אסירים ביטחוניים דורשים דיון נוסף בפסק הדין בעניין איסור לימודים אקדמיים

שלושה אסירים ביטחוניים הגישו היום (8.1.2013) לבית המשפט העליון בקשה לקיום דיון נוסף בהרכב מורחב בפסק הדין, שאישר את האיסור הגורף על אסירים המסווגים כביטחוניים ללמוד באוניברסיטה הפתוחה, בשעה שאסירים פליליים מורשים להמשיך בלימודיהם שם. ההחלטה על איסור הלימודים התקבלה בחודש יוני 2011 במטרה להפעיל לחץ על חמאס לשחרור גלעד שליט, אולם הושארה בתוקף גם לאחר שחרורו. בשנת 2010 עמד מספרם של האסירים הלומדים במסגרת האוניברסיטה הפתוחה על 270, 60 מתוכם פליליים והיתר ביטחוניים.

ביום 24.12.12 דחה בית המשפט העליון שלוש בקשות ערעור שהגישו אסירים ביטחוניים שדרשו להתיר להם להמשיך בלימודיהם האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה, בעודם מרצים את עונשיהם בבתי הכלא בישראל. בפסק דין קצר דחה בית המשפט העליון את הערעורים לאחר שקבע כי ההבחנה בין אסירים פליליים לביטחוניים אושרה בשורה של פסקי דין קודמים, ואינה בגדר אפליה פסולה.

בבקשה שהוגשה היום טענו האסירים כי דרוש דיון נוסף, כיוון שפסק הדין שניתן בערעורים סותר באופן חריף את ההלכה הפסוקה ארוכת השנים האוסרת על הבחנה שרירותית בין אסירים ביטחוניים לפליליים, וכי יש בו כדי לקבוע הלכה חדשה, ולפיה ניתן להרע את תנאיו של אסיר אך ורק בשל סיווגו כביטחוני – גם ללא כל נימוק ביטחוני מבוסס ורלוונטי.

המבקשים הדגישו כי הותרת פסק הדין על כנו עלולה לכרסם בצורה משמעותית בעיקרון הבסיסי בהלכות הנוגעות לעניינם של אסירים, ולפיו זכויות האדם אינן נעצרות בשערי בית הסוהר. החלטות קודמות של בית המשפט העליון קבעו, כי הפגיעה בזכויותיו של אסיר מותרת אך ורק אם הדבר נחוץ לצורך שמירה על הסדר הציבורי או הביטחון בכלא.

עו"ד עביר בכר מהקליניקה לזכויות ושיקום אסירים באוניברסיטת חיפה כתבה את הבקשה בסיוע עו"ד חסן ג'בארין מעדאלה ועו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח.

להשתלשלות ההתדיינות וכתבי בתי דין

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.