שיווק פוליסות ביטוח פרטיות לתרופות מצילות חיים על ידי קופות החולים

מרכז אדוה | רופאים לזכויות אדם | האגודה לזכויות האזרח

לכבוד
עו"ד יואל ליפשיץ
ראש האגף לפיקוח על קופות החולים והשב"ן
משרד הבריאות

שלום רב,

הנדון: שיווק פוליסות ביטוח פרטיות לתרופות מצילות ומאריכות חיים על ידי קופות החולים

בתאריך 24 במרץ 2010 פנינו אליך על מנת שתורה לאלתר ל"מכבי שירותי בריאות" ולקופות החולים האחרות להפסיק לשווק למבוטחי השב"ן ברבדים היוקרתיים את פוליסת הביטוח לכיסוי עלות תרופות "מצילות ומאריכות חיים" באמצעות חברות ביטוח פרטיות (כגון "מגדל" במקרה של מכב"י).

טענו ששיווק הפוליסה מנוגד להוראות הכללים לתכניות לשירותי בריאות נוספים שהוצאה ע"י משרד הבריאות בשנת 2005 ושהוא מנוגד לסעיף 10 (ב) (4) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי ולתכליתו הראויה.

מכתבנו נשלח גם למשרד האוצר ולנמענים נוספים, וזאת מבלי שנמצה במכתבנו את חובת משרד האוצר להתערב מתוקף סמכותו כמפקח על הביטוח.

טענותינו העקרוניות היו כי מדובר במהלך דרמטי החותר תחת עקרונות השוויון והסולידריות שבבסיס חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אשר למרות חוסר חוקיותו ועל אף השפעתו ההרסנית על עתיד הרפואה הציבורית בישראל, נעשה, כך ע"פ הפרסומים, בידיעתך הפעילה ומבלי שהקופות תפנינה, כנדרש בחוק ובכללים, כדי לקבל את אישורו של שר הבריאות. איננו יודעים כיצד בדיוק פעלו חברות הביטוח הפרטיות והאם קיבלו את אישור המפקח על הביטוח.

עד לשעה זו, לא קיבלנו תשובה ממשרדך, ואולם במסגרת ריאיון ברדיו בנושא זה שנערך ביום שלישי ה-6 באפריל, התקבלה תגובה רשמית מטעם משרד האוצר (התגובה מצורפת למכתב).

על פי תגובה זו, האוצר שולל מכל וכל את המהלך, הן על בסיס עקרונות ודברי חוק ביטוח בריאות ממלכתי והן על בסיס חוק הפיקוח.

האוצר מסכים עם טענותינו לפיהן, קופות החולים "ניסו לעקוף" את התיקון שאסר על הכנסת תרופות מאריכות חיים במשלימים. כאן נוקב האוצר בלשון ישירה וברורה, לאמור, "תכנית זו נוגדת את תכלית התיקון לחוק וביכולתה לפגוע במערכת הבריאות הציבורית ולמעשה ליצור הפליה בין מבוטחי קופות חולים שביכולתם לשלם עבור הביטוח המשלים לבין אלה שידם אינה משגת".

לסיכום, מודיע האוצר כי, "בנוסף, לעניין הפיקוח על הביטוח – המפקח על הביטוח הורה לחברות ביטוח "מגדל" ו"דקלה" להפסיק לאלתר את שיווק הפוליסות האמורות, מכיוון שהוא מנוגד להוראת חוק הפיקוח".

לנוכח התפתחות זו, לא נותר לנו אלא לבקש ממך להעביר הודעה מסודרת לכל הקופות ולציבור הרחב לפיו תכניות שב"ן אלו בטלות.

הואיל והפוליסות משווקות מזה מספר שבועות, יש להניח שתתבקש כאן הסדרה של זכויות אותם מבוטחים אשר כבר החלו לקבל תרופות במסגרת התכנית והפוליסות הפסולות על פי חוק ועל פי החלטת האוצר.

מצפים לטיפולך ולתשובתך המהירה.

בכבוד רב,

עו"ד מיכל פינצ'וק, האגודה לזכויות האזרח
ברברה סבירסקי, מרכז אדוה
שלומית אבני, רופאים לזכויות אדם

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.