האגודה: מעצר קבלני "אם תרצו" – פגיעה בחופש הביטוי

בעקבות הדיווחים בתקשורת על מעצרם של קבלני "אם תרצו", שהדביקו ברחבי הארץ כרזות ובהן תמונות אישי ציבור שעליהן הכיתוב "Wanted" ("מבוקש"), פנתה עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח למפכ"ל המשטרה, בקריאה לפעול לרענון הכללים בקרב שוטרי משטרת ישראל, על מנת שמעצרים מסוג זה לא יישנו.

במכתבה, מציינת עו"ד מרגלית כי "חופש הביטוי כולל את זכותו של האזרח לבקר אנשי ציבור בשפה נוקבת וקשה, ואף כולל את הזכות להשתמש ב'גימיקים' מהסוג המתואר בכתבה, כדי להעביר מסר אודות גבולות הביקורת הלגיטימית."

עוד כותבת עו"ד מרגלית: "מקרה זה אך מצטרף לשורה ארוכה של מקרים נוספים לאחרונה, בהם משטרת ישראל פעלה באופן בלתי ראוי, ואף מתוך חריגה מסמכות, לנקיטת צעדים נגד אזרחים, המממשים את חופש הביטוי שלהם".

להלן המכתב במלואו.

 

18 באפריל 2010

 

לכבוד
רב ניצב דודי כהן
מפכ"ל המשטרה

 

הנדון: פגיעה בלתי מוצדקת בחופש הביטוי

 

קראנו בדאגה רבה את הדיווחים בתקשורת על מעצרם בסוף השבוע של משה בן שי ונחום פרלמן, שני קבלנים של ארגון "אם תרצו", אשר תלו מודעות עם תמונותיהם של אהוד אולמרט ואהוד ברק עם הכיתוב "מבוקש". החשד שבגינו נעצרו השניים צוין כחשד לעבירות של העלבת עובד ציבור והשחתת רכוש ציבורי.

כידוע, זכות האזרח לחופש ביטוי פוליטי היא זכות חוקתית בסיסית, המהווה אחת מאבני היסוד של חברה דמוקרטית. חופש הביטוי כולל את זכותו של האזרח לבקר אנשי ציבור בשפה נוקבת וקשה, ואף כולל את הזכות להשתמש ב"גימיקים" מהסוג המתואר בכתבה, כדי להעביר מסר אודות גבולות הביקורת הלגיטימית. קיים ספק רב אם בכלל ניתן לראות בתליית המודעה במקרה זה משום "העלבת עובד ציבור" – עבירה המגבילה ביטוי פוליטי, שיש לפרשה בצמצום. ומכל מקום ברור, כי אף אם התקיים חשד לביצוע אחת העבירות שבהן נחשדו תולי המודעות, אין כל הצדקה לעשות שימוש בכלי הקיצוני של מעצר כדי להתמודד עם מעשה מסוג זה. ואכן, בכתבה מצוין, כי בית המשפט קבע בהחלטתו, כי אינו מבין מהי עילת המעצר במקרה זה.

למרבה הצער נראה, כי מקרה זה אך מצטרף לשורה ארוכה של מקרים נוספים לאחרונה, בהם משטרת ישראל פעלה באופן בלתי ראוי, ואף מתוך חריגה מסמכות, לנקיטת צעדים נגד אזרחים, המממשים את חופש הביטוי שלהם. כאמור, גם אם ניתן לראות בהתנהגות הקבלנים משום עבירה, לא היה כל מקום לעצרם; מעבר לפגיעה הבלתי מוצדקת בזכותם לחירות של אלה שנעצרו, הרי ששימוש במעצר במקרים כאלה יוצר "אפקט מצנן" מסוכן על חופש הביטוי.

לאור כל האמור לעיל אנו פונים אליך לפעול לרענון הכללים בקרב שוטרי משטרת ישראל בדבר ביצוע מעצרים בכלל, ובגין חשדות לעבירות ביטוי בפרט.

 

בברכה,

עו"ד לילה מרגלית

 

תשובת המשטרה, יולי 2010

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.