פגיעה בחופש האקדמי של הקליניקות המשפטיות וביכולתן לקדם את זכויות האדם


האגודה, קו לעובד, מוקד סיוע לעובדים זרים ומחויבות לשלום ולצדק חברתי פנו לנשיא אוניברסיטת תל-אביב במחאה על הוראתו של רקטור האוניברסיטה, שאוסרת על עורכי הדין בקליניקות המשפטיות בפקולטה למשפטים לייצג תובעים נגד האוניברסיטאות או כל גוף שקשור אליהן

10 בדצמבר 2008

לכבוד
פרופ' צבי גליל
נשיא
אוניברסיטת תל-אביב

א' נ',

הנדון: ייצוג עובדים במאבק על זכויותיהם באוניברסיטאות

נדהמנו ללמוד ממכתבה החשוב והנוקב של פרופ' רות בן-ישראל מיום 8.12.08, כי הרקטור פרופ' דן לויתן התיימר לאסור על עורכי הדין בתוכניות לחינוך משפטי קליני בפקולטה למשפטים לייצג תובעים בכל עניין שנוגע לאחת משש האוניברסיטאות המוכרות בישראל ולאוניברסיטה הפתוחה או לכל גוף שקשור אליהן. זאת בעקבות פעילותה של התוכנית למשפט ולרווחה בייצוג עובדים, המבקשים להתאגד ולעמוד על זכויותיהם הבסיסיות הן במכון דוידסון שבמכון ויצמן והן באוניברסיטה הפתוחה. במקום להדוף את הלחצים של ראשי מכון ויצמן, הרקטור פגע בצורה קשה בחופש האקדמי של הקליניקות המשפטיות וביכולתן לקדם את זכויות האדם במיוחד בתחום של זכויות עובדים.

כולנו – ארגונים המקדמים זכויות אדם בכלל וזכויות עובדים בפרט – מכירים מקרוב ומוקירים את הפעילות הענפה והחשובה של התוכניות לחינוך משפטי קליני בפקולטה למשפטים בתחומים רבים ומגוונים, ומשתפים איתן פעולה. רק השבוע – הוא שבוע זכויות האזרח – קיבלה התוכנית לזכויות פליטים, שהיא אחת הקליניקות הפועלות במסגרת הפקולטה, את אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצוויג בשל פעילותה החלוצית בהגנה על זכויות הפליטים בישראל. הקליניקות בפקולטה למשפטים בפעולתן החלוצית מהוות מודל לחיקוי ודוגמה מובילה, עליה מתבסס כל החינוך הקליני במוסדות אקדמיים בישראל.

התערבות גסה בשיקול הדעת האקדמי והמקצועי של המרצים ועורכי הדין, שפועלים במסגרת הקליניקות, לא רק פוגעת בצורה חסרת תקדים בחופש האקדמי, אלא אף מגבילה בצורה מהותית את היכולת של התוכניות הללו לסייע לעובדים, שהם מגזר חלש במיוחד.

כהיינו סבורים, שאוניברסיטאות יהוו אות ומופת בשמירה על זכויות האדם הבסיסיות של עובדיהן ושל הסטודנטים הלומדים בהן, אבל לצערנו אין זה כך. כך, למשל, לפני 15 שנים נאלצה האגודה לזכויות האזרח להגיש תביעה נגד האוניברסיטה, שסירבה לתת זכויות והטבות לבני זוג בני אותו המין, ובעקבות הגשת התביעה שינתה האוניברסיטה את מדיניותה. לפני כשנה הגישה האגודה תביעה נגד אוניברסיטת בן גוריון, שאסרה בתקנונה על הסטודנטים לקיים הפגנות בנושאים, שאינם בקונצנזוס לאומי וציבורי, ובית המשפט פסל סעיף זה.

אך סמלי הוא שהיום, 10 בדצמבר, הוא יום זכויות האדם הבינלאומי. היום לפני 60 שנים אימץ האו"ם את ההצהרה האוניברסאלית בדבר זכויות האדם. התוכניות לחינוך משפטי קליני הן שותף חשוב במאבק הקשה לקידום זכויות האדם. אנו קוראים לך להצטרף לפרופ' חנוך דגן, דיקן הפקולטה למשפטים, ולמועצת הפקולטה, ולהעניק להן את מלוא הגיבוי והתמיכה של מוסדכם להמשיך ולפעול ללא הגבלה למען קידום זכויות האדם.

בכבוד רב,

חגי אלעד, מנכ"ל, האגודה לזכויות האזרח בישראל
חנה זהר, מנהלת, קו לעובד
שבי קורזן, מנכ"ל, מוקד לעובדים זרים
גילי רעי, מנכ"ל, מחויבות לשלום, ולצדק חברתי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות האדם - כללי,חופש הביטוי

סגור לתגובות.