מבקשי מקלט ופליטים

פליטים וארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: לבטל את החוק למניעת הסתננות

כלא סהרוניםכלא סהרונים

בין העותרים שני גברים אריתריאים, שתי נשים אריתריאיות ותינוקת בת שנה, שכולם מוחזקים לפרק זמן בלתי מוגבל במחנות כליאה

 

 

ארגוני זכויות אדם הגישו היום (4.10.2012), עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את החוק למניעת הסתננות. העתירה הוגשה בשם הארגונים ובשמם של שני גברים אריתריאים, שתי נשים אריתריאיות ותינוקת בת שנה, שכולם מוחזקים לפרק זמן בלתי מוגבל במחנות הכליאה, שהוקמו לצורך החזקת מבקשי מקלט.

נכון להיום מוחזקים מכוח חוק זה כ-2,000 נשים, גברים וילדים במחנות כליאה, והממשלה מתעתדת לעשות שימוש בחוק זה בעתיד הקרוב כדי לכלוא אלפים רבים נוספים אף בהם משפחות וילדים. כיוון שמדובר באנשים הכלואים זה מספר חודשים ובהם ילדים רכים בשנים ונוכח תנאי הכליאה הקשים במתקני הכליאה "סהרונים" ו"קציעות" בהם מוחזקים מבקשי מקלט – התבקש דיון דחוף בעתירה.

 בחודש ינואר האחרון התקבל בכנסת התיקון לחוק למניעת הסתננות, וב-3 ביוני 2012 החלה הממשלה ליישמו. החוק מאפשר מעצר מינהלי ללא משפט לפרק זמן של שלוש שנים לפחות. מכוח החוק מוחזקים במעצר מינהלי בעיקר אזרחי סודן ואריתריאה, שהממשלה עצמה מכירה בכך שאסור לגרשם בשל הגורל הצפוי להם שם.

החוק למניעת הסתננות מרוקן מתוכן את הזכות לחירות של אלפים רבים של אנשים, ונוטל מהם כל הגנה משפטית. זהו מעצר מינהלי שתכליתו אינה גירוש אלא הרתעה ו"המאסת החיים" של מבקשי המקלט, כפי שאמר שר הפנים, אלי ישי.

בעתירה נטען, כי קיים איסור במשפט הישראלי והבינלאומי על מעצר מהגרים שאינו לצרכי גירוש; שמעצרם המינהלי של מבקשי מקלט שחוו טראומה ובהם ילדים מגביר את הטראומה ועתיד לפגוע בשלומם ובבריאותם של הכלואים; ושהתכלית של מעצר מינהלי לשם הרתעה אינה תכלית ראויה. לפיכך, ונוכח העובדה שהחוק למניעת הסתננות מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, התבקש בג"ץ לבטל את החוק.

חרף טענות חוזרות ונשנות של הממשלה קובעת נציבות האו"ם לפליטים, במכתב חריף שנשלח ביום 2.10.2012 לארגונים העותרים, כי "להצהרות בהן נטען כי אזרחי סודאן החיים בישראל אינם פליטים אין בסיס עובדתי או חוקי".

הנציבות אף הביעה את דעתה באשר ליכולתה של ישראל לבדוק האם מדובר בפליטים או לא: "אף על פי שהאחריות על ביצוע RSD [הליכי מקלט] הועברה למשרד הפנים ב-2009, נציבות האו"ם לפליטים מביעה דאגה בנוגע ליכולותיו הנוכחיות של משרד הפנים, שעבודתו, במספר היבטים, עודה מצויה בשלבי התפתחות מוקדמים. … בנוסף לכך, חשוב לציין כי למיטב ידיעתנו,  יחידת ה-RSD של משרד הפנים הגישה מאז הקמתה ב-2009  רק שתי המלצות למתן מעמד פליט, עובדה המצביעה ככל הנראה על שיעור ההכרה הנמוך ביותר בקרב מדינות המערב".

עו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים, החטיבה לזכויות אדם, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים: "החוק למניעת הסתננות, חרף שמו, לא מנע ואינו מונע כניסה של ולו אדם אחד לישראל. תכליתו היחידה היא לאפשר לשר הפנים להציג מפגני כוח של התעמרות במבקשי במקלט באמצעות מעצר מינהלי במחנות עלובים. מדובר באחד החוקים הקיצוניים שנחקקו אי פעם, כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל."

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, עו"ד ענת בן דור מהתכנית לזכויות פליטים, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב, עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל ועו"ד אסף וייצן ממוקד סיוע לעובדים זרים. העתירה הוגשה גם בשם הארגונים א.ס.ף. – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל, קו לעובד והמרכז לקידום פליטים אפריקאיים.

בג"ץ 7146/12

העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.