צו על תנאי בעתירות לביטול חוק האזרחות

בג"ץ לכנסת והממשלה: נמקו תוך 60 יום מדוע לא יבוטל חוק האזרחות, האוסר על בני זוגם של אזרחים ישראלים, שהם פלסטינים תושבי השטחים, לשהות בישראל עם בני זוגם ועם ילדיהם. האגודה: החוק הוא חוק גזעני ונגע מוסרי, ופוגע אנושות בזכות למשפחה ובזכות לשוויון

אתמול (5.5.08) אחר הצהרים דן בג"ץ בארבע עתירות, שהגישו האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, המוקד להגנת הפרט וח"כ זהבה גלאון, בדרישה לביטול חוק האזרחות, אשר אוסר באופן גורף על בני זוג של אזרחים ישראלים שהינם פלסטינים תושבי השטחים, לשהות בישראל עם בני זוגם וילדיהם. הדיון התקיים בפני נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, המשנה לנשיאה השופט ריבלין והשופטים פרוקצ'יה, לוי, גרוניס, נאור וג'ובראן. בעקבות הדיון הוציא בג"ץ צו על תנאי, המורה לכנסת ולממשלה לנמק בתוך 60 ימים מדוע לא יבוטל החוק.

עורכי הדין שרון אברהם-ויס, עודד פלר ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח מדגישים, כי לא זו בלבד שהחוק מהווה ענישה קולקטיבית ופגיעה בלתי מידתית בזכות לחיי משפחה, הוא אף מבסס מדיניות מפלה אשר פוגעת כמעט אך רק בזכויות המיעוט הערבי בישראל, שכן רובם ככולם של הישראלים הנישאים לפלסטינים הם ערבים.

כזכור, האיסור נקבע לראשונה בהחלטת ממשלה במאי 2002, ומאז עומד בתוקף מזה 6 שנים במתכונת של חקיקה זמנית. החוק אף צפוי להתחדש שוב בקיץ הקרוב.

לפני כשנתיים, ב-14 במאי 2006, ניתן בבג"ץ פסק דין בעתירות לביטולו של חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה). שישה מבין אחד עשר השופטים בהרכב פסקו כי החוק, המונע מבני-זוג פלסטינים של אזרחי ישראל ותושביה אפשרות לקבל מעמד חוקי במדינה, הינו בלתי-חוקתי, על רקע פגיעתו בזכות לחיי משפחה ובזכות לשוויון. חמישה משופטי ההרכב קבעו, כי בשל כך על החוק להתבטל בתוך כחצי שנה ממתן פסק הדין; שופט נוסף, אדמונד לוי, נמנע מלפסוק כי על החוק להתבטל אולם ציין, כי ספק "אם יוכל החוק להתמיד ולצלוח את הביקורת השיפוטית גם בעתיד", ועל המדינה יהיה לגבש הסדר אחר תחתיו בתוך תשעה חודשים. למרות זאת, החוק עומד בתוקפו, ומאז פסק הדין הקודם אף הוארך מספר פעמים. במסגרת התיקון האחרון לחוק אף נקבע בו איסור על הסדרת מעמדם בישראל של אזרחי לבנון, סוריה, איראן ועיראק.

החוק יישאר בתוקף עד ליום 31.7.2008, אז צפויה הממשלה לבקש את אישור הכנסת להאריך את תוקפו. ההארכות החוזרות ונשנות של חוק האזרחות מעידות, כי לא ניתן עוד לטעון שהחוק הוא הוראה זמנית.

בג"צ 544/07

העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,גזענות ואפליה,הזכות לחיי משפחה,הזכות לחיי משפחה,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.