משרד הפנים לא יוכל להפריד בין יהודים לערבים באופן שרירותי

בדיון בבג"ץ שהתקיים הבוקר (25.1.10) בעתירת האגודה נגד ההפרדה האתנית בלשכת משרד הפנים בבאר שבע, קבע בג"ץ, כי משרד הפנים יגבש נוהל שיימנע טיפול נפרד למבקשי מעמד ערבים ולמבקשי מעמד אינם ערבים

בעתירה, שהגיש עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, תואר דפוס ההפרדה האתני בלשכת משרד הפנים בבאר שבע. טרם הגשת העתירה, התקבלו מבקשי מעמד שאינם ערבים באולם מחלקת האשרות, ואילו מבקשי המעמד הערבים – בחדר הביטחון האטום והמחניק של הלשכה. בעקבות הגשת העתירה מתקבלים כיום כל מבקשי המעמד באולם האשרות, אולם הטיפול בהם עודנו מפריד בין ערבים למי שאינם ערבים: רשימות ההמתנה נפרדות, המענה הקולי נפרד, ומבקשי המעמד הערבים נדרשים להמתין זמן רב יותר לתור (בממוצע, הבדל של חודשיים).

משרד הפנים הודיע לבג"ץ, כי יפעל למנוע מראית עין של הפרדה והפלייה. השופטת פרוקצ'יה הורתה למשרד הפנים לעשות יותר מכך – לגבש וליישם נוהל חדש, אשר יחול על כל לשכות משרד הפנים ויגדיר את המקרים שיצריכו מבחינה עניינית טיפול בבקשות למעמד על ידי פקידים בעלי מומחיות (למשל: בחינה של חשד לריבוי נישואין; שימוע שנערך לא בעברית; בחינת מסמכים שאינם בעברית; וכו'). הנוהל ייושם בחודשים הקרובים, והאגודה לזכויות האזרח תבחן את יישומו.

השופטת פרוקצ'יה ציינה כי העתירה העלתה סוגיות חשובות הנוגעות למתן שירות לערבים במשרד הפנים בדרום הארץ, וכי רובן נפתרו הודות להגשתה.

עו"ד עודד פלר: "פרקטיקות של הפרדה, כך מלמדת אותנו ההיסטוריה, לעולם אינן שוויוניות, ואכן, הטיפול בערבים בלשכות משרד הפנים נופל כעת באופן משמעותי מהטיפול שניתן למי שאינם ערבים. לצערנו, נאלצנו לעתור לבג"ץ על מנת שיסביר למשרד הפנים את המובן מאליו – שמשרד ממשלתי אינו יכול לקיים הפרדה על בסיס אתני".

בג"צ 9158/08

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,גזענות ואפליה,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.