הזכות לפרטיות

תזכיר חוק חדש מבקש לאפשר לגופים נוספים לעקוב אחרינו

היום (17.5.2012) פורסם כי משרד המשפטים מגבש הצעת חוק, שתרחיב את רשימת הגופים שיוכלו לקבל מחברות הסלולר ומספקיות האינטרנט מידע אישי על תקשורת טלפונית ואינטרנטית של כל משתמש. כבר כיום מוסמכת המשטרה לקבל מחברות הסלולר מידע אישי עלינו, לצורך חקירה. חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת), תשס"ח-2007, אשר זכה לכינוי "חוק האח הגדול"  מאפשר למשטרה ולרשויות חקירה נוספות בישראל לקבל מחברות הסלולר ומספקיות האינטרנט מידע אישי על כל אדם – מידע על מיקומו, שמות האנשים או הארגונים שאליהם התקשר מהטלפון, אתרי אינטרנט שגלש בהם, אנשים שעמם התכתב באימייל ועוד.

בשנת 2008 הוגשו עתירות לבג"ץ נגד החוק מטעם האגודה לזכויות האזרח (בג"צ 3809/08) ולשכת עורכי הדין. העתירות נדונו בפני הרכב מורחב של שבעה שופטים והן עדיין תלויות ועומדות.

בדיונים שקיימה הכנסת בנושא, התברר כי רשויות החקירה פעלו בניגוד לחוק כשלא דיווחו כנדרש על היקפי החדירה שלהן לפרטיות; בתוך זמן קצר, נמצאה עלייה של יותר מ- 50% באיסוף מידע על שיחות סלולריות, גלישה באינטרנט ועוד, ללא בקרה של שופט; אין דרך לדעת כמה אנשים נפגעו מהחדירה לפרטיותם, ולאף אזרח אין דרך לדעת האם המשטרה חדרה לפרטיותו. נציג של אחת החברות הסלולריות הודה באחד הדיונים כי איסוף מידע אישי על ידי המשטרה, ללא פיקוח של שופט, הפך זה מכבר לנורמה.

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח: "תמוה שמשרד המשפטים ממהר להרחיב את סמכויות איסוף המידע עוד בטרם התקבלה הכרעת בג"ץ באשר לחוק הקיים, שמסמיך כבר כיום את המשטרה וגופי ביטחון נוספים לחדור לפרטיות של כולנו. בדיונים שהתקיימו בכנסת  בשנים האחרונות התברר, שהמשטרה אספה מידע אישי, הרבה מעבר למה שהתיר לה החוק. אפשר רק לדמיין איזו הפקרות תהיה ברגע שגופים נוספים יצטרפו לחגיגה – על חשבון הפרטיות שלנו."

 

קישורים:

אביאל מגנזי, משרד החקלאות יאזין לכם? "זו מדינת משטרה", 18.5.2012, ynet

מיכאל בירנהק, הגנה על הפרטיות בגרוש, 17.5.2012, הארץ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.