העלאת אחוז החסימה תסכן ייצוג מיעוטים

צילום: טלי נירצילום: טלי ניר

האגודה פנתה ליו"ר ועדת חוקה: העלאת אחוז החסימה לאו דווקא תחזק את המשילות, אך תסכן ייצוג מיעוטים


 

החל ממחר (30.9.2013) תקיים ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו) סדרה של דיונים בהצעות חוק המשילות, שכוללות, בין היתר, העלאה דרמטית של אחוז החסימה – מ-2% ל-4%. האגודה לזכויות האזרח שלחה היום (29.9.2013) נייר עמדה לחברי הוועדה, בו היא מפרטת את הסכנות הכרוכות בהעלאת אחוז החסימה, ובראשן – פגיעה בייצוג של קבוצות מיעוט כמו ערבים וחרדים בכנסת.

בנייר העמדה מציינת עו"ד דבי גילד-חיו, מנהלת קידום מדיניות וחקיקה באגודה, כי לאחוז החסימה השלכות קריטיות על ייצוג של קבוצות מיעוט שונות בחברה הישראלית, ובראשן החרדים והערבים. ההצעה לפיה על מפלגות המייצגות מיעוטים להתאחד היא פוגענית ונגועה בגזענות. הן המיעוט הערבי, הן החרדים והן קבוצות מיעוט אחרות זכאיות לאפשרות של בחירה ומגוון פוליטיים בדיוק כמו קבוצות המהוות את הרוב במדינה.

העלאת אחוז החסימה עלולה להביא אף לירידה משמעותית באחוזי ההצבעה דווקא בקרב קבוצות המיעוט – מה שיכול לגרור השלכות קשות על יחסי רוב-מיעוט במדינה. זאת ועוד, העלאת אחוז החסימה תגביר את העיוותים בתוצאות הבחירות הקיימים כבר היום ותגביר באופן לא פרופורציונאלי את כוחן של המפלגות הבינוניות והגדולות על חשבון המפלגות הקטנות. ככל שמפלגה גדולה יותר, כך היא תזכה בנתח גדול יותר של מושבים בכנסת מבלי שמאחורי מושבים אלה יהיו קולות של בוחרים.

עוד מודגש בנייר העמדה, כי ישנן טענות שמפריכות או לכל הפחות מטילות ספק רב בהנחה שהעלאת אחוז החסימה תתרום לחיזוק המשילות.

בנייר העמדה מובאות דוגמאות משלל מדינות בעולם שדואגות באמצעים שונים לכך שאחוז החסימה לא יפגע בייצוג של קבוצות מיעוט בפרלמנט – החל מ"פטור" מאחוז החסימה למפלגות המייצגות מיעוטים לאומיים ואתניים וכלה בקביעת אחוז חסימה לקבוצת מיעוט כולה, על שלל מפלגותיה.

עו"ד דבי גילד-חיו: "חיזוק המשילות לא יכול להיעשות תוך חשש לפגיעה מהותית בשיטה דמוקרטית ובייצוג דווקא של קבוצות מודרות גם כך, הנאבקות על זכויותיהן וייחודן. אסור להגיע למצב שבו אחוז החסימה ישמש כלי דורסני בידי הרוב החזק".

נייר העמדה

תקציר נייר העמדה ונוסח הצעות החוק

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות,ייצוג הולם

סגור לתגובות.