חופש הביטוי

הנשיא גרוניס: מוסד שאמון על חופש אקדמי, ראוי שישמור על חופש הביטוי

אוניברסיטת בן גוריון. צילום: יהודית גרעין-כלאוניברסיטת בן גוריון. צילום: יהודית גרעין-כל

בית המשפט העליון קיבל את הערעור של האגודה ושל סטודנטים נגד אוניברסיטת בן-גוריון

 

בית המשפט העליון קיבל היום (25.4.2013) את הערעור שהגישה האגודה לזכויות האזרח ביחד עם סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון, נגד האיסור שהוטל על חלוקת כרוזים עם תמונותיהם של נתניהו, ליברמן וישי. במהלך הדיון, הנשיא גרוניס עמד על כך שהאוניברסיטה אינה בית פרטי ועליה לכבד את חופש הביטוי בקמפוס.

בדיון שהתקיים הבוקר בערעור של סטודנטים נגד אוניברסיטת בן גוריון שבנגב, קבעו הנשיא גרוניס והשופטים דנציגר וזילברטל כי לא היתה לאוניברסיטת בן גוריון סמכות לאסור על הסטודנטים את חלוקת הכרוזים ותליית המודעות בשטחה. השופטים הציעו לאוניברסיטה להסכים לקבלת הערעור, וכך היה.

ראשיתו של הסיפור ב-2010, אז פנו סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, פעילי קבוצת "סולידריות נגד הפאשיזם", בבקשה לתליית מודעות והקמת דוכן הסברה בשטח הקמפוס בו יחולקו כרוזים, בהם מופיעות תמונותיהם של נתניהו וליברמן על גבי איקס שחור על רקע אדום. אף שכרוזים כאלו חולקו בקמפוסים אחרים, אוניברסיטת בן-גוריון החליטה לאסור את הפצתם בתחומיה.

האגודה לזכויות האזרח פנתה בשם הסטודנטים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בבקשה שיפסוק כי לאוניברסיטה אין סמכות לאסור על הפצת הכרוזים. מנגד, טענה האוניברסיטה, כי האיסור נבע מחשש לתביעת דיבה שתוגש על ידי האישים המושמצים נגד האוניברסיטה, ומפגיעה בתדמית האוניברסיטה בשל כך שהמסר ייוחס בטעות אליה. בית המשפט המחוזי דחה את תביעת הסטודנטים, ופסק כי בהיות האוניברסיטה גוף "דו מהותי" (שמצוי בתחום המשפט הפרטי והציבורי גם יחד) היא רשאית לשקול סיכונים כלכליים ותדמיתיים וכתוצאה מכך להגביל את חופש הביטוי של סטודנטים בתחומי הקמפוס.

בערעור לבית המשפט העליון טענה האגודה לזכויות האזרח כי פסק הדין שניתן במחוזי התיר להנהלת האוניברסיטה למנוע הפצת ביטוי כל אימת שקיים חשש שהוא פוגעני או עלול לגרור תביעת לשון הרע – ואפילו זו חסרת סיכוי או קלושה. הוא צמצם את חופש הביטוי של המערערים ושל סטודנטים אחרים והכפיף אותו לשיקול דעת גחמני בלתי מוגבל כמעט. הערעור, כאמור, התקבל היום.

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח: "האוניברסיטה אינה רשאית לפסול מסר פוליטי של סטודנטים בשל תוכנו. האוניברסיטה ממלאת תפקיד חברתי חשוב. היא איננה רק בית חרושת לתארים. עליה לעודד שיח ציבורי, פתוח ונוקב בנושאים שנויים במחלוקת ולא לשמש כצנזור".

ע"א 9505/11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.