האגודה מברכת על החלטת העליון בעניין מעצר חשודים בעבירות ביטחון

באגודה לזכויות האזרח מברכים על החלטת בית המשפט העליון לפסול סעיף בחוק, המאפשר הארכת מעצר חשודים בעבירות ביטחון מבלי להביאם בפני שופטים ואף מבלי שיידעו על כך

לדברי עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח: "בית המשפט העליון קיבל היום החלטה חשובה ואמיצה להגנה על הזכויות הבסיסיות ביותר של חשודים והעביר מסר ברור, כי הבאת נחקר בפני שופט איננה 'מכשול' כי אם תנאי הכרחי להליך חקירה הוגן. הסיטואציה הקפקאית, שבה בית משפט דן בהארכת מעצרו של אדם שלא בנוכחותו, ולעתים אף מבלי שיידע על עצם קיומו של דיון כזה, אינה מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית. בית המשפט הבהיר כי גם בחקירות העוסקות בעבירות ביטחון, יש לשמור על הזכות להליך חקירה הוגן. יש לזכור, כי חקירה בתנאים פוגעניים וללא פיקוח שיפוטי ראוי, עלולה אף להביא לעיוותי דין ולהרשעת חפים מפשע".

האגודה לזכויות האזרח, עדאלה והוועד הציבורי נגד עינויים עתרו לבג"ץ (בג"צ 2028/08) נגד חוק סדר הדין הפלילי (עצור החשוד בעבירת ביטחון) (הוראת שעה), התשס"ו-2006, חוק שנחקק בשנת 2006 כהוראת שעה "זמנית" לשנה וחצי, ובדצמבר 2007 הוארך תוקפו לשלוש שנים נוספות.

החוק מאפשר בנסיבות מסוימות לעצור חשודים בעבירות ביטחון למשך 96 שעות ללא ביקורת שיפוטית; להחליט על הארכת מעצרם בהיעדרם, מבלי שיתאפשר להם להתגונן, ואף מבלי שיידעו על קיומו של דיון כזה או על ההחלטה שנתקבלה בו. העותרים התריעו, כי החוק פוגע בזכות החשוד להליך הוגן ואף פותח פתח להתעללות בעצורים ולעינויים.

הארגונים משכו את עתירתם בעקבות החלטת בג"ץ לדון בשאלת חוקתיות החוק, תוך הסתמכות גם על חומר חסוי במעמד צד אחד ? חומר אשר הוסתר מהעותרים ומהציבור. החלטת העליון היום ניתנה במסגרת ערר מעצרים מקביל, שהוגש בידי הסנגוריה הציבורית, ושהדיון בו אוחד עם עתירת הארגונים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.