חופש הביטוי

האגודה למפכ"ל המשטרה: להימנע מזימון פעילי מחאה לחקירה

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: טל דהן

בימים האחרונים מקבלים פעילים במחאה החברתית זימונים לחקירה בתחנות המשטרה. בחלק מן המקרים הגיעו שוטרים לבתיהם של הפעילים ומסרו להם באופן אישי את הזימונים. בזימונים לא נכתב מהי סיבת הזימון, אולם לחלק מהפעילים ששאלו את השוטרים לפשר הזימון נמסר, כי מדובר בבירור תוכניות המחאה שלהם לקיץ הקרוב.

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (13.6.2012) בדחיפות למפכ"ל המשטרה בבקשה להבהיר מיידית ובאופן חד-משמעי, כי זימונם של פעילי מחאה למשטרה אינו משקף את מדיניותה של המשטרה ובוצע בניגוד לה, ולהורות למפקדי המחוזות השונים להימנע מלזמן פעילים לתחנות המשטרה ולבטל את הזימונים שכבר נשלחו. במכתב מדגישה עו"ד שרונה אליהו חי, כי זימונים אלה מהווים ניצול לרעה של סמכויות החקירה שנתונות למשטרה, שתכליתן היא לחקור עבירות ולטפל בפשיעה. למשטרה נתונה הסמכות לזמן לחקירה חשודים או עדים פוטנציאליים, אשר עשויים לסייע לה בפענוח עבירות; היא אינה רשאית לנצל סמכות זו כדי לאסוף "מידע מודיעיני" ולעמוד על כוונותיהם של פעילים המתכננים פעילות מחאה.

בתגובת לחיפוש שערכה היום המשטרה בביתה של הפעילה החברתית ויקי וענונו בירושלים, אמרה עו"ד לילה מרגלית, ראש תחום זכויות אדם בהליך הפלילי באגודה לזכויות האזרח: "השר לביטחון פנים הבהיר הבוקר בתקשורת, כי זימון פעילי המחאה לחקירות אינו מקובל עליו. אולם נראה כי המשטרה טרם הפנימה את הפסול החמור שבהתנהלותה. במדינה דמוקרטית, המשטרה אינה חוקרת פעילים על ההפגנות המתוכננות על ידם, וודאי שאינה מבקשת לחפש בבתיהם כדי לאתר ציוד העשוי לשמש להפגנות. אם למשטרה יש חשדות קונקרטיים לפעילות פלילית המצדיקה חיפוש בביתו של אדם, שתתכבד ותבקש צו חיפוש בבית המשפט. זימון פעילה חברתית לחקירה, בניסיון לחלץ ממנה 'הסכמה' לעריכת חיפוש בביתה ללא כל עילה, הוא פסול מכל וכל".

 

עדכון, 21.6.2012: בתשובה לפניית האגודה ציין עוזר מפכ"ל המשטרה כי היערכות המשטרה להפגנות כוללת פעילות מקדימה של הידברות ומפגשים עם המארגנים והפעילים על מנת לאמוד את היקפי האירועים. במכתב מצוין כי פעילות מקדימה זו אינה כוללת זימונים לחקירות למטרות בירור, כי הדבר אינו מתיישב עם מדיניות משטרת ישראל, וכי המפכ"ל הורה לבטל את הזימונים ללא דיחוי. המפכ"ל אף הבהיר כי ככל שמי מהשוטרים עשה שימוש בהליך ההידברות כדי להרתיע את הפעילים ונקט בלשון מאיימת ובהפעלת לחץ – הוא יועמד לדין משמעתי.

להלן פניית האגודה למפכ"ל.

 
13 ביוני 2012

בהול!

 

לכבוד 
רב ניצב יוחנן דנינו
המפכ"ל
משטרת ישראל – המטה הארצי
ירושלים                                                       
בפקס 02-5428118

 

שלום רב,

 

הנדון: זימון לחקירה של פעילי המחאה החברתית

 


אנו פונים אליך בבקשה להבהיר מיידית ובאופן חד-משמעי, כי זימונם של פעילי מחאה למשטרה אינו משקף את מדיניותה של המשטרה ובוצע בניגוד לה, ולהורות למפקדי המחוזות השונים להימנע מלזמן פעילים לתחנות המשטרה ולבטל את הזימונים שכבר נשלחו.

1. בימים האחרונים מקבלים פעילים במחאה החברתית זימונים לחקירה בתחנות המשטרה. עד עתה הובאו לידיעתנו שמותיהם של 11 פעילי מחאה אשר קיבלו זימונים כאלה. בחלק מן המקרים הגיעו שוטרים לבתיהם של הפעילים ומסרו להם באופן אישי את הזימונים. בזימונים לא נכתב מהי סיבת הזימון, אולם לחלק מהפעילים ששאלו את השוטרים לפשר הזימון נמסר, כי מדובר בבירור תוכניות המחאה שלהם לקיץ הקרוב.

2. כך, למשל, סיפר תמיר חג'ג', אשר קיבל זימון אישי לסור לתחנת משטרה, כי בתו בת ה-17 טלפנה אליו שלשום מבוהלת, ואמרה לו כי שוטרים עומדים בפתח הבית ומחפשים אותו. הוא ביקש ממנה למסור להם את מספר הטלפון שלו. "הם התקשרו אלי, ואמרו לי שאני מוזמן לחקירה. כששאלתי אותם מה הסיבה, הם אמרו לי שהם רוצים לדעת מה התוכניות שלי לקיץ". בהמשך מתאר תמיר את תחושותיו כתוצאה מקבלת הזימון: "המשטרה יודעת את הטלפון שלי. הבנות שלי נכנסו ללחץ מהדבר הזה. אני בהלם שהמשטרה בחרה לבוא הביתה ולחפש אותי. יש דרך הרבה יותר קלה למצוא אותי. זה מריח לא טוב" (ראה כתבתם של אילן ליאור ויניב קובוביץ, שפורסמה ב"הארץ" ביום 12/6/12).

3. זימון דומה קיבלה שיר אלוני, פעילת מחאה: "הדם אזל מאצבעותיי, כך חשתי. מה עשיתי (הפעם)? למה דווקא אני? מה הם רוצים ממני? ואולי אין ממה לפחד, אולי זו רק הוקרת תודה על פועלי למען מאבקים חברתיים? אין טעם לשגות באשליות מעין אלו. אני מבקשת מבעלת הדירה לקרוא לי טלפונית את המכתב. זו הזמנה לחקירה, בנושא "בירור", נושא שדורש בירור. התאריך: 28.5.12. אבוי, התאריך חלף. מה זה אומר? שאני פושעת? שהם יבואו לעצור אותי ?" (http://j14.org.il/articles/26712).

4. הזכות להפגין ולהביע דעה היא מנשמה אפה של הדמוקרטיה הישראלית, ולמשטרה תפקיד חשוב במימושה. תחת זאת, בחירתה לזמן פעילים פוגעת קשות בחופש הביטוי, ומרתיעה את אותם הפעילים ואת חבריהם למאבק מלממש את זכותם להפגין. עצם הניסיון של המשטרה, לברר את תוכניותיהם של פעילי המחאה באמצעות זימונם לחקירה או לבירור, יש בו כדי לפגוע במעמדם של הפעילים  – אזרחים שאינם חשודים בעבירה פלילית כלשהי – כאזרחים חופשיים במדינת חוק. זימונים אלה משדרים את המסר הפסול, שמי שמשתתף במחאה "נמצא על הכוונת" והם יוצרים בקרב הפעילים פחד ואימה מפני הצפוי להם באם ימשיכו בפעולות המחאה.

4. זימונים אלה מהווים ניצול לרעה של סמכויות החקירה שנתונות למשטרה, שתכליתן היא לחקור עבירות ולטפל בפשיעה. למשטרה נתונה הסמכות לזמן לחקירה חשודים או עדים פוטנציאליים, אשר עשויים לסייע לה בפענוח עבירות. המשטרה אינה רשאית לנצל סמכות זו כדי לאסוף "מידע מודיעיני" ולעמוד על כוונותיהם של פעילים המתכננים פעילות מחאה.

5. ככל שהמשטרה מבקשת מידע על הצפוי להתרחש כדי להיערך כראוי למחאת הקיץ, היא יכולה לנסות ולתאם פגישות עבודה עם מארגני המחאה, תוך שהיא מבהירה להם שלא מוטלת עליהם חובה חוקית כלשהי להיפגש עימה. אולם אין לה כל סמכות לעשות זאת באמצעות זימונם לחקירה. אנו תקווה שהתנהלות זו אינה משקפת את מדיניות משטרת ישראל, אך גם אם אינה כזו – היא מבטאת חוסר הפנמה מדאיג של תפקיד המשטרה ביחס למחאה ושל הזהירות הנדרשת על מנת למנוע צינון פסול של חופש הביטוי.

6. אנו מברכים על עמדתו של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', אשר התייחס הבוקר לנושא בתקשורת, ואמר כי זימון הפעילים לא מקובל עליו וכי ביקש מסגן המפכ"ל לעצור את התופעה.

7. יחד עם זאת, וכאמור בפתח מכתבנו זה, עמדה זו חייבת להישמע אף מפי הדרג הפיקודי העליון של המשטרה. לפיכך, נבקשך להבהיר בצורה מפורשת כי הזימונים שנשלחו אינם משקפים את מדיניותה של המשטרה וכי הם מבוטלים לאלתר, ולהורות למפקדי המחוזות השונים להימנע מלזמן באופן זה פעילים נוספים בעתיד.

בכבוד רב ובברכה,

                                                                                                   שרונה אליהו חי, עו"ד

 

 העתק: תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרה, בפקס: 02-5898762

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.