חופש הביטוי

התנהלות המשטרה כלפי המפגינים לפני הפגנה ובמהלכה

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפכ"ל המשטרה בעניין התנהלות המשטרה לקראת הפגנה שנערכה במוצאי שבת, 8.6.2013, בירושלים, ובמהלכה. בימים שקדמו להפגנה יצרו קציני מודיעין של משטרת מחוז ירושלים קשר טלפוני עם פעילי מחאה ובקשו מהם למסור פרטים על ההפגנה המתוכננת. בהפגנה עצמה, על פי עדויות שהגיעו לאגודה, הופעלה אלימות כלפי מפגינים. כאשר ניסו המפגינים לעקוף את המחסומים שהציבה המשטרה ולהתקדם לכיוון מעון ראש הממשלה, החלה המשטרה לעצור מפגינים. המעצרים התבצעו תוך פיזור גז מדמיע, שימוש בסוסים לצורך פיזור המפגינים והפעלת כוח רב מצד השוטרים.

בפנייה מבקשת עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה מהמפכ"ל שיורה לחקור את התנהלות המשטרה לפני ההפגנה ובמהלכה. עו"ד אליהו חי מדגישה כי למשטרה יש ניסיון ויכולת להתמודד עם אירועים שבהם עולה חשש להפרת הסדר הציבורי, וכי שוטריה יודעים היטב כיצד יש להתנהל בהפגנות שלא קיבלו את אישור המשטרה, לרבות שימוש באמצעים מידתיים לצורך פיזור ההפגנה כשאין מנוס מכך. תחת זאת, בחרה המשטרה באותה הפגנה לפעול בצורה מתסיסה ואלימה, בניגוד לתפקידה להבטחת הסדר הציבורי ושלום המפגינים.

להלן הפנייה. לתשובת המשטרה לחצו כאן.

 

18 ביוני 2013
 
לכבוד
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל
משטרת ישראל
המטה הארצי, ירושלים
בפקס: 02-5428118
 

שלום רב,

 

הנדון: התנהלות בלתי חוקית של משטרת ישראל כלפי מפגינים לפני ובמהלך הפגנת ה-8.6.13

 

אנו פונים אליך נוכח הדיווחים שהגיעו לידינו, לפיהם הפעילה משטרת ישראל אלימות קשה ביותר כלפי מפגינים בהפגנה שנערכה ב-8.6.13 בירושלים, במחאה על גזירות התקציב ועל ההחלטה על ייצוא הגז הטבעי, וכן נוכח שיחות טלפוניות מטרידות שערכו קציני מודיעין לפעילי מחאה, במטרה לברר פרטים על ההפגנה. למשטרת ישראל הניסיון והיכולת להתמודד עם אירועים בהם עולה חשש להפרת הסדר הציבורי, ושוטריה יודעים היטב כיצד יש להתנהל בהפגנות שלא קיבלו את אישור המשטרה, לרבות שימוש באמצעים מידתיים לצורך פיזור ההפגנה כשאין מנוס מכך. תחת זאת, בחרה המשטרה באותה הפגנה לפעול בצורה מתסיסה ואלימה, בניגוד לתפקידה להבטחת הסדר הציבורי ושלום המפגינים. לפיכך, אנו מבקשים כי תורה לחקור לאלתר את התנהלות המשטרה לפני ובמהלך הפגנה זו, והכל כמפורט להלן:

 

  1. במוצאי שבת, 8 ביוני 2013, בסביבות השעה 21:00 נאספו כ-500 מפגינים בגן הסוס בירושלים והחלו לצעוד לכיוון מעונו הרשמי של ראש הממשלה. שתי הקבוצות המרכזיות שנטלו חלק בהפגנה היו קבוצת "המעברה" מירושלים וקבוצת "הלא נחמדים" מממרכז הארץ. נושא ההפגנה היה מחאה על גזירות התקציב החדשות וההחלטה על ייצוא הגז הטבעי.
  2.  

  3. בימים שקדמו להפגנה, יצרו קשר טלפוני קציני מודיעין של משטרת מחוז ירושלים עם פעילי מחאה והזמינו אותם להגיע לפגישה במשרדי המחוז, על מנת למסור פרטים על ההפגנה המתוכננת. ברשת החברתית פורסמו עדויות שונות של פעילים שזכו לקבל שיחה טלפונית מעין זו.

א.      כך, למשל, פורסמה בפייסבוק עדותה של אחת הפעילות: "התקשר אליי אתמול אדם שהזדהה כקצין משטרה במשטרת ירושלים ושאל אותי פרטים על ההפגנה במוצאי שבת. זה הלחיץ אותי קצת. אני אזרחית שומרת חוק, לא רגילה שמשטרה מתקשרת אליי. אני בסך הכול אחראית על הנסיעות."

ב.      ז' ל', אחת המפגינות שהשתתפו בהפגנה, סיפרה לח"מ כי קיבלה שיחה טלפונית מספר ימים לפני ההפגנה. הדובר הציג עצמו כ"מהמשטרה בירושלים", מבלי להזדהות בשמו או בתפקידו. הוא ביקש מז' להגיע אל תחנת משטרה בירושלים, על מנת למסור מידע אודות ההפגנה, ובין היתר ביקש ממנה למסור לו את שמות מארגני ההפגנה. ז' מסרה לשוטר כי אינה יודעת מי המארגנים וכי אינה מוכנה להגיע לתחנת משטרה בירושלים, שכן היא מתגוררת בבאר שבע. השוטר הציע לה שיגיע לביתה על מנת להיפגש עימה. ז' סירבה וחזרה ואמרה שוב כי אין לה פרטים נוספים על ההפגנה. השוטר ביקש ממנה לשקול בשנית את סירובה וליצור עימו קשר תוך מחצית השעה. ז' מסרה כי נבהלה מהשיחה. "אנחנו בסך הכול אנשים שומרי חוק. אף אחד לא רוצה להסתבך עם המשטרה". בעקבות השיחה הטלפונית, כיבתה ז' את מכשיר הטלפון הנייד שברשותה על מנת לא לקבל שיחות מטרידות מעין זו בשנית.

ג.        פעיל נוסף, שהשתתף בהפגנה וקיבל שיחה טלפונית מקצין בילוש ממחוז ירושלים, סיפר לנו כי אין זו הפעם הראשונה שהוא מקבל שיחות טלפוניות מהמשטרה לפני הפגנות. כשבועיים לפני ההפגנה התקשר אליו בלש המוכר לו מהמשטרה, וביקש להיפגש איתו. הפעיל השיב לו שהינו עסוק. הקצין התעקש ואמר שהוא יגיע אליו. בלית ברירה הסכים הפעיל להיפגש עימו. הקצין הגיע למקום הימצאו של הפעיל והחל לתשאל אותו אודות הקשר שלו למארגני ההפגנה וניסה לדלות ממנו פרטים נוספים על ההפגנה. הפעיל חזר ואמר כי אין בידיו פרטים על ההפגנה. לבסוף אמר לו הקצין כי מארגני ההפגנה הם פורעי חוק ו"שכדאי לו להתרחק מהם".

ד.      מ' ס', פעיל מרכזי בקבוצת "המעברה", קיבל הודעת טקסט מאת מפקד תחנת לב הבירה, שביקש ממנו פרטים לגבי ההפגנה. מ' הפנה את מפקד התחנה לעורך דין המלווה את הקבוצה.

 

  1. השיחות הטלפוניות לפעילי מחאה נמשכו גם לאחר ההפגנה ולפני הפגנות נוספות. כך למשל, כתב י' ר', פעיל מרכזי במחאה, בדף הפייסבוק שלו, על שיחה שקיבל מרכז מודיעין במשטרת כפר סבא ורעננה, בעניין ההפגנה שתוכננה להתקיים מול ביתו של השר בנט.
  2.  

  3. אומנם, בדיון שנערך בכנסת (כפי שיתואר בהמשך) הוצגו השיחות שנערכו לפעילים על ידי המשטרה כניסיון להגיע להידברות עם פעילי המחאה לפני ההפגנות במטרה להבטיח את הסדר הציבורי. אולם בפועל, על פי העדויות לעיל, בחלק מהמקרים השוטרים מפעילים לחץ על המפגינים להיפגש עימם בניגוד לרצונם ומזהירים את הפעילים שלא ישתתפו בהפגנות, וכך יוצרים בקרבם חשש ורתיעה מלהשתתף בפעולות מחאה או לקחת חלק בארגונן.
  4.  

  5. אך לפני כשנה הבהרת, בעקבות פנייתנו אליך, כי  "ככל שמי משוטרי משטרת ישראל עשה שימוש בהליך הידברות כאמור על מנת להניא את מבקשי המחאה מלממש את זכותם הדמוקרטית להפגין כדין – וחמור מכך – נקט בלשון מאיימת ובהפעלת לחץ פסול לצורך זה, הרי שפעל שלא כדין וצפוי יהיה לעמוד, למצער, לדין משמעתי המתחייב בנסיבות העניין" (מכתבך אלינו מיום 18.6.12). לפיכך, נבקשך לחזור ולרענן הנחיות אלה למפקדי ולשוטרי המחוזות השונים.
  6.  

  7. בנוסף לשיחות לפעילים טרם ההפגנה, הרי שמן העדויות שהגיעו לידינו, עולה תמונה קשה של אלימות שהופעלה כלפי מפגינים בהפגנה עצמה. כאשר ניסו המפגינים לעקוף את המחסומים שהציבה המשטרה ולהתקדם לכיוון מעון ראש הממשלה, החלה המשטרה לעצור מפגינים. המעצרים התבצעו תוך פיזור גז מדמיע, שימוש בסוסים לצורך פיזור המפגינים והפעלת כוח רב מצד השוטרים.
  8.  

  9. בין היתר,  הצטברו באגודה העדויות הבאות:

א.      במהלך ההפגנה, נדרס מפגין בשם ג' ג' על ידי שוטר רכוב על אופנוע. על פי עדותו של מר ג', כתוצאה מהדריסה הוא נחבל ברגלו וקרס לעבר הקרקע תוך שהוא מתפתל מכאבים. לדבריו, השוטר שדרס אותו לא עצר לשאול לשלומו, לא עזר בפינויו ולא השאיר פרטיו במקום. לדבריו של המפגין, מספר מפגינים שהיו במקום סיפרו לו כי ראו את השוטר מכוון לעברו את כידון האופנוע כדי לפגוע בו במתכוון. בתיעוד ויזואלי של השוטר הדורס, דקות ספורות לאחר שהתרחש האירוע, נראה השוטר הדורס ישוב על האופנוע ללא תג זיהוי, בעוד שגיא מוקף במפגינים שנחלצו לעזרתו, שרוי על האדמה ואוחז ברגלו. ביום למחרת, פרסם גיא מכתב המגולל את ההתרחשות וקורא לשוטר להביע התנצלות בפניו.

רצ"ב הקישור למכתבו של המפגין וכן לתמונה שצולמה מיד לאחר התרחשות האירוע:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151506142008215&set=p.10151506142008215&type=1

ב.      מ' ס', פעיל מרכזי בקבוצת "המעברה", סיפר לנו כך: "כשהצעדה יצאה לדרך נתקלנו במאות שוטרי יס"מ שחסמו את דרכנו לרחוב יפו. שוטרי היס"מ היו אלימים כבר בצומת זו והחלו לדחוף אנשים. מתוך ניסיון לעקוף את שוטרי היס"מ עלינו חזרה אל עבר העירייה ומשם לרחוב יפו. באותה נקודה התנפלו עלינו שוטרים היס"מ באלימות  ברוטאלית. הגדיל לעשות מפקד היס"מ יניב מויאל שהחל לתקוף פעילות ופעיל שצעקו לעברו עד לנקודה שפקודיו היו צריכים להחזיק אותו כדי שהאלימות תפסיק. כשהצעדה המשיכה ברחוב יפו האלימות רק התגברה. פעילים שסומנו "כמנהיגים" נעצרו על כך שהחזיקו מגפון, שוטר על אופנוע דרס מפגין, שוטר אחר בעט בצלעות של מפגינה. למרות כל זאת המשיכו הצועדים אל עבר בית ראש הממשלה. כשהגיעו המפגינים אל כיכר פריז ניסתה המשטרה להוביל את הצועדים אל תוך מתחם סגור תוך שימוש בסוסים, כשפרשי המשטרה גורמים לחבולות חמורות לפעילים. כ-8 פעילים שעמדו על המדרכה וצפו בנעשה נעצרו על "הפרת הסדר הציבורי". חשוב לציין כי כל האלימות לאורך ההפגנה, שהיא בניגוד לחוק, הוקלטה במצלמות הוידיאו של עשרות סמויים, והתבצעה אל מול עיניהם של מפקדי המשטרה וביניהם אבניאלי" (מפקד תחנת הבירה).

ג.        מפגינה נוספת שהשתתפה בהפגנה מסרה את הדברים הבאים": "אחד היסמניקים רץ לעברי ודחף אותי אחורה בעוצמה רבה – חייבת לציין שהדבר תפס אותי בהפתעה ועל כן עוצמת הפגיעה – נחתי על הגב ליד גרם מדרגות ואיכשהו הצלחתי לעצור לפני שהחלקתי הלאה במדרגות. קמתי רועדת כולי מההלם והמכה. למחרת קמתי עם כאבים בגוף וחולשה".

ד.      א' ע', אחד המפגינים שנעצרו על ידי המשטרה במהלך אותה הפגנה, מסר כי הוא הוכנס לניידת וישב בה בדוחק יחד עם שבעה מפגינים נוספים וארבעה שוטרים. הניידת עמדה במקום משך זמן רב. כעבור דקות ספורות חש א' כי הוא נחנק מחוסר אויר וביקש לפתוח את החלון. בתחילה הסכים קצין שנכח במקום לבקשתו, אולם לאחר מכן הקצין עזב את המקום ושוטרים אחרים שהוצבו ליד הניידת סירבו להשאיר את החלון פתוח. בלית ברירה, הפעיל א' לחץ על החלון בכוונה לפתוח אותו מתוך הניידת וכתוצאה מכך הוא נשבר. ידו של א' דיממה כתוצאה משברי זכוכיות שנותרו בתוכה. לאחר פרק זמן ממושך עזבה הניידת לכיוון תחנת המשטרה כשא' ממשיך לדמם. א' הושאר במעצר למשך הלילה בשל שבירת החלון. במשך כל זמן שהותו בתחנה, ביקש א' מהשוטרים בתחנה מספר פעמים לקבל טיפול רפואי לידו הפצועה אך לא זכה לכל טיפול.

 

  1. אין חולק כי על המשטרה לפעול לשמירה על הסדר הציבורי ולמניעת התפרעויות, וכי היה עליה להתמודד עם אווירה טעונה ומורכבת בעת ההפגנה. אולם נדמה כי במקום לנסות ולהימנע ככל האפשר מעימותים ולפעול באמצעים מידתיים לדיכויים, המשטרה באופן התנהלותה רק גרמה להחרפת המתח – השימוש בשוטרים סמויים המצוידים במצלמות, השימוש בשוטרים רכובים על סוסים, וכמובן, האלימות הקשה שהופעלה כלפי המפגינים. למותר לציין, כי התנהלות זו אינה עולה בקנה אחד עם הצהרות המשטרה, כהסבר לשיחות המקדימות, בדבר רצונה ליצור שיתוף פעולה עם מפגינים. אחד ממארגני ההפגנה סיכם את הדברים כך: "אנו רואים בפעולות המשטרה בהפגנה הכרזת מלחמה על חופש הביטוי, ובאלימות השוטרים כפעולת 'תג מחיר' על כך 'שהעזנו' לארגן אירוע מחאה מבלי לשתף אותם בתוכניות".
  2.  

  3. למרבה הצער, אין זה המקרה הראשון בו נשמעות עדויות על אלימות משטרתית קשה בהפגנות האחרונות. אלימות המשטרה בהפגנות אף עלתה לדיון שנערך במליאת הכנסת בתאריך 12.6.13. ח"כ תמר זנדברג מתחה ביקורת קשה על האלימות שהופעלה בהפגנת ה-8.6, ובין היתר אמרה את הדברים הבאים: "אני רוצה לציין במאמר מוסגר שהאלימות הזאת מצטרפת לשתי הפגנות קודמות, שהתרחשו בחודש מאי, האחת מול ביתו של יצחק תשובה בנתניה והשנייה מחוץ לביתו של שר האנרגיה סילבן שלום. שתי ההפגנות האלה, גם הן במחאה על ייצוא הגז, ואני רוצה לומר שעולה כאן תמונה – האלימות המשטרתית הפכה לאחת הפרקטיקות הקבועות והמסוכנות ביותר שנעשה בהן שימוש כדי לדכא ולסכל הפגנות לגיטימיות, ולא סתם הפגנות לגיטימיות – ועל זה אני רוצה לשים את האצבע – אלא בדיוק על ההפגנות שהפכו להיות בשנים האחרונות ההפגנות האפקטיביות שמשיגות שינוי אמיתי של המדיניות..".  במהלך הדיון בכנסת הובאו עדויות נוספות על אלימות משטרתית באירועים אחרים, כגון זו שהופנתה כלפי תושבי היישוב ביר-הדאג' (ובעניין זה ראו מכתבינו מיום 17.10.12  ומיום 29.11.12)
  4.  

  5. נציין, כי רוב רובם של המפגינים שאיתם שוחחנו לצורך גביית העדויות ציינו כי אינם מעוניינים להגיש תלונה למח"ש, ואף אינם מעוניינים ששמם ייחשף, בין היתר בשל חוסר האמון במידת האפקטיביות של הגשת תלונות כאלה למח"ש, ומאידך החשש פן השוטרים עליהם יתלוננו יתנכלו ויתעמרו בהם בהמשך. ביקורת דומה על מח"ש הוזכרה על ידי חברי הכנסת גם בדיון שנזכר לעיל. נוצר מצב, איפוא, כי בשל חוסר האמון במח"ש, קיימת אווירה שבה שוטרים יכולים לנהוג באלימות כלפי אזרחים מבלי לחשוש כי יצטרכו לתת דין וחשבון על מעשיהם.
  6.  

  7. לאור כל האמור לעיל, נדרשת תגובה משטרתית פנימית, ללא קשר לתלונות המוגשות או לא מוגשות למח"ש, לאירועים של אלימות שוטרים בהפגנות. נבקשך איפוא להורות על חקירה מיידית של התנהלות המשטרה בהפגנה שנערכה ב-8 ליוני 2013, תוך מיצוי הדין עם השוטרים אשר פעלו בניגוד לחוק. בנוסף, נבקשך, בשנית, לפעול להטמעת החוקים והנהלים המסדירים את הטיפול בהפרות סדר בקרב שוטרי משטרת ישראל בכלל ושוטרי מחוז ירושלים בפרט, ובין היתר להימנע מלבצע שיחות טלפוניות מטרידות עם פעילי מחאה לפני הפגנות.
  8.  

  9. בשל חומרת האירועים המתוארת במכתבנו, נודה לתשובתך המהירה.

 
בכבוד רב,
 
שרונה אליהו חי, עו"ד
 

העתקים:

תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל, בפקס: 02-5898762

ניצב יוסי פריינטי מפקד מחוז ירושלים, משטרת ישראל, בפקס: 02-5898988

עו"ד דן אלדד, מנהל תחום בכיר (תפקידים מיוחדים), פרקליטות המדינה, בפקס: 02-6467039

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.