלוסין בבקשה לחדש את דרכונה ואת דרכונן של בנותיה. היא הגישה בקשה ושילמה אגרה כנדרש, אולם במסוף המחשב הופיעה באותיות אדומות ההוראה "מנועה מלקבל שירות". רק בחודש אפריל השנה, לאחר התערבות האגודה לזכויות האזרח, הונפקה למ` ז` תעודת זהות חדשה, ונופקו לה ולבנותיה דרכונים למשך שנה. לעותרת נמסר באופן גלוי ומפורש, כי ברגע שתסכים לשינוי הרישום שלה בסעיף הלאום מיהודיה לנצוריה, תוסר מניעת הטיפול שלה ושל בנותיה במינהל האוכלוסין.

בעתירה מצויין, כי כתוצאה ממדיניות זו של מניעת טיפול על-ידי מינהל האוכלוסין, נמנעים מאנשים, לעיתים לאורך שנים, שירותים בסיסיים כגון: שינוי המען במרשם האוכלוסין, הענקת תעודות זהות וחידושן, ניפוק דרכונים והארכתם ועוד. למניעת השירות פנים רבים: יש מי שאינו מקבל שירות כלל, ואחר מוגבל לקבלת שירות מפקידים מסויימים בלבד; יש מי שתעודת הזהות ניטלת ממנו, ומאחר נשללת הזכות לקבל דרכון; יש מי שמקבל דרכון שתוקפו מוגבל לתקופה קצרה, ומאחר נמנעת האפשרות לשנות במרשם את כתובתו או את מעמדו האישי.

עו"ד פינצ`וק מדגישה, כי חלק מן האנשים אינם יודעים כלל על קיומה של בעיה ברישום, ורבים מהם אינם יודעים שסווגו כמנועי טיפול. על-פי הנוהל נדרש פקיד הרישום מחד להימנע ממתן השירות ומאידך ליצור מצג שווא כאילו הכל כשורה. רק כעבור זמן מבהירים פקידי המינהל, כי הסיבה למניעת הטיפול הנה התנגדות "מנועי הטיפול" לשינוי הרישום במרשם האוכלוסין. כן מבהירים הפקידים, כי עד שלא ייאותו לקבל את עמדת המינהל, לא יינתן להם השירות המבוקש.

מדיניות פסולה זו של מינהל האוכלוסין פוגעת פגיעה אנושה בזכויות ובחירויות יסודיות של תושבי ישראל, המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובחוקים נוספים. ללא תעודת זהות לא ניתן להצביע בבחירות; ללא דרכון לא ניתן לעזוב את ישראל ולהיכנס אליה; ללא רישום הילוד במרשם האוכלוסין אין לו זכאות לביטוח בריאות ממלכתי והוריו לא יהיו זכאים לזכויות כלכליות שונות, ועוד. בעתירה טוענת עו"ד פינצ`וק, כי מינהל האוכלוסין מנצל את כוחו הרב ומפעיל את סמכויותיו הרחבות למטרה זרה תוך התעלמות מחובתו כרשות מנהלית שלא להפלות תושבים ואזרחים. המינהל מתעלם מחובתו ליידע את "מנועי הטיפול" בדבר המחלוקת ולהימנע מלהשהות את הטיפול בעניינם משך שנים ארוכות. כן טוענת עו"ד פינצ`וק, כי מניעת טיפול כאמצעי לחץ לשינוי הרישום מהווה חריגה מסמכות מינהל האוכלוסין על-פי חוק מרשם האוכלוסין.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.