חופש הביטוי

עיריית ירושלים מחרימה ציוד של מפגינים כדי "למנוע בזבוז כספי ציבור"

ירושלים, קיץ 2011. CC-BY-SA: Ishai Parasolירושלים, קיץ 2011. CC-BY-SA: Ishai Parasol

בתגובה לפניית האגודה לזכויות האזרח בדרישה להחזיר לפעילים מחאה את הציוד שהוחרם להם, עיריית ירושלים טוענת שלא תאפשר הצבת מאהלים ללא היתר מטעמה, ולא תחזיר את הציוד מבלי שהפעילים יתחייבו לעמוד בתנאים שקבעה, משום שהפינויים החוזרים של המאהלים הם "בזבוז כספי ציבור". האגודה לזכויות האזרח, יחד עם ארבעה פעילים חברתיים, עתרה אתמול (23.7.2012) לבית המשפט בדרישה לבטל את נהלי העירייה להגבלת חופש ההפגנה.

במוצאי שבת ה-14 ביולי הוקם בגן העצמאות בירושלים מאהל "אין ברירה", שכלל שבעה אוהלים, על ידי מחוסרי דיור ופעילים חברתיים. המאהל הוקם במלאת שנה למחאה החברתית, ולקראת דיון של הכנסת בנושא הדיור הציבורי שהתקיים בהמשך אותו שבוע, ב-17 ביולי. אף כי הפעילים הודיעו שבכוונתם להפעיל את המאהל רק עד תום הדיון בכנסת ביום שלישי, פקחי העירייה פירקו אותו בברוטאליות כבר ביום שני ב-6:00 בבוקר, תוך שהם שולפים את הפעילים ממיטותיהם ומחרימים ציוד ורכוש אישי. כאשר פנו הפעילים לעירייה בבקשה לקבל את רכושם שהוחרם, הם נדרשו להתחייב שלא להקים אוהלי מחאה ללא רשות מהעירייה.

בעתירה שהגישה אתמול עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח בשם האגודה וארבעה פעילים חברתיים, היא דורשת לבטל את נהלי העירייה להגבלת חופש ההפגנה כיוון שאינם חוקיים. נוהל חדש של העירייה  קובע כי אישור העירייה לקיום מחאות מותנה בין השאר בקבלת רישיון עסק, אישור מנכ"ל העירייה, אישור משטרת ישראל, ערבות בנקאית ועוד; גם אוהלי המחאה שיקבלו אישור, לא יורשו לפעול למשך יותר מיום אחד, וניתן יהיה להקימם רק במקומות ספציפיים; מי שיבקשו להקים אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה יידרשו להפקיד ערבות בנקאית בסך 12,000 ש"ח ולעמוד בתנאים מגבילים נוספים.

עתירה דומה הוגשה לאחרונה נגד עיריית תל אביב.

עו"ד שרונה אליהו חי: "הזכות להפגין חשובה בכל מקום, ובעיר הבירה בפרט. לעיריית ירושלים אין סמכות חוקית להיות זאת שקובעת אם לאשר הצבת אוהלים או לא. כל זמן שמאהל מחאה מסוים אינו מהווה מפגע משמעותי, זכותם של הפעילים להמשיך ולבטא את מחאתם במסגרתו."

העתירה נגד עיריית ירושלים – עת"מ 44331-07-12

העתירה נגד עיריית תל-אביב-יפו – עת 6095-07-12

פניית האגודה לזכויות האזרח לעיריית ירושלים בנוגע לציוד שהוחרם

תשובת העירייה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.