האגודה: האיסור הגורף על הפגנות בכיכרות המרכזיות בירושלים אינו חוקי

הפגנה בירושלים, יולי 2011. CC-BY-NC-SA: Simply Boazהפגנה בירושלים, יולי 2011. CC-BY-NC-SA: Simply Boaz

עדכון, 30.5.2012: לאחר מו"מ עם המשטרה קיבלו המפגינים את הצעת הפשרה של המשטרה כי ההפגנה תתקיים ברחוב אגרון

 
 

האגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול (28.5.2012) למשטרה בדרישה לפעול בדחיפות לאישור ההפגנה בכיכר פאריז במוצאי שבת הקרובה. בשעות אלה מקיימים פעילי המחאה החברתית מו"מ קדחתני מול המשטרה. אם המשטרה תעמוד בסירובה, תוגש עתירה לבג"ץ.

מארגני ההפגנה, פעילי המחאה החברתית, פנו למשטרה כבר לפני כשבועיים בבקשה לקבלת רישיון להפגנה. לאחר שנענו בלך ושוב, נמסר למפגינים כי לא יאושר להם קיום ההפגנה בכיכר ציון, בשל סמיכותה לנתיב הרכבת הקלה, ואף לא בכיכר פאריז כיוון ש"הציבור הירושלמי קץ בחסימת הכבישים לצרכי הפגנות". בהמשך, התנתה המשטרה את אישור ההפגנה במוצ"ש בכך שהיא תהיה האחרונה לקיץ זה (בכיכר פאריז  או בכיכר ציון) – התחייבות שפעילי המחאה אינם יכולים ואינם רוצים לתת.

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרת ירושלים והתריעה כי הסירוב לאשר את קיום ההפגנה בנימוק ש"הציבור קץ בהפגנות" אינו חוקי. בכוונת האגודה לעתור לבג"ץ אם המשטרה תעמוד בסירובה.

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח: "על פי המגבלות שהציגה משטרת ירושלים, אין כל אפשרות הפגנות המוניות בכיכרות המרכזיות בעיר. מדיניות גורפת זו לא מתיישבת עם מעמדה החוקתי של הזכות להפגין ונוגדת באופן ברור את פסיקת בית המשפט, שחייב לאזן בין הזכות להפגין לבין שיבושי תנועה נקודתיים וזמניים. אם יהיה צורך, נפנה גם הפעם, כפי שעשינו בעבר, לבית המשפט על מנת שיחייב את המשטרה להגן על חופש הביטוי בעיר".

 להלן פניית האגודה.

 

28 במאי 2012

 

לכבוד
ניצב ניסו שחם
מפקד מחוז ירושלים
משטרת ישראל
ירושלים 

 

דחוף

 

הנדון: הערמת קשיים בפני מפגינים לקבלת רישיון להפגנה ה-2.6.12 בירושלים

 

אנו פונים אליך בבקשה דחופה לאפשר את קיומה של ההפגנה המתוכננת למוצאי שבת ה-2/6/12 בכיכר פאריז, תוך סגירת כביש "דרך עזה", והכל מהטעמים כדלקמן:

1. לפני כשבועיים, ביום 17/5/12 הוגשה לתחנת המשטרה "לב הבירה" בירושלים על ידי גב' רונה אורובנו ומר רועי פרומן, ממובילי המאבק החברתי בירושלים, בקשה למתן רישיון להפגנה בירושלים, אשר תתקיים במוצאי שבת ה-2/6 כחלק מהמחאה במוקדים שונים ברחבי הארץ. בבקשה צוינו שתי חלופות למיקום ההפגנה: כיכר פאריז או כיכר ציון, כיכרות מרכזיות בעיר, אשר קהל רב פוקד אותן במהלך כל שעות היממה. כן צויין בבקשה כי מספר המשתתפים הצפוי עומד על 5000 איש.

2. מארגני ההפגנה הופנו לתחנת מוריה בטענה שהיא התחנה האחראית על אישור הפגנות באזור. בתחנת מוריה נאמר להם כי עליהם לחזור ולפנות לתחנת מרחב ציון – לב הבירה, וכך חוזר חלילה. במשך עשרה ימים הועברה הבקשה הלוך ושוב בין תחנת לב הבירה לתחנת מוריה.

3. ביום 24/5/12, ומשלא ניתנה תשובה, פנתה גב' אורובנו בשנית לתחנת מרחב מוריה ודיברה עם מר רוני אבישר, קמב"ץ התחנה. רק אז הודיע מר אבישר לגב' אורובנו, כי ניתן אישור לקיים את ההפגנה כולל הקמת במה בצומת הרחובות קינג ג'ורג' ורמב"ן, תוך חסימה של רחובות אלה ושל רחוב אגרון הסמוך.

4. מאוחר יותר באותו היום, הופתעה גב' אורובנו לקבל שיחה טלפונית מראש ענף מבצעים במפקדת מחוז ירושלים, מר אמיר ארזני, שהודיע לה שהטיפול בבקשה עבר למפקדת המחוז. בהמשך הודיע מר ארזני כי בדיון שהתקיים במפקדת המחוז הוחלט שלא לאפשר קיום הפגנות במקומות שהוצעו על ידי המארגנים. לגבי כיכר ציון נטען כי היא סמוכה לנתיב הרכבת הקלה, ואילו לגבי כיכר פאריז נטען כי "הציבור הירושלמי קץ בחסימת הכבישים לצורכי הפגנות ויש להתחשב בכלל הציבור ולא רק בציבור המפגינים", לאור ההפגנות הרבות שהתקיימו בשנה שעברה בבירה, אשר גרמו להפרעה בדרכם ובתנועתם של עוברי אורח במקום.

5. גב' אורובנו ציינה בפני מר ארזני, כי כיכר ציון היא הכיכר המרכזית של העיר, כיכר שנערכו בה ההפגנות הגדולות ביותר שידעה ירושלים – הפגת השילומים בה נאם מנחם בגין, הפגנת הפנתרים השחורים, הפגנות הימין וכן הפגנות בנושאים של דת ומדינה. כיכר העיר היא המקום בו התושבים מביעים את כאביהם ואת מחאתם. לנוכח זאת, הסבירה, לא ניתן להפקיע את כיכר ציון מידיהם של המפגינים.

6. כיוון שהסירוב נותר בעינו, נאלצו המארגנים להתפשר והציע כי במקום לסגור את הרחובות באזור כיכר פאריז, ייסגר רק רחוב דרך עזה. המדובר בכביש אשר נסגר לתנועה מראש גם בחלק מהפגנות המחאה החברתית של השנה שעברה. בהפגנה שהתקיימה ב-12/5 השנה, ביקשו המארגנים לסגור את הכביש מראש אולם נתקלו בסירוב מצד המשטרה, שהורתה להם לקיים את ההפגנה על מדרכות הרחוב בלבד. רק במהלך ההפגנה, כשמפקדי הכוח המשטרתי נוכחו לדעת שהגיעו מפגינים רבים הם הורו מיוזמתם לסגור את הכביש.

7. מר ארזני סירב להצעה ותחת זאת הציע חלופה אחרת לקיום ההפגנה והיא "כיכר החתולות" (הכינוי הנפוץ לכיכר מכבי-מוצרי, בשכונת נחלת שבעה). אלא שהמיקום שהוצע כתחליף נמצא באזור מבודד יחסית, שאינו ראוי לקיום הפגנה, ועל כן המארגנים מסרבים לקיים ההפגנה באזור זה.

8. אין צורך להכביר במילים על חשיבותה של הזכות להפגין ועל מעמדה החוקתי בישראל. בית המשפט אף הכיר בחשיבות קיומן של הפגנות באזורים מרכזים של העיר, "שכן מטבע הדברים, טיבן של הפגנות ותהלוכות להיעשות באזורים מרכזיים, החשופים לעין הציבור הרחב ולא במחשכים. "העברתן הכפויה של תהלוכות לפאתי העיר, פוגעת בתכלית העיקרית לקיומן, ושוללת מהן את המאפיין העיקרי לבטא מסרים במלל ובתנועה לקליטת ציבור השומעים והצופים" (בג"ץ 5346/07 ריצ'רד ברנשטיין נ' משטרת ישראל, נבו 2007).

9. גם בהנחיית היועמ"ש מס' 3.1200 בדבר "חירות ההפגנה", בסעיף 12ז הדן בהפגנה תוך פגיעה בסדרי התנועה נקבע כי: "בדרך כלל לא יהיה זה איזון נאות של השיקולים בתחום זה אם המשטרה תתיר הפגנה בשעה או במסלול המסכלים את המטרה למשוך את תשומת הלב של התושבים, כגון שהרישיון יתר לקיים תהלוכה בשעה שהרחובות ריקים מאדם או באיזור שאין בו תנועת תושבים".

10. בהפעלתו של השיקול התעבורתי יש לאזן תמיד בין האינטרסים של המבקשים לקיים אסיפה או תהלוכה לבין האינטרסים של עוברי אורח שזכות המעבר שלהם נפגעת בשל ההפגנה. "כך למשל, ניתן לקבוע כי התהלוכה תיערך בשעות בהן התנועה אינה סואנת וכן שזו תתקיים רק בנתיב אחד של הרחוב באופן שנתיב אחר יישאר פתוח לתנועה" (בג"ץ 148/79 סער נ' משרד הפנים, פ"ד לד(2), 169, 177-178).

11. סירוב המשטרה לאפשר קיום ההפגנה בכיכר פאריז אך ורק משום שהציבור הירושלמי קץ בחסימת הכבישים עקב הפגנות המשבשות את התנועה ברחבי העיר אינו חוקי, ואימוץ מדיניות גורפת שלפיה לא יינתן אישור להפגנה בכיכר פאריז בשל ההפגנות הקודמות שהתקיימו במקום בשנה שעברה אינה חוקית אף היא. מעבר לפגיעה בזכותם של המפגינים הספציפיים להפגין, הערמת קשיים בפני מארגני ההפגנה יוצרת אפקט מצנן המרתיע מפגינים נוספים מלהפגין בעתיד.

12. לפיכך, אנו מבקשים ממך כי תפעל בדחיפות למתן אישור לקיום ההפגנה בכיכר פאריז תוך סגירת כביש "דרך עזה", על מנת לאפשר מימוש חירות ההפגנה.

13. בשים לב למועד הקרוב של ההפגנה נודה למענה מיידי על מנת לייתר את הצורך בפניה לערכאות.

בכבוד רב ובברכה,

     שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
עו"ד רונן ליבוביץ, יועמ"ש, מחוז ירושלים, בפקס: 02-5391176
עו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבגצ"ים, פרקליטות המדינה, בפקס: 02-6467011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,זכויות האדם - כללי,חופש הביטוי

סגור לתגובות.