מתחם דיור ביפו לציבור הדתי-לאומי בלבד

עת"מ 2002/09 סבא נגד מינהל מקרקעי ישראל; עע"מ 5514/09 סבא נגד מינהל מקרקעי ישראל; עע"ם 1789/10 סבא נ' מינהל מקרקעי ישראל 

עו"ד: גיל גן-מור
ב-22.6.09 הגישה האגודה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב-יפו עתירה נגד מינהל מקרקעי ישראל. בעתירה נדרש המינהל שלא להחכיר מגרש במתחם שוק האתרוג בשכונת עג'מי ביפו לחברת "באמונה", שזכתה במכרז על המגרש, שכן החברה מסרבת לאפשר לערבים או למי שאינו דתי לאומי (כהגדרתה) להתמודד על רכישת דירות במתחם המגורים שתקים. בעתירה נטען כי הזכות לשוויון מחייבת את המינהל להימנע מלהעביר מקרקעין ציבוריים ליזם פרטי שנוקט בהליכי סינון מפלים בקרב המבקשים להתגורר בשכונה אותה הוא בונה. כמו כן נטען כי ההחלטה של המינהל להעביר את המקרקעין לחברת "באמונה" היא בלתי סבירה משום שהיזם מסרב למכור דירות בפרויקט לערבים, בשעה שקיימת מצוקת דיור חריפה לערבים תושבי השכונה, ומשום שבעלי החברה הצהיר הצהרות מכלילות וגזעניות כלפי הציבור הערבי, וכי בכוונתו להפריד בין תלמידים יהודים לערבים.

העתירה הוגשה בשם 25 תושבי יפו, ערבים ויהודים, ופעילים בקואליציית הארגונים והוועדות היפואים להגנה על הזכות לדיור, וכן בשם במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם והאגודה לזכויות האזרח.

בית המשפט לעניינים מינהליים (השופט יהודה זפט) החליט למחוק את העתירה על הסף בטענה שלבית המשפט לעניינים מינהלים אין סמכות לדון בעתירה.

בערעור שהגישה האגודה לבית המשפט העליון נטען כי בית המשפט לעניינים מינהליים טעה, וכי הסעד הוא נגד המינהל ולכן בסמכות בית המשפט לעניינים מינהליים. בית המשפט העליון קיבל את הערעור והחזיר את הדיון בעתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים לצורך דיון בעתירה לגופה. כן הוציא בית המשפט, לבקשת העותרים, צו זמני שיעצור את העברת המגרש לידי באמונה עד להכרעה בעתירה.

בדיון בבית המשפט לעניינים מינהליים סרב השופט יהודה זפט, שמחק את העתירה בפעם הראשונה, לבקשת העותרים לפסול את עצמו מלדון בתיק, ודחה את העתירה. האגודה ערערה על פסק הדין (פירוט על הערעור ראו כאן). בית המשפט העליון דחה את הערעור בנימוק שמדובר ב"מעשה עשוי", שכן מינהל מקרקעי ישראל מיהר למכור את הקרקע בטרם הגשת הערעור. עם זאת קיבל בית המשפט את הטענה העקרונית של המערערים כי על מינהל מקרקעי ישראל למנוע אפליה בשיווק הקרקעות שברשותו, גם כאשר השיווק נעשה על ידי חברות פרטיות.

העתירה

פסק הדין

הערעור

צו זמני שניתן בערעור

החלטה, 13.10.2009

פסק הדין בערעור

פסק הדין השני בעתירה המינהלית

ערעור שני, מרץ 2010

סיכומים מטעם המערערים, מאי 2010

סיכומים מטעם מינהל מקרקעי ישראל, יוני 2010

סיכומים מטעם חברת באמונה, יוני 2010

סיכומי תשובה מטעם המערערים, יולי 2010

פסק הדין, נובמבר 2010

 

הודעות לעיתונות:

בית המשפט העליון אישר: יוקם הפרויקט "ליהודים בלבד" בלב עג'מי, נובמבר 2010
דיון בערעור בעניין הקמת פרויקט דיור לציבור הדתי לאומי בלבד בלב עג'מי, יולי 2010
מתחם מגורים לדתיים לאומיים בלבד: תושבי עג'מי ערערו לבית המשפט העליון, מרץ 2010
המחוזי בת"א דחה את העתירה נגד האפליה בפרויקט הדיור של "באמונה" בעג'מי, פברואר 2010
צעד משמעותי למיגור האפליה בדיור?, יולי 2009
לפסול את התמודדותה של קבוצת רכישה לציבור הדתי לאומי במכרז ביפו, מאי 2009

 

קישורים

עמדת האגודה כפי שנשלחה לוועדת הפנים והגנת הסביבה, מאי 2009

מתחם שוק האתרוג (להגדלה / להורדה לחצו על התמונה):

העתירה נכתבה בסיוע עו"ד רשא עסאף מהוועדה העממית היפואית להגנה על הזכות לאדמה ולדיור

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.