האגודה: המשטרה ממשיכה לפגוע במפגינים בשייח' ג'ראח

בפניה למפכ"ל המשטרה מתריעה האגודה על מה שמסתמן כמגמה מדאיגה של הגבלת מפגינים שלא לצורך על ידי המשטרה

בעקבות אירועי ההפגנה האחרונה בשייח' ג'ראח, ביום שישי ה-25.12.09, פנתה עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח בשנית למפכ"ל המשטרה. במכתב, מתריעה עו"ד ניר על מה שמסתמן כמגמה מדאיגה של הגבלת מפגינים שלא לצורך על ידי המשטרה – התפרצות להפגנה ועיכוב ממושך של מפגינים בתואנות שווא, ומניעת כניסת המפגינים לאזור אוהלי משפחות הפלסטינים שהוצאו מבתיהן.

האכיפה הנוקשה והחריגה מסמכות המשטרה מקוממת אף יותר, לנוכח העובדה שבהמשך אותו לילה ולמחרת היום, דווח על שרשרת אירועי אלימות של עשרות מתנחלים שהגיעו למתחם, יידו אבנים לעבר המשפחות הפלסטיניות ושברו שמשות של בתים פלסטינים. כמה פלסטינים נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. אלא שדווקא במקרה זה, הגיעה המשטרה למקום באיחור, ונהגה במתפרעים בכפפות של משי.

להלן המכתב המלא.

28 בדצמבר, 2009

לכבוד
רנ"צ דודי כהן
המפכ"ל
משטרת ישראל

שלום רב,

הנדון: התנהלות המשטרה בהפגנות שייח ג'ראח
סימוכין: מכתבנו מיום 21.12.09
מכתבכם מיום 22.12.09

1. בהמשך להתכתבות שבסימוכין ולאירועי סוף השבוע האחרון בשייח ג'ראח, אנו פונים אליך שנית בבקשה להתערבותך בהתנהלות משטרת מחוז ירושלים באזור כדי להבטיח את חופש המחאה וחופש התנועה בשכונה, כמו גם את שלמות גופם וחייהם של הפלסטינים תושבי השכונה.

2. כידוע לך, נערכה ביום שישי האחרון צעדת מחאה מרחבת המשביר בירושלים לשייח ג'ראח. לצעדה זו ניתן רישיון והיא התנהלה בסדר מופתי. בסיום הצעדה קיימו הפעילים הפגנה במתחם גן שייח ג'ראח, שהוקצה לכך על ידי המשטרה. הפגנה זו התנהלה בהתאם להוראות השוטרים הרבים שנכחו במקום, והמפגינים הקפידו שלא לצאת מהשטח שנתחם.

3. להפתעתם של המשתתפים, בעיצומה של ההפגנה, נכנסו לקהל המפגינים כמה שוטרים 'מסתערבים', ועצרו שבעה מבאי ההפגנה. נציין, כי נציגות מטעמנו נכחה באירוע מתחילתו והיתה עדה לדברים. בבירור שערכנו עם מפקד הכוח במקום, תת ניצב ברונו שטיין, עלה כי המפגינים שנעצרו נחשדו בהפרת צו הרחקה של בית משפט השלום.

4. אלא שצו ההרחקה, שהוצא נגד העצורים שבוע קודם לכן, בוטל ביום 23.12.09 על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. בהחלטת בית המשפט המחוזי נקבע, כי נאסר על העוררים ליטול חלק בתהלוכה או בהפגנה, שלא קיבלו רישיון. אולם, מכיוון שלהפגנה ניתן רישיון על ידי משטרת מחוז ירושלים, כלל לא ברור מדוע פעלה המשטרה לעצרם.

5. יתרה מזאת, האלימות שבה נהגו השוטרים, התפרצותם להפגנה המסודרת שנערכה ולכידת ה"מבוקשים", נראתה תמוהה בלשון המעטה, ומנותקת מן המתרחש. דומה היה כי כוח המשטרה במקום שם לו למטרה לשבור את המחאה בשייח ג'ראח ויהי מה. שאחרת, לא ברורה הסיבה בגינה החליט הכוח לפרוץ להפגנה ולעורר את היצרים.

6. לאחר פנייתנו למפקד הכוח בשטח, תת ניצב שטיין, ומסירת המצב המשפטי הנכון, נערך בירור בנושא. למרבה הצער, חלפו עוד שעות אחדות עד ששוחררו העצורים, שנעצרו ללא עילה.

7. לאחר סיום ההפגנה, עם התפזרות הקהל, ביקשנו לבקר את בני המשפחות הפלסטיניות שמתגוררות באוהל בסמוך לבתיהם, מהם גורשו. להפתעתנו, סורבנו על ידי כוח המשטרה. הכניסה לרחוב נחסמה משני צידיו, ועלינו נאסרה הכניסה. זאת בשעה שתושבים בעלי חזות חרדית הורשו להיכנס לרחוב, הן רגלית והן באמצעות כלי רכב (הדברים מתועדים בוידאו, ככל שתהיו מעוניינים לצפות בהם).

8. כידוע, מתירה פקודת המשטרה למנוע גישה למקום כאשר ישנו חשש ממשי לפגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש, אולם ברי כי זה לא היה המקרה שלפנינו. פנייתנו בו במקום לתת ניצב שטיין נתקלה בחומה בצורה של סירוב, ללא כל נימוק. לאור השקט שנשמר בהפגנה, על אף ההתנהגות האלימה של הכוח המשטרתי, ובוודאי לאור כך שההפגנה כבר התפזרה ברובה המכריע באותה שעה, ברי כי זהו מקרה מובהק של חריגה מהסמכות המשטרתית, שיש בה פגיעה חמורה בחופש התנועה של התושבים.

9. לא זאת אף זאת, בהמשך אותו לילה ולמחרת היום דווחנו על שרשרת אירועי אלימות של עשרות מתנחלים שהגיעו למתחם, יידו אבנים לעבר המשפחות הפלסטיניות ושברו שמשות של בתים פלסטינים. כמה פלסטינים נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. המשטרה הגיעה למקום באיחור רב ונקטה בצעדים מועטים יחסית כלפי המתפרעים.

10. התנהלות משטרתית זו עומדת בניגוד רב להתנהלות הנמרצת והחד משמעית במהלך ההפגנה, ולנוכחים במקום נדמה כי א-סימטריות זו באכיפה היא מכוונת, ונועדה לדכא את המחאה במקום ולעודד את המתנחלים בשכונה.

11. כפי שפרטנו במכתבנו הקודם, פינוי הפלסטינים מבתיהם בשייח ג'ראח וכניסת המתנחלים אליהם עוררו סוגית עומק של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהדעות לגביה חלוקות. דווקא במקרים מסוג זה מוטלת על משטרת ישראל המשימה החשובה של שמירה הן על שלום הציבור והן על זכות המחאה שלו. עד עתה דומה, כי משימות אלו מתבצעות בשייח ג'ראח תוך הפליה ברורה ולעתים קרובות מדי בחריגה מהסמכות המשטרתית ואי מתן ההגנה הנדרשת לתושבים הפלסטינים.

12. נודה לבדיקת הנושא על ידך ולהנחייתך למשטרת מחוז ירושלים לאימוץ מדיניות, שמגשימה את מטרות המשטרה בחברה דמוקרטית, כך שיובטחו זכויות היסוד להפגנה, לחופש הביטוי ולחופש התנועה, כמו גם הזכות לשמירה על שלמות הגוף והרכוש של כל המעורבים בשייח ג'ראח.

בכבוד רב,
טלי ניר, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.