הזכות לדיור נאות וזכויות תכנון

האם לחסרי בית יש זכות להתקיים במרחב הציבורי?

CC-BY: David ShankboneCC-BY: David Shankbone

מחר (11.7.2013) ידון בית המשפט העליון בערעור של עיריית תל אביב נגד פסק דין שאסר על פקחי העירייה לפנות ולהחרים ציוד של חסרי בית. הערעור יידון בפני השופטים רובינשטיין, ג'ובראן וזילברטל. לדיון צפויים להגיע גם חסרי בית הפעילים למען זכויותיהם.

ביום 19.11.12 פסק בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב (השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן), כי אסור לעיריית ת"א להרחיק אנשים חסרי בית מהמרחב הציבורי ולהחרים את חפציהם האישיים, אלא בנסיבות של פגיעה או מטרד משמעותיים, ועל פי נהלים כתובים. פסק הדין ניתן בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ומספר חסרי בית, שהתלוננו על הטרדות והתעמרות מצד פקחי העירייה, הרחקתם ממקומות בהם לנו, ניסיון לפצל אותם מחבריהם והחרמת ציוד בסיסי הנדרש להישרדותם, גם בשעות הלילה וגם כשהיה מוסתר במהלך היום.

בערעור שהגישה עיריית תל-אביב-יפו, נטען כי פסק הדין מעניק "זכות יתר" לחסרי הבית לשהות בכל מקום במרחב הציבורי, וכי סילוק חפציהם של חסרי הבית נובע מחובת העירייה להסיר מטרדים ולשמור על הסדר והניקיון במרחב הציבורי.

בית המשפט העליון הורה על צירופו של היועץ המשפטי לממשלה וזה הגיש את עמדתו, ולפיה יש לתת משקל ממשי לאינטרס של חסר הבית להתקיים במרחב הציבורי ולזכויות היסוד שלו בעת אכיפת חוקי העזר העירוניים, וכי העובדה שאין לחסר הבית קורת גג או מרחב פרטי היא רלוונטית בעת אכיפת האיסורים הנוגעים לשימוש במרחב הציבורי. לעמדתו, נוסחת האיזון הראויה מתירה לעירייה לפנות את מיטלטליו של אדם חסר בית (המביאה בפועל לסילוקו מהמרחב הציבורי בו הוא נמצא) רק כאשר אלו מונעים מכלל הציבור את השימוש במרחב הציבורי או פוגעים פגיעה ממשית באפשרות של הציבור לשימוש סביר באותו מרחב.

בתגובה שהגיש עו"ד גיל גן-מור מטעם חסרי הבית והאגודה לזכויות האזרח, הוא מדגיש כי סילוק חפציהם האישיים של חסרי הבית על ידי פקחי העירייה אינו אלא התעמרות חסרת תוחלת, שפוגעת בזכותם של חסרי הבית לכבוד, לחירות, לקניין ולהליך הוגן. מכיוון שלחסרי בית אין ברירה אלא להתקיים במרחב הציבורי, לישון בו ולהשאיר בו ציוד אישי, הרי שהאיסור על הנחת הציוד המשמש אותם לשינה ולקיום בסיסי במרחב הציבורי, הופך אותם לעבריינים בעל כורחם ולמעשה שולל את זכותם להתקיים.

לדברי עו"ד גיל גן-מור, "מדיניות שהופכת את חסרי הבית לעבריינים רק בשל היותם חסרי בית היא לא רק אכזרית, אלא גם אינה אפקטיבית. מעבר לסבל של חסרי הבית, התוצאה תהיה שהם יידחקו לשכונות מוחלשות, בהן פקחי העירייה לא יטרידו אותם."

עו"ד גן-מור הוסיף עוד, "מערכות הרווחה הארציות והעירוניות אינן מספקות לחסרי הבית מקלטים בהיקף ובאיכות מספקת, שלא לדבר על פתרונות דיור קבועים, ולרבים מהם אין ברירה אלא ללון ולשהות ברחוב. כדאי שהעירייה תשקיע מאמצים בסיוע לחסרי הבית, לא בהתעמרות בהם".

עע"ם 105/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.