האגודה: אסור למשטרה לפגוע בחופש הביטוי של המפגינים בשייח' ג'ראח

האגודה לזכויות האזרח פנתה הבוקר (21.12.09 ) למפכ"ל המשטרה, רב ניצב דודי כהן, בקריאה לשמור על חופש הביטוי של המפגינים בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים המזרחית, ובמחאה על מה שנראה כשימוש מופרז ופסול בסמכויות המשטרה

בפנייה מציינת עורכת הדין טלי ניר, כי על אף שהמפגינים אינם נוהגים באלימות ואינם מפירים את הסדר, המשטרה מגבילה אותם ונוהגת בהם בכוח מופרז ואלים. בין השאר, מצוינים במכתב מניעת אישורים לקיום צעדה; פיזור ההפגנות תוך שימוש בגז צורב, ומעצרים המוניים למשך 24 שעות.

האגודה לזכויות האזרח קוראת למפכ"ל לפעול על מנת להבטיח את חופש הביטוי של המפגינים: "את המחאה הזו, כמו כל מחאה ציבורית, לא ניתן ולא ראוי להשתיק בכוח. חופש ההפגנה וחופש הביטוי הם מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ואין מקום לעצור אותם בשייח ג'ראח."

בדוח המצב לשנת 2009 של האגודה לזכויות האזרח נמצא, כי בשנה האחרונה קיימת מגמה גוברת של פגיעה בחופש הביטוי של מפגינים ? מכל קצוות הקשת הפוליטית.

עו"ד טלי ניר: "שימוש במעצרים להרתעת והשתקת מפגינים שאינם פוגעים בסדר הציבורי משמעם פגיעה בציפור נפשה של הדמוקרטיה. על המשטרה לעשות את המירב כדי לאפשר למפגינים לשמור על חופש הביטוי שלהם, דווקא בסוגיות שנויות במחלוקת."

להלן המכתב במלואו.

21 בדצמבר, 2009

לכבוד
רנ"צ דודי כהן
המפכ"ל
משטרת ישראל

שלום רב,

הנדון: התנהלות המשטרה בהפגנות שייח ג'ראח

1. אנו פונים אליך בבקשה להתערבותך בהתנהלותה של משטרת מחוז ירושלים ביחס להפגנות המחאה בשכונת שייח ג'ראח.

2. פעולות מחאה של ישראלים ופלסטינים נערכות בשכונה כבר חמישה חודשים, מאז פונו מבתיהן שתי משפחות פלסטיניות, שהתגוררו במקום מאז 1948, כדי לאפשר את כניסתן של משפחות יהודיות לבתים.

3. הפינוי של המשפחות אמנם אושר על ידי בתי המשפט, אשר קיבלו את טענת 'ועד עדת הספרדים' כי הבתים היו שייכים להם לפני 1948. יחד עם זאת, הפינוי עורר זעם רב וגינוי עולמי לאור העובדה שהחוק הישראלי מונע מפלסטינים שעזבו את בתיהם במהלך מלחמות 1948 ו-1967 לתבוע אותם בחזרה. אי הסימטריה שבאפשרות התביעה, והפגיעה החמורה בזכויות היסוד של בני המשפחות הפלסטיניות לקניין, לקורת גג ולכבוד, הובילו לפעולות מחאה שקטות.

4. בשבועיים האחרונים נראה, כי המשטרה החליטה לפעול בקשיחות רבה כדי לדכא את המחאה. ראשית לכל, לא ניתן לפעילים אישור לצעדה ממרכז העיר לשייח ג'ראח.

5. שנית, בשני ימי שישי האחרונים פוזרו הפגנות הפעילים בשייח ג'ראח בכוח מופרז ואלים. השוטרים עשו שימוש בגז פלפל צורב, במסכות שחורות ובאמצעים נוספים כדי לדכא מחאה לגיטימית, שנעשתה בשטח שאין בו הפרעה לציבור. כן נראה שאצבע המעצרים היתה קלה על ההדק: כחמישים מפגינים נעצרו בשני ימי שישי.

6. כידוע, לפי חוק המעצרים, נתונה בידי המשטרה סמכות לבצע מעצר רק כאשר האדם מסוכן לציבור או עלול לשבש את החקירה. ביחס לכל חמישים המפגינים בשייח ג'ראח, שחלקם הגיעו עם כלי נגינה או מחופשים לליצנים, ספק אם מתקיימות עילות המעצר שבחוק.

7. גם אם היו מקרים שבהם התקיימו עילות מעצר, עולה השאלה אם היה ראוי להשאיר את כולם במעצר ל-24 שעות במהלך השבת, לאור כך שלאחר שהובאו לתחנת המשטרה העצורים בודאי אינם כולם מסוכנים לציבור או חשודים בכוונות לשבש חקירה.

8. המחאה שהתעוררה בשייח ג'ראח עוסקת בסוגית עומק של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וברי שהדעות לגביה יהיו חלוקות. עם זאת, ברור גם שאת המחאה הזו, כמו כל מחאה ציבורית, לא ניתן ולא ראוי להשתיק בכוח. חופש ההפגנה וחופש הביטוי הם מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ואין מקום לעצור אותם בשייח ג'ראח.

9. נודה להנחייתך למשטרת מחוז ירושלים לאימוץ מדיניות שונה לחלוטין, שמכבדת את זכויות היסוד להפגנה ולחופש ביטוי, כדי שמחאה זו, כמו כל מחאה חוקית ולגיטימית אחרת, תוכל להימשך באופן מוסדר.

בכבוד רב,
טלי ניר, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.