חסרי בית

המחוזי תל אביב: לפקחי העירייה אסור לפנות חסרי בית מהמרחב הציבורי

cc-by-NC-SA: יואב לרמןcc-by-NC-SA: יואב לרמן

פסק דין תקדימי בעתירתם של שלושה חסרי בית ושל האגודה לזכויות האזרח

 

בפסק דין תקדימי שניתן היום (19.11.2012) קיבלה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, את עתירתם של שלושה חסרי בית ושל האגודה לזכויות האזרח נגד פעילות העירייה לסילוק חסרי בית ממקומות ציבוריים פתוחים תוך החרמת ציודם האישי. פסק הדין קבע כי במקרים שהובאו בפניו, פקחי העירייה פעלו בצורה לא מידתית, והורה לעירייה לגבש נהלים לשמירה על המרחב הציבורי, שלא יפגעו בצורה בלתי מידתית בזכויות חסרי הבית.

מתוך פסק הדין:

"אני מקבלת את העתירה ומורה לעירית תל אביב-יפו שלא להרחיק חסרי בית או לגרום להם לעזוב את המרחב הציבורי ולא לקחת ציוד הנדרש להם לפעולות קיום כגון ציוד לינה ומסמכים אישיים, אלא בנסיבות בהן יש בסיס אובייקטיבי סביר להניח כי מדובר ברכוש נטוש או רכוש המעלה חשש ממשי למפגע תברואתי או מטרד משמעותיים או מהווה סכנה מיידית (immediate threat) לבריאות הציבור או בטחונו."

"ככל שהעירייה תכין נוהל שיפרט את אופן הפעלת הסמכות, תפעל העירייה על פי נוהל כאמור שיבחן כמובן על פי כללי המשפט המינהלי."

בפסק הדין ישנן אמירות חשובות בדבר הגנה על זכויות האדם של חסרי הבית:

"בעוד השהיה במרחב הציבורי אינה מהווה 'שירות חיוני' למי שיש לו קניין פרטי, ופארק נועד עבורו אך לפנאי ולבילוי, היא בהחלט מהווה שירות חיוני לחסרי בית, השוהים במרחב הציבורי ומתקיימים בו […] במקרים אלו על הקבוצות החזקות לגלות סובלנות, גם אם יוגבלו במעט מהנאתם מהמרחב הציבורי, כדי לאפשר לחסרי הבית להתקיים בכבוד במרחב הציבורי."

"הדרתם של חסרי הבית מהמרחב הציבורי מאיימת על עצם קיומם […] אם אין מקום בו אני יכול לעשות פעולה, משמע אין לי זכות לעשותה. כיוון שחסרי הבית מבצעים את כל הפעולות במרחב הציבורי, הדרתם ממנו שוללת את הזכות להתקיים".

בפסק הדין מוזכר גם תפקיד האגודה לזכויות האזרח בעתירות לבית המשפט:

"קבוצות מוחלשות בחברה עומדות בפני חסמים רבים במימוש זכויותיהם. למעשה, הדרך היחידה בה הם מצליחים להביא את עניינם לבית המשפט הוא באמצעות אחרים, במקרים רבים גופים כדוגמת העותרת 1, האגודה לזכויות האזרח…היא הביאה את קולם של חסרי הבית לבית המשפט, היא העבירה אותם מעל המשוכות והחסמים החברתיים…"

העתירה הוגשה באוקטובר 2011, כאשר במקביל לפינוי מאהלי המחאה החברתית, הגיעו אל האגודה לזכויות האזרח תלונות של חסרי בית על התעמרות יומיומית מצד פקחי העירייה וסילוקם משטחים ציבוריים בעיר, בהם ישנו. עיריית תל-אביב טענה בתחילה כי הפינוי התבצע כחלק מהפעילות לפינוי מאהלי המחאה. בהמשך, טענה העירייה כי זהו יישום חוקי עזר עירוניים לשמירה על הסדר והניקיון." העתירה הוגשה ונוהלה על ידי עורכי הדין גיל גן-מור, דן יקיר, טלי ניר ונירה שלו מהאגודה לזכויות האזרח.

עו"ד גיל גן-מור: "פסק הדין שניתן היום מעביר מסר ברור לעיריית תל אביב ולכל הרשויות המקומיות בישראל – גם לאנשים ללא בית, יש זכות להתקיים בביטחון במרחב הציבורי וזכות לכבוד, ואין להתעמר בהם. הטיפול של הרשויות בישראל בחסרי הבית מפגר בעשרות שנים אחר המדיניות הנהוגה במדינות המפותחות, ואני מקווה כי במקום הטרדות, נתחיל לראות מדיניות סיוע אפקטיבית ומחויבת, למימוש זכויותיהם של חסרי הבית."

עת"מ 20761-10-11

תקציר פסק הדין

פסק הדין המלא

עוד על העתירה וכתבי בית דין

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לכבוד,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.