האגודה: לקבוע כללים להתמודדות של קבוצות רכישה במכרזי המינהל

האגודה לזכויות האזרח פנתה למינהל מקרקעי ישראל בדרישה לקבוע כללים להתמודדות של קבוצות רכישה במכרזי המינהל, על מנת להבטיח שלא ישמשו כלי לאפליה

בפנייה מציין עו"ד גיל גן-מור, כי השימוש הגובר בקבוצות רכישה לרכישת זכויות במקרקעין ולבנייה למגורים מחייב בחינה מחודשת של מדיניות הקצאת קרקעות המינהל. רוב קבוצות הרכישה הן יוזמות מסחריות לכל דבר, ולכן ראוי להחיל על יזמי קבוצות הרכישה עקרונות החלים על כל יזם או קבלן המתמודד במכרז של המינהל.

בין השאר, נדרש המינהל לקבוע, כי קבוצות רכישה המעוניינות להתחרות על מקרקעי ציבור, יחויבו להראות כי הציעו לכלל הציבור את האפשרות להיכלל בקבוצה, וכי הקריטריונים לבחירת החברים בקבוצת הרכישה היו אחידים, ענייניים ושקופים. בנוסף, קבוצת הרכישה נדרשת לפרסם בצורה אפקטיבית את האפשרות להצטרף אליה, ולא לעשות זאת רק באמצעות פרסום "מפה לאוזן".

על המינהל למנוע השתתפותן של קבוצות רכישה הנוקטות בקריטריונים מפלים לקבלת חברים לקבוצה, כמו גזע, לאום או עדה, וכן למנוע את השתתפותן במכרז של קבוצות רכישה אשר מסננות מועמדים באמצעות ועדת קבלה, למעט במקרים החריגים בהם מתיר המינהל קיום ועדת קבלה. עו"ד גן-מור מציין, כי יש להתיר חריגה מכלל השוויון רק במקרים יוצאי דופן, דוגמת בנייה עבור אוכלוסיית מיעוט בעלת אורח חיים תרבותי ייחודי (כמו האוכלוסייה החרדית) או במקרה של העדפה מתקנת לאוכלוסיות מוחלשות.

עו"ד גיל גן-מור: "לטוב ולרע, קבוצות הרכישה הפכו להיות חלק מחיינו. הן יכולות להועיל בהוזלת מחירי הדיור, אולם לצד הסיכוי הטמון בהן, קיים גם הסיכון, שיובילו לאפליה ולסינון פסול של המבקשים להצטרף לקבוצה. יש להבטיח כי זכויות במקרקעי ציבור לא יועברו לקבוצות אשר יסננו דיירים בצורה מפלה ובלתי-חוקית."

למכתב המלא

כזכור, לפני כמה חודשים עתרה האגודה לזכויות האזרח נגד עיריית תל-אביב בדרישה למנוע את התמודדותם של יזמים הנוקטים באפליה ובסינון מועמדים, במכרז השוק הסיטונאי. העתירה הוגשה על רקע השתתפותה במכרז של קבוצת "העיר החדשה" בראשותם של היזמים רביב צולר ודרור הלוי, אשר הצהירו על כוונתם לאפשר השתתפות לאנשי היי-טק ושוק ההון בלבד, תוך שימוש בסינון של ועדת קבלה. עתירה זו תידון בקרוב בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.