הזכות לבחור והזכות להיבחר

האם יתקיימו במועדן הבחירות הראשונות במועצה האזורית אבו בסמה?

שנה חלפה מאז מתן פסק הדין בעתירת האגודה לזכויות האזרח ועדאלה, שבו נקבע כי יש לקיים את הבחירות במועצה האזורית אבו בסמה ביום 4.12.2012. למרות זאת, משרד הפנים טרם נקט בפעולות ההכנה הנדרשות לקיום הבחירות במועד שנקבע, ובכלל זה מינוי ועדת בחירות, עדכון פנקס הבוחרים, פרסומו וכיוצ"ב פעולות שהחוק מחייב לנקוט בהן במועדים נקובים לפני עריכת בחירות. פניות חוזרות של האגודה ושל עדאלה למנכ"ל משרד הפנים ולמנכ"ל המועצה האזורית אבו בסמה בבקשה להבהרות לא נענו, ומתגבר החשש כי בשל אוזלת יד של משרד הפנים שוב לא ניתן יהיה לקיים את הבחירות במועדן. לפיכך פנו הארגונים לפרקליטות המדינה וביקשו את התערבותה להבטחת קיום הבחירות כמצוות פסק הדין.

13 בפברואר, 2012

 

לכבוד
עו"ד דינה זילבר
פרקליטות המדינה – מחלקת בג"צים
משרד המשפטים
ירושלים
בפקס: 02-6467011

 

הנדון: פסק הדין בבג"צ 3183/10 חוסין אלרפאיעה נ' שר הפנים – בזיון בית משפט

 

הרינו לפנות אליך בעניין התחמקות שר הפנים עד כה מקיום פסק הדין בבג"צ 3183/10 אלרפאיעה ואח' נ' שר הפנים ואח' (פסק דין מיום 9.2.2011, טרם פורסם), (להלן: פסק הדין) אשר הורה לו לקיים בחירות ראשונות למועצה האזורית אבו בסמה בתאריך 4.12.2012. עוד נקבע בפסק הדין, כי יש מקום לפעולות אינטנסיביות מצד משרד הפנים לשם זירוז הרישום, וכי על הרשויות ובראשן משרד הפנים להשקיע מאמץ רב בכדי שיהיה ניתן לקיים את הבחירות במועד שנקבע.

פסק הדין מצורף ומסומן א

אנו מבקשים את התערבותך הדחופה להבטחת קיום הבחירות כמצוות פסק הדין ובכלל זה מינוי ועדת בחירות, עדכון פנקס הבוחרים, פרסומו וכיוצ"ב פעולות שהחוק מחייב לנקוט בהן במועדים נקובים לפני עריכת בחירות.

ואלה נימוקי הבקשה:

1. למרות שחלפה שנה מאז מתן פסק הדין, שבו כאמור נקבע, כי יש לקיים את הבחירות במועצה האזורית אבו בסמה ביום 4.12.2012, טרם ננקטו ע"י משרד הפנים פעולות ההכנה הנדרשות לקיום הבחירות במועד שנקבע בפסק הדין. 

2. לפי המידע שנמסר לנו מתושבי המועצה, מלבד כנס הסברה לבחירות שערכה המועצה והכשרת עובדת אחת מטעם המועצה לשינוי מען התושבים, משרד הפנים לא נקט בשום פעולה נוספת בעניין.

3. לאור השתהות משרד הפנים בנקיטת פעולות כאמור והחשש לאי-קיום פסק הדין במועד, פנינו ביום 27.9.2011 אל מר עמרם קלעג'י, מנכ"ל משרד הפנים, ואל מר רחמים יונה, מנכ"ל המועצה האזורית אבו בסמה, בבקשה להבהרות בנוגע לפעולות הננקטות על ידם כהכנה לבחירות, לרבות צעדים קונקרטיים ולוחות זמנים מפורטים. פנייה זו לא זכתה לכל מענה.

המכתב מיום 27.9.2011 מצורף ומסומן ב

4. בתאריכים 23.11.2011 ו-15.1.2012 פנינו שוב לקבלת הבהרות ותשובות. חרף התראותינו, כי הותרת פניותינו ללא מענה מחזקת את החשש, כי בשל אוזלת יד של משרד הפנים שוב לא ניתן יהיה לקיים את הבחירות במועדן, לא נתקבלה עד כה כל תשובה ו/או מענה לפניותינו.

המכתבים מיום 23.11.2011 ו-15.1.2012 מצורפים ומסומנים ג ו-ד בהתאמה

5. יוזכר כי נותרו 10 חודשים בלבד בכדי להיערך לקיום הבחירות הראשונות כסדרן, וכי האחריות להשלמת ההכנות לעריכתן במועד מוטלת על כתפי משרד הפנים והמועצה האזורית אבו בסמה. כפי שהלנו במכתבינו, הליך שינוי המען מתנהל בעצלתיים בשל היעדר מעורבותו של משרד הפנים. ראוי לציין כי בהתאם לחוק, ספר הבוחרים אמור להיחתם כשישה חודשים לפני הבחירות. כלומר, נותרו עוד 4 חודשים בלבד לרישום התושבים.

6. בהעדר תשובה לפניותינו הרבות, לא נותר לנו אלא להסיק, כי יש ממש בחששנו שהבחירות לא יוכלו להתקיים במועד שנקבע בפסק הדין כתוצאה ממחדליו של משרד הפנים, וזאת באופן שמהווה בזיון בית משפט.

7. לא למותר לציין את החומרה הנודעת לאי-קיום החלטה שיפוטית ע"י רשות ציבורית כמו משרד הפנים. זה המקום גם לשוב ולהזכיר את חשיבות קיומן של בחירות ראשונות במועצה האזורית כמימוש זכויות יסוד ובראשן הזכות לבחור ולהיבחר, שהן זכויות חוקתיות המוגנות על ידי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. על חשיבות קיום הבחירות במועדן עמד בית המשפט העליון כאשר קבע בעצמו תאריך לבחירות.

8. לפיכך, ובמידה ולא יינתנו בידנו ערובות ממשיות להתקדמות משביעת רצון, שיש בה כדי להבטיח קיום פסק הדין, אנו נאלץ לפנות שוב לבית המשפט על מנת לחייב את משרד הפנים לציית לפסק הדין.  

9. נודה על היענותך המהירה.

 

בכבוד רב,

ראויה אבורביעה, עו"ד                                  אראם מחאמיד, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.