הזכות להפגין באוניברסיטת בר-אילן: רטוריקה לחוד ופרקטיקה לחוד

ב-11.5.08 פנתה האגודה לנשיא אוניברסיטת בר-אילן בדרישה לבטל את האיסור על סטודנטים להפגין בשטחים פתוחים בנושאים שאינם סטודנטיאליים מובהקים או שלא קיים לגביהם קונצנזוס. זאת בעקבות פסק דין שניתן לאחרונה בתביעה שהגישה האגודה נגד אוניברסיטת בן-גוריון

לכבוד
פרופ' משה קוה
נשיא אוניברסיטת בר-אילן
רמת גן 52900

א' נ',

הנדון: הזכות להפגין באוניברסיטת בר-אילן

הזכות להפגין היא זכות יסוד, המוקנית לכל אדם בישראל. זכות זו מעוגנת כיום בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ככל גוף ציבורי אף אוניברסיטה מחוייבת להבטיח את זכויות היסוד, ובהן חופש הביטוי והזכות להפגין. זכות זו בכל הנוגע לסטודנטים מעוגנת כיום במפורש בסעיף 6 לחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007.

לכאורה אף אוניברסיטת בר-אילן חרתה על דגלה את ההגנה על זכויות יסוד אלה. במבוא לתקנון לפעילות ציבורית ופוליטית ע"י סטודנטים באוניברסיטת בר-אילן נאמר, שהאוניברסיטה "שואפת לפתח עירנות מתמדת לכל המתרקם והמתרחש בעולם המדע והרוח ולכל דרישות החיים במדינת ישראל וביהדות התפוצות… האוניברסיטה מוצאת לנכון לכבד את העיקרון של חופש הביטוי ומתן אפשרות להבעת דעות שונות, ואת הזכות לקיים ויכוח ולהביע דעה, גם אם זו דעת מיעוט, ברוח אהבת הבריות והסובלנות." (אגב, התקנון מופיע כערך באינדקס של אתר מינהל הסטודנטים, אך משום מה אין למצוא אותו באתר עצמו, ונאלצתי לבקש שהוא יישלח אלי בדואר).

יחד עם זאת רטוריקה לחוד ופרקטיקה לחוד. לאחר ההצהרות החגיגיות והיפות הללו מופיע בסעיף 3(ג) איסור על קיום הפגנות בשטחים פתוחים בנושאים, שאינם סטודנטיאליים מובהקים, או בנושאים, שלא קיים לגביהם קונצנזוס ציבורי ולאומי מקיף. סעיף 3(ו) מוסיף ואוסר קיום אסיפות הסברה ותעמולה תחת כיפת השמיים.

איסורים אלה נובעים מחוסר הבנה מוחלט לגבי האופי המיוחד של הפגנה תחת כיפת השמיים, שמטרתה לפנות לקהל, שאיננו נמנה דווקא על קהל הפעילים והמשוכנעים, שיגיע ממילא אף לכינוס באולם סגור. מטבעה של ההפגנה שהיא באה לתת ביטוי פומבי לתמיכה ברעיון או בעמדה מסויימים, להראות את גודל התמיכה ברעיון זה ולנסות לשכנע גם ציבור, שאיננו תומך בעמדה זו. כל זאת לא ניתן להשיג באמצעות כינוס באולם סגור.

אוניברסיטת בן-גוריון היתה האוניברסיטה היחידה בארץ, שאימצה איסור דומה על הפגנות בשטח פתוח. לאחרונה קיבל בית המשפט המחוזי בבאר שבע את התביעה, שהגשנו בשם סטודנטים והאגודה לזכויות האזרח נגד האוניברסיטה. בית המשפט קבע, כי הסעיף המקביל בתקנות פעילות ציבורית ופוליטית בטל בהיותו סותר את חוק זכויות הסטודנט, וקצב לאוניברסיטה 60 ימים לשנותו ( ה"פ (ב"ש) 2085/07 דויטשר נ' אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (פס"ד מיום 16.4.2008).

לאור האמור לעיל נבקשך לדאוג לכך, כי אוניברסיטת בר-אילן תבטל בהקדם את הסעיפים, האוסרים על קיום הפגנות ואסיפות בשטחים הפתוחים של האוניברסיטה. נודה לך אם תודיענו בהקדם מתי צפוי השינוי להיכנס לתוקף כדי להימנע מהליכים משפטיים מיותרים.

בכבוד רב

דן יקיר, עו"ד
היועץ המשפטי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.