בעקבות עתירת האגודה: בוטלה ההפרדה האתנית בלשכות משרד הפנים

בפסק הדין בעתירת האגודה לזכויות האזרח שהתפרסם היום (31.10.10) עיגן בג"ץ את התחייבות משרד הפנים לבטל את מדיניות ההפרדה בין מבקשי מעמד ערבים ללא-ערבים בלשכותיו. כעת מחויב משרד הפנים למתן טיפול שוויוני ואחיד לכל מבקשי המעמד

בהחלטת בג"ץ מצוין כי על פי הנוהל החדש של משרד הפנים יתבצעו הטיפול בתורים, המענה הטלפוני וקליטת הבקשות למעמד באופן שוויוני ולא מפלה, ומשך ההמתנה לתחילת הטיפול בבקשות יהיה אחיד. במקרים מורכבים המצריכים מומחיות מיוחדת יועברו לטיפול הפקידים המתאימים. בהחלטה אף צוין, כי על משרד הפנים לפרסם ברבים את הנוהל החדש תוך זמן סביר.

בעתירה, שהגיש עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, תואר דפוס ההפרדה האתני בלשכת משרד הפנים בבאר שבע: מבקשי מעמד אזרחי שאינם ערבים התקבלו באולם המרווח של מחלקת האשרות, ואילו מבקשי המעמד הערבים הופנו לטיפול בחדר הביטחון האטום והמחניק של הלשכה; מי שאינם ערבים נדרשו להמתין רק חודש לתור, ואילו מבקשי מעמד ערבים נאלצו להמתין שלושה חודשים, ללא מענה טלפוני סביר.


בתמונות:
מימין: אולם מחלקת האשרות בלשכה בבאר-שבע, שבו ניתנו שירותים למבקשי מעמד שאינם ערבים
משמאל: המסדרון הצר בלשכה בבאר-שבע, ובמרכזו הדלת לחדר האטום, שם התקבלו מבקשי המעמד הערבים

לדברי עו"ד עודד פלר: "ההיסטוריה מלמדת כי פרקטיקות של הפרדה כרוכות תמיד באפליה, ואכן, טרם הגשת העתירה, היה הטיפול בערבים בלשכות משרד הפנים ירוד באופן משמעותי מהטיפול שניתן למי שאינם ערבים. האגודה לזכויות האזרח נאלצה לעתור לבג"ץ על מנת שיסביר למשרד הפנים את המובן מאליו – משרד ממשלתי אינו יכול לקיים הפרדה על בסיס אתני" .

האגודה לזכויות האזרח תמשיך ותעקוב אחר יישום ההתחייבות.

בג"צ 9158/08

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,גזענות ואפליה,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.