חופש הביטוי

השתתפות של חברי מועצת התלמידים בפעילות פוליטית

צילום: חגי אלעדצילום: חגי אלעד

תקנון מועצת התלמידים אסר על תלמידים חברי המועצה (כ-32,000 תלמידים) להשתתף בכל פעילות פוליטית לרבות הפגנות, כנסים, תמיכה במועמדים למפלגות והתפקדות למפלגות עצמן. בעקבות פניה של קבוצת תלמידים נחושים, החלה האגודה לטפל בעניין. לאחר שהתכתבויות עם הלשכה המשפטית של המשרד הסתיימו ללא הסכמה, פנתה האגודה ביולי 2013 לשר החינוך.

בפנייה טענו עו"ד אילן גפני, מתנדב בצוות פניות הציבור באגודה, ועו"ד טל חסין, מנהלת פניות הציבור באגודה, כי הסעיף בתקנון האוסר על נציגי מועצות תלמידים לעסוק בפעילות פוליטית סותר זכויות יסוד במשטר דמוקרטי, ובהן הזכות החוקתית לחופש הביטוי בכלל ולחופש הביטוי הפוליטי בפרט. יתרה מזאת – עקרון זה, החל על בני נוער וצעירים, אף סותר חינוך לאזרחות ערכית מעורבת ופעילה. האגודה בקשה מהשר לפעול לביטול הסעיף, או לחלופין לתקנו כך שיתאפשר לתלמידים חברי מועצות ליישם אזרחות פעילה ודמוקרטית עם פי ערכיהם, מצפונם ותפיסת עולמם, כאשר הם פועלים בכובעם הפרטי.

במענה לפניית האגודה השיב שר החינוך באוקטובר 2013 כי המשרד ימליץ למועצת התלמידים הארצית לתקן את התקנון ברוח תביעתנו, ויוודא שההמלצה אכן תתקבל. ואכן, בישיבתה השנתית של מועצת התלמידים הארצית במאי 2014 שונה הסעיף בתקנון, ונקבע בו כי תלמידים חברי מועצות יוכלו להשתתף בכנסים ובעצרות כפרטים.

למרות זאת, מעיון בנוסח החדש של התקנון ומתלונות שקיבלנו מתלמידים עולה כי השינויים שנעשו אינם מספיקים, וכי עדיין נותרו בתקנון הגבלות הפוגעות בזכויות חוקתיות של התלמידים חברי המועצה, ובהן הגבלות על השתתפות תלמידים בפעילות מפלגתית ובכלל זאת חברות במפלגה, הצבעה בפריימריז וכו'. לפיכך פנינו באפריל 2015 למנכ"לית משרד החינוך. בתחילת יולי נענינו ממשרד החינוך כי שהערותינו יילקחו בחשבון עם עדכון התקנון הצפוי אחרי תחילת שנת הלימודים.

פניית האגודה לשר החינוך, יולי 2013

תשובת שר החינוך, אוקטובר 2013

פניית האגודה למשרד החינוך, אפריל 2015

תשובת משרד החינוך, יולי 2015

 

קישורים:

התכתבות האגודה לזכויות האזרח עם הלשכה המשפטית של משרד החינוך

לפוליטיקאים הצעירים אסור להיות "פוליטיים" – על הנושא באתר מחלקת החינוך של האגודה

צינור לילה, ערוץ 10, 8.7.2013 (האייטם הפותח, בסביבות 1:45)

מועצת התלמידים הארצית מתנה חברות באי פעילות מפלגתית, הארץ, 8.7.2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.