חופש הביטוי

פרק ג': המחיר החברתי של תביעות משתיקות

מתוך דוח האגודה לזכויות האזרח, משתיק קול: משפטי דיבה כאיום על חופש הביטוי, ינואר 2013

 

להלן תקציר הפרק. לטקסט המלא לחצו כאן (pdf)

לפרק הבא | לפרק הקודם | לדוח המלא

 

 

תביעות משתיקות מאיימות על חופש הביטוי ועל השתתפותם של אזרחים בדמוקרטיה במספר מישורים. בראש וראשונה קיימת פגיעה בחופש הביטוי של הנתבע הספציפי, שעלול לחדול מהשמעת עמדותיו ומפעילותו הציבורית. הפגיעה בנתבע משורשרת גם אל הקהילה שהוא משתייך אליה או פועל בשמה – חבריו למקום העבודה, דיירים בשכונת מגוריו, פעילים באותו מאבק וכיוצא בזה: הלקח המתבקש מבחינתם הוא להיזהר פן גורלם יהא כגורלו. מעגל ההרתעה יכול להיות גם רחב יותר, ולגרום למשתתפים רבים בשיח הציבורי, בכוח או בפועל, שלא ייצאו נגד התובע בוויכוח הספציפי או בכל ויכוח ציבורי שבו יהיה מעורב בעתיד. המסר שעובר לכלל העיתונאים, החוקרים והפעילים החברתיים הוא – איתנו לא כדאי להתעסק.

מעגל ההרתעה האחרון פועל על הציבור בכללותו. תביעה משתיקה משדרת מסר, שאינו מוגבל לוויכוח מסוים או לתובע ספציפי, ושלפיו השתתפות בשיג ושיח הציבורי היא מסוכנת ועלולה לגבות מחיר אישי כבד. מוטב "לשבת בשקט", או שיש להתנהל בזהירות מרבית, לברור את המילים בקפידה ולהנמיך את הטון, במיוחד כאשר מתמודדים עם גורמים חזקים או עם תובעים סדרתיים.

פגיעה בדיון הציבורי החופשי – הרתעת ביטויים ביקורתיים, שיתוף חופשי במידע ועיתונות עצמאית וחוקרת – פוגעת באפשרות שהשיח הציבורי יציף את כל המידע, השיקולים והאינטרסים הרלוונטיים בסוגיה שבמחלוקת, ועל כן מונעת מהציבור לגבש דעה מושכלת ולהכריע בסוגיות מדיניות וחברתיות. סכנה חמורה נשקפת גם בשדה המחקר והידע המדעי, שכן החשש מתביעת דיבה של גורמים בעלי כוח כלכלי או ציבורי עלול להטות את המחקר ולהרתיע מפני פרסומים ביקורתיים כלפי גורמים אלה. האפקט המצנן אינו פועל רק בנושאים שברומו של עולם: כך למשל ברור שהציבור ייפגע מכך שצרכנים שנתקלים במוצר פגום או בהתנהלות בעייתית של בית עסק יחששו לדווח על כך.

אפקט ההדרה מהשיח הדמוקרטי אינו פועל באופן אחיד ורוחבי. הראשונים להיפגע הם דווקא אלה שמתקשים במיוחד להשמיע את קולם – יחידים וקבוצות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שנמצאים הרחק מבמות התקשורת וממוקדי ההשפעה. התביעות המשתיקות הן כלי הנתון בעיקר בידי בעלי כוח פוליטי או כלכלי והן תורמות לקיבוע יחסי הכוח הבלתי שוויוניים ממילא. כך מופקרת הבמה הציבורית בידי מי שממילא נהנים מאמצעי תעמולה מגמתיים וחד-צדדיים דוגמת יחסי ציבור ופרסומת מסחרית.

 

לטקסט המלא של הפרק (pdf)

לפרק הבא | לפרק הקודם | לדוח המלא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.