משרד הפנים גוזל מתושבי הרשויות המקומיות את הזכות לדמוקרטיה


ועדת הפנים של הכנסת אישרה לשר הפנים להאריך כהונתן של ועדות ממונות בישובים ירוחם, אעבלין, קציר חריש, בקה-ג'ת, אבו-בסמה ויסוד המעלה; תושבי רשויות מקומיות אלה עומדים בפני הסכנה של גזילת זכות היסוד הדמוקרטית שלהם לבחור ולהיבחר למועצה המקומית

בימים אלה עומדים תושבי רשויות מקומיות שונות בפני הסכנה של גזילת זכות היסוד הדמוקרטית שלהם לבחור ולהיבחר למועצה המקומית. לאחרונה אישרה ועדת הפנים של הכנסת לשר הפנים להאריך כהונתן של ועדות ממונות בישובים ירוחם, אעבלין, קציר חריש, בקה-ג'ת, אבו-בסמה ויסוד המעלה. האגודה לזכויות האזרח פנתה לשר הפנים ולוועדת הפנים של הכנסת בקריאה שלא למנוע את קיומו של הליך דמוקרטי ברשויות המקומיות.

במכתב, שכתבה עו"ד דבי גילו-חיו, מזהירה האגודה לזכויות האזרח, כי ועדה קרואה היא צעד מרחיק לכת ואנטי-דמוקרטי, אשר פוגע בזכות הבסיסית לבחור ולהיבחר. בשל כך, השימוש בוועדה הקרואה צריך להיעשות רק כצעד חריג ביותר, כאשר הרשות המקומית אינה מתפקדת כלל. מרגע שאפשר לקיים בחירות מבלי שהדבר יביא לפגיעה חריפה בתפקוד הרשות המקומית, יש למהר ולעשות זאת, גם אם כהונת ראש הוועדה הקרואה הייתה מוצלחת.

בין השאר מוזכרות במכתב המועצה המקומית של ירוחם והמועצה ביישוב הבדואי אבו-בסמה שבנגב. בשני המקרים הללו עולה, כי מצבן של הרשויות המקומיות הינו שפיר, ולבטח אינו מצדיק מניעת בחירות.

עו"ד דורי ספיבק, יו"ר הנהלת האגודה לזכויות האזרח: "חברי הכנסת ומשרד הפנים נוהגים בפטרונות כלפי תושבי היישובים שבהם מכהנות ועדות קרואות. הזכות לקיים בחירות היא לא פריבילגיה שמשרד הפנים מחלק במתנה, כי אם זכות יסוד במשטר דמוקרטי. התושבים הם אלו שצריכים לקבוע מי יעמוד בראש הישוב שלהם ויהיה אחראי לרווחתם ולשלומם."

להלן המכתב במלואו.

‏12 באוגוסט 2008

לכבוד
מר מאיר שיטרית
שר הפנים
משרד הפנים, ירושלים

לכבוד
ח"כ אופיר פינס-פז
יו"ר ועדת הפנים
הכנסת, ירושלים

לכבוד
חברי ועדת הפנים
הכנסת, ירושלים

שלום רב,

הנדון: דחיית מועד בחירות והארכת כהונת ועדות ממונות בישובים שונים

לאחרונה הובאו לאישור ועדת הפנים מספר פניות של שר הפנים להאריך כהונתן של וועדות ממונות בישובים ירוחם, אעבלין, קציר חריש, בקה-ג'ת, אבו-בסמה ויסוד-המעלה. חלק מהבקשות כבר נדונו בועדת הפנים (ביום 5.8.08), וחלקן צפויות להידון ביום רביעי הקרוב (13.8.08).

לקראת הדיון הקרוב בנושא זה בוועדה, ובטרם תתקבל החלטת שר הפנים בנוגע לישובים האמורים, אנו קוראים לכם שלא למנוע קיומו של הליך דמוקרטי ברשויות המקומיות, כמבוקש, אלא במקרים קיצוניים בלבד, שיש בהם כדי להצדיק נקיטה בצעד כה מרחיק לכת ואנטי-דמוקרטי, אשר פוגע בזכויות אדם בסיסיות, בראש ובראשונה הזכות לבחור ולהיבחר.

מינוי וועדה ממונה הינו צעד העומד בסתירה לעקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר. לכן, השימוש בכלי זה צריך להיות רק כצעד חריג ביותר, במצב של רשות מקומית שאינה מתפקדת כלל בשל מצב כלכלי קשה, שחיתות, מינהל בלתי תקין וכיוצ"ב.

לפיכך, מרגע שניתן לקיים בחירות מבלי שהדבר יביא לפגיעה חריפה בתפקוד הרשות המקומית, יש למהר ולעשות זאת. אין לאפשר את המשך קיומו של ההסדר הבלתי-דמוקרטי ויש לשים לו קץ ברגע שהדבר ניתן, גם אם כהונת ראש העיר הממונה היתה מוצלחת ואף אם הביאה לשיפור מצב הרשות ולתחילת שיקומה.

יצוין, כי עפ"י מכתבי שר הפנים ומהפרסומים בתקשורת, לא עולה באופן חד משמעי כי מצבן של הרשויות שעניינן נדון לאחרונה בוועדה מחייב דחיית הבחירות. בירוחם למשל, הוצעה דחיית הבחירות בשל הרצון לאפשר לראש העיר הממונה, מר עמרם מצנע, להמשיך ולקדם את הפרויקטים בהם החל. לא ברור כלל, כי אין ביכולתו של ראש עיר נבחר להמשיך לקיים ולקדם פרויקטים אלה, או לשמר האיזון של הרשות אליה הצליח להגיע ראש העיר הממונה. גם לא ברור מדוע מר עמרם מצנע אינו יכול להתמודד על התפקיד, ואולי אף להצליח בבחירות, לאור הישגיו הנאים.

כך גם לגבי מועצה מקומית אבו-בסמה. ממכתב שר הפנים לא ברור מדוע את המשך פיתוח התשתיות ורישום האוכלוסייה, לא יכולה לבצע מועצה נבחרת. גם לא ברור במה יתרונה של המועצה הממונה אשר עד כה, למרות חלוף משך זמן ארוך במיוחד (כחמש שנים), לא הצליחה להביא להשלמת הקמת התשתיות או רישום האוכלוסייה. ידוע, כי הקשיים במועצת אבו-בסמה נובעים ממגוון סיבות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, אך לא ברור כלל כי מועצה ממונה יכולה להתגבר עליהן באופן מוצלח יותר מאשר מועצה נבחרת.

יתכן והשיטה הדמוקרטית אינה חפה מבעיות, ויש בה אף כדי להביא לתוצאה שהיא פחות מאידיאלית, לטעמם של רבים. אך זו השיטה הנוהגת במדינת ישראל, ברמה הארצית והמקומית, משום התפיסה שזו השיטה הטובה ביותר מבין כלל השיטות האפשריות. בראש ובראשונה מבטיחה השיטה הדמוקרטית, טוב מכל שיטה אחרת, את זכויותיהם החוקתיות של תושבי המדינה ואזרחיה.

כאמור לעיל, בימים אלה עומדות רשויות שונות בפני סכנה של גזילת זכות היסוד הדמוקרטית שלהם לבחור ולהיבחר. יש לאפשר לתושבי הרשויות האמורות לממש את זכותם לקיים בחירות ולממש זכויותיהם החוקתיות הבסיסיות ביותר כמקובל בדמוקרטיה, ולפגוע בהן כפי שמאפשר החוק, אך ורק במקרים קיצוניים, וגם זאת לפרק הזמן המינימאלי ההכרחי.

אנו שבים וקוראים לכם שלא למנוע קיומו של הליך דמוקרטי ברשויות המקומיות, כמבוקש, אלא במקרים קיצוניים בלבד.

בכבוד רב ובברכה,

דבי גילד-חיו, עו"ד
מקדמת מדיניות וחקיקה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.