"כיתה" בכיכר

לילדי ירושלים המזרחית אין מקום במערכת החינוך; הבוקר (7.9.08) הם באו ללמוד בכיכר ספרא על הזכות לחינוך, על דמוקרטיה ועל שוויון

כ-60 ילדים והוריהם מירושלים המזרחית, באו הבוקר (יום א' 7.9.08), שבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים, ללמוד ב"כיתה" שהוקמה בכיכר ספרא בירושלים, במחאה על מצוקת החינוך הקשה. הילדים למדו בכיכר על הזכות לחינוך, על דמוקרטיה ועל שוויון. האירוע התקיים ביוזמת ועדי ההורים בשכונות ירושלים המזרחית ובתמיכת האגודה לזכויות האזרח ומרכז הפעילות הקהילתית של אוניברסיטת אל-קודס.


צילומים: מלאני טקפמן ומירה קרצר. להגדלה לחצו על התמונות

במערכת החינוך הממלכתית בירושלים המזרחית ישנו מחסור חמור בכיתות לימוד, בשל הזנחה ממושכת של משרד החינוך ועיריית ירושלים. כתוצאה מכך, ל-40,000 ילדים בירושלים המזרחית לא נמצא מקום במערכת החינוך הממלכתית והם נפלטים מבתי הספר. חלקם לומדים בתשלום בבתי ספר פרטיים המופעלים על ידי גורמים עסקיים, גופים אסלאמיים ואחרים. בתי הספר הפרטיים פועלים ללא כל פיקוח על תכני הלימוד ואיכותם או על התנאים הפיזיים בבתי הספר; אחרים, כ-9,000 ילדים ובני נוער, אינם משולבים בשום מסגרת, ולעולם לא יזכו להשלים את לימודיהם.

גם במערכת החינוך הממלכתית, חלק מבתי הספר בירושלים המזרחית מצויים במצב תחזוקתי ירוד ומאוכלסים בצפיפות החורגת בהרבה מהמותר.

67% מהמשפחות ו- 77% מהילדים בירושלים המזרחית חיים מתחת לקו העוני; דווקא שם, בחלקה המזרחי של העיר ש"אוחדה לה יחדיו", בוחרת מדינת ישראל להנציח את העוני, הבערות והקיפוח.

עבד אל כארים לאפי, יו"ר איחוד ועדי ההורים בירושלים המזרחית: "עיריית ירושלים ומשרד החינוך מפירים את חוק חינוך החובה. אנחנו מונים כשליש מתושבי ירושלים, ובכל זאת, ילדינו צריכים ללכת להפגין כדי לזכות בדבר שאמור להיות מובן מאליו – הזכות לחינוך. כידוע, לילדים יהודים, במערב ובמזרח העיר, יש איפה ללמוד. רק הילדים הערבים מירושלים המזרחית נאלצים לסבול את המצב המחפיר הזה."


מצוקת החינוך בירושלים המזרחית – רקע

במהלך ארבעים השנים שחלפו מאז סיפוח ירושלים המזרחית בשנת 67', גדלה אוכלוסייתה פי ארבע. למרות זאת, כמעט לא נבנו כיתות חדשות במערכת החינוך הממלכתית. כיום, חסרות בירושלים המזרחית כ-1,500 כיתות; בשנת 2010 צפוי מחסור של כ-1,900 כיתות לימוד.

בשל המחסור האדיר בכיתות, רק כמחצית מהילדים בגיל בית ספר – כ-39,400 מתוך למעלה מ-80,000 ילדים – לומדים בבתי הספר העירוניים בירושלים, לעתים קרובות בצפיפות רבה ובתנאים פיזיים קשים ולא בטיחותיים. מחמת המחסור בכיתות נעשה אף שימוש במבנים שלא הותאמו לכך ומונהגת "משמרת שנייה" של לימודים.

ילדים אלה, הזכאים לחינוך חינם מהמדינה, נאלצים למצוא פתרונות לימודיים מחוץ למסגרת הרשמית, כמו בתי הספר של הוואקף או בתי ספר פרטיים בירושלים ובגדה, דבר אשר מטיל מעמסה כספית אדירה על משפחותיהם. חלק מהילדים נותרים בבית: להערכת הקואליציה לקידום החינוך הערבי-פלסטיני במזרח ירושלים, כ-9,000 ילדים אינם רשומים באף מסגרת.

מצוקת הכיתות החריפה בירושלים המזרחית ידועה מזה שנים רבות לעירייה ולמשרד החינוך, ואף נדונה בבתי המשפט במספר עתירות. בפברואר 2007, במסגרת דיון בבג"ץ, התחייבה המדינה לבנות בחמש השנים הקרובות 400 כיתות לימוד בירושלים המזרחית, בתקציב של כ-400 מיליון ש"ח.

גם 400 כיתות הלימוד הללו נועדו רק להדביק את קצב הגידול הטבעי, אך לא לפתור את בעיית המחסור הקיים; מכל מקום, גם בניית 400 הכיתות עדיין מתעכבת: עיריית ירושלים הצהירה על התחלת עבודת המטה, אך בפועל, העבודה כמעט שלא התקדמה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.