זכויות האדם בשטחים הכבושים

האגודה: מסקנות ועדת לוי מופרכות ומכשירות משטר של אפליה ממוסדת

אין ביכולתה של ועדה זו או אחרת לשנות את המשפט הבינלאומי, שאחת מתכליותיו העיקריות היא הגנה על זכויות האדם

בעקבות פרסום מסקנות הוועדה להסדרת מאחזים בראשות השופט (בדימוס) אדמונד לוי אומרת עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה לזכויות האזרח:

"מסקנות ועדת לוי מופרכות מבחינה משפטית ותכליתן – הכשרת והעמקת העוול, שממשלות ישראל מבצעות בפועל בשטחים במשך 45 השנים האחרונות. מפעל ההתנחלויות יצר מצב פסול של העדפה מוחלטת בכל תחומי החיים לאינטרסים של המתנחלים על פני אלה של הפלסטינים, תוך נישול האוכלוסייה הכבושה ממשאבי הקרקע והמים ופגיעה בזכויותיה הבסיסיות, כגון הזכויות לקניין, לחופש תנועה, לביטחון אישי, ומעל לכל – לשוויון בפני החוק. השלכותיהן ההרסניות של ההתנחלויות על זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית הן ההוכחה הניצחת לחשיבות של שמירה על הוראות המשפט הבינלאומי בכלל ודיני הכיבוש בפרט.

אמנם מדינת ישראל מפרה חובות אלה במשך 45 שנה, אך אין ביכולתה של ועדה זו או אחרת לשנות את המשפט הבינלאומי, שאחת מתכליותיו העיקריות היא הגנה על זכויות האדם.

מאז 1967 החזיקו ממשלות ישראל לדורותיהן בעמדה עקבית, שאינה משתמעת לשתי פנים, לפיה השטחים נתונים לתפיסה לוחמתית, כלומר, לכיבוש צבאי, ואינם מהווים חלק ממדינת ישראל. בעניין הזה יש הסכמה מוחלטת בין מדינת ישראל לבין יתר מדינות העולם, וכפירה בעמדה זו – מפי ועדה שמונתה על-ידי ראש הממשלה – היא שערורייתית.

בעניין אחד הוועדה צודקת: אין הבדל בין המאחזים להתנחלויות. אלה גם אלה מהווים הפרה של המשפט הבינלאומי ופוגעים אנושות בחייהם של התושבים הפלסטינים".

 

קישורים:

שאלות ותשובות: כיבוש זו (לא) מילה גסה 

מסקנות ועדת לוי

פניית האגודה לזכויות האזרח לוועדת לוי, אפריל 2012

איל גרוס, בניכוי הפלסטינים – אין כיבוש, הארץ, 10.7.2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: 45 שנות כיבוש,אפליה והפרדה,הזכות לקניין,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,מערכת המשפט,שונות

סגור לתגובות.