לפסול את התמודדותה של קבוצת רכישה לציבור הדתי לאומי במכרז ביפו

קבוצת הרכישה היא קבוצה סגורה, שאינה מקבלת יהודים, שאינם נמנים על הציבור הדתי-לאומי, או ערבים. האגודה: על מינהל מקרקעי ישראל לפעול כנאמן של כלל הציבור, ולהבטיח כי המקרקעין ציבוריים שהוא מעביר ליזמים ישווקו באופן שוויוני וללא אפליה

ב-20.4.09 פנתה האגודה לזכויות האזרח בשמה של עמותת "אופק חדש" ליועמ"ש מינהל מקרקעי ישראל בדרישה לפסול את התמודדותה של קבוצת רכישה הסגורה לציבור הדתי לאומי במכרז לבניית 60 יחידות דיור במתחם שוק האתרוג בשכונת עג'מי ביפו. את הקבוצה יזמה חברת "באמונה", שמנהלה, מר ישראל זעירא, אינו מסתיר את כוונתו לבנות במקום שכונה גדולה לציבור הדתי לאומי, כדי "לתמוך בציבור היהודי". זעירא אף טען בראיון שהוא מתנגד לעירוב הקיים בין תלמידים יהודים וערבים ביפו.

האגודה לזכויות האזרח סבורה, כי על מינהל מקרקעי ישראל לפעול כנאמן של כלל הציבור, ולהבטיח כי המקרקעין ציבוריים שהוא מעביר ליזמים ישווקו באופן שוויוני וללא אפליה. אין לעניין זה הבדל בין יזם המשווק את המקרקעין לאחר הזכייה במכרז או יזם שמתחרה עם קבוצת רכישה. איננו מוכנים לקבל מצב בו בלב הערים צומחות שכונות סגורות ואליטיסטיות, שמסננות את הבאים בשעריהן. אנו סבורים כי אין פסול בהתמודדות של קבוצות רכישה, כל עוד הן פתוחות לציבור כולו, וכי חריגה מחובת השוויון תתאפשר רק במקום שבו נקבע שישנה הצדקה חברתית ברורה ובאופן מידתי. למשל, במקרה של העדפה מתקנת לקבוצה שסבלה מהפליה היסטורית, או במקרה של קהילת מיעוט תרבותית, כמו שכונה לחרדים.

פניה זו באה בהמשך לפעילותנו נגד אפליה בישובים קהילתיים ובהרחבות, בהמשך לעתירה שהגשנו נגד עיריית תל אביב , בדרישה לפסול התמודדותה של קבוצת רכישה הסגורה לאנשי הייטק בלבד במתחם השוק הסיטונאי (עתירה זו טרם התבררה עקב הקפאת המכרז), ובהמשך לפניה מ-31.12.08 למינהל מקרקעי ישראל לקביעת כללים בדבר התמודדותן של קבוצות רכישה במכרזי המינהל.

ב-20.4.09 שלח היועץ המשפטי של המינהל תשובה לפנייתנו, ובה נמסר כי הכללים החלים על יזמי קבוצת רכישה זהים לכללים החלים על יזמים וקבלנים אחרים, שמשווקים את הדירות לאחר הזכייה במכרז. אולם, המינהל טוען כי אין ביכולתו, מבחינת היקף המשאבים העומד לרשותו, לבחון את מדיניות השיווק של קבוצות רכישה או יזמים אחרים שזוכים במכרזים ולכן הוא אינו מתערב באופן העברת הזכויות המבוצע על ידם. מאותו הטעם, טען יועמ"ש המינהל, אין ביכולתו לפסול את קבוצת הרכישה במכרז שוק האתרוג "מבלי לחוות דעה ביחס לחוקיות הגבלת ההשתתפות".

ב-7.5.09 זכתה "באמונה" במכרז (כרגע ב-20 יחידות דיור).

ב-10.5.09 פנינו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להנחות את המינהל לשקול מחדש את עמדתו, וכן להקפיא כל הליך ביחס למכרז שוק האתרוג. "המינהל אינו ספסר קרקעות, אלא גוף ציבורי, המחזיק במקרקעין כנאמן עבור הציבור כולו", כתבנו. "המינהל אינו רשאי "להימנע מלחוות דעה לגבי חוקיותה של הגבלת ההשתתפות", כפי שנכתב בתשובת המינהל. חובתו לעשות כן". דרשנו כי המינהל יוסיף לתנאי המכרז כללים בדבר הקצאת המקרקעין, וידרוש מהמתמודדים במכרז להצהיר כי יפעלו על פיהם. דרשנו כי המינהל ידרוש מהמתמודדים הסבר על אופן שיווק המקרקעין, כך שוועדת המכרז תוכל לוודא, כי אין פסול באופן השיווק של יחידות הדיור או המגרשים, לאור החובות המוטלות על המינהל. כמו כן דרשנו כי המינהל יוסיף בחוזה ההתקשרות עם זוכה המכרז סעיף, המחייב הקצאה שוויונית של יחידות הדיור או המגרשים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.