מבקשי מקלט ופליטים

הפרקליטות: שר הפנים פרסם ההודעה על מעצר הסודנים על דעתו

צילום: מגד גוזני, אקטיבסטילסצילום: מגד גוזני, אקטיבסטילס

בתשובה שמסרה פרקליטות המדינה בתגובה לעתירה נגד מעצר מבקשי המקלט מסודן, נמסר כי לא נתקבלה החלטה על מעצר האזרחים הסודנים שבישראל, חרף ההצהרה של שר הפנים.

מהתגובה שנמסרה ב-25.10 עולה, שהודעת השר אלי ישי לתקשורת באוגוסט ולפיה על מבקשי המקלט הסודנים לעזוב את ישראל עד ליום 15.10.2012, שאם לא כן ייכלאו – הופצה על דעתו של שר הפנים בלבד, לא תואמה ולא קיבלה את אישורו של אף גורם ממשלתי.

הפרקליטות הדגישה בתגובתה, כי רשות האוכלוסין וההגירה לא קיבלה כל הנחייה לעצור את אזרחי סודן, וכי אם תינתן החלטה שכזו בעתיד היא תפורסם באופן מסודר על ידי הרשות שלושים ימים טרם הוצאתה אל הפועל.

הודעת הפרקליטות נמסרה בתגובה לעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים ביום 3.10.2012 על ידי שישה מבקשי מקלט אזרחי סודן יחד עם ארגוני זכויות האדם – האגודה לזכויות האזרח בישראל, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן – הקליניקה לזכויות מהגרים, מוקד סיוע לעובדים זרים, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים, המרכז לקידום פליטים אפריקאים וקו לעובד – בדרישה לאסור על שר הפנים, אלי ישי, לכלוא את הפליטים הסודנים.

בעתירה, שנכתבה על ידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, מצוין כי בסוף אוגוסט הודיע שר הפנים אלי ישי לתקשורת, כי בכוונתו להתחיל במעצר וכליאת אזרחי סודן החל מיום 15.10.2012, וכי מטרת הכליאה "להמאיס עליהם את חייהם". לעתירה צורף מכתב חריף שנשלח לארגונים על ידי נציבות האו"ם לפליטים, ובו מביעה הנציבות דאגה מהחלטה בדבר המעצרים.

לצד העתירה הוגשה גם בקשה לצו ביניים שימנע את כליאת אזרחי סודן עד להכרעה בבית המשפט. שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאוה בן אור, הוציאה ביום 11.10.2012 צו ארעי האוסר על מעצר מבקשי המקלט מסודן עד להחלטה אחרת. דיון בעניין נקבע ליום 30.10.2012.

 עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, הביע זעזוע מן הדברים: "אלי ישי – סגן ראש הממשלה ושר הפנים של מדינת ישראל –  עשה מעשה חמור מאין כמותו, ושום גורם לא פעל לרסנו. השר האחראי על הטיפול במבקשי מקלט לא היסס לפרסם הודעה חסרת בסיס, בדבר החלטה אכזרית – לכלוא אלפי מבקשי מקלט  יחד עם ילדיהם בתנאים קיצוניים במדבר. ההודעה זרעה בהלה בקרב אלפי אנשים, ובהם פליטים, קורבנות רצח עם, קורבנות עינויים, נשים, ילדים וטף. ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה, שידעו שאין להודעתו של ישי יסוד, עמדו מנגד והחרישו."

עת"ם (י-ם) 1726-10-12

הודעת המדינה, 25.10.12

 העתירה, 3.10.12

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.