שינוי פרוצדורות הבידוק בשדות התעופה לא יבטל את האפליה על בסיס גזעי

השבוע התקיים הדיון הראשון בבג"ץ בעתירת האגודה בדרישה לחדול מאפליית נוסעים ערביים בבדיקות הביטחוניות בשדות התעופה. האגודה דורשת להחליף את הקריטריונים הלאומיים בקריטריונים ענייניים ושווים, שיחולו על כל האזרחים – יהודים וערבים

ביום רביעי ה-19.3.08 דנו בבג"ץ הנשיאה ביניש והשופטים ארבל ודנציגר בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד רשות שדות התעופה, שירות הביטחון הכללי ומשרד התחבורה, בדרישה לחדול מאפליית נוסעים ערביים בבדיקות הביטחוניות בשדות התעופה. בעתירה תואר היחס המשפיל בו נתקלים נוסעים ערביים בשדה התעופה במהלך התשאול והחיטוט הפולשני בחפציהם, באופן שונה במובהק מהנוסעים היהודים. לעתים, גורמת הבדיקה המתארכת גם לאיחור לטיסה. במקרים אחרים, מחשבים נישאים של נושאים ערביים נבדקו ממושכות ואף ניזוקו. כל זאת במקרים בהם לא קיים כל מידע מחשיד אודות הנבדקים. במשרד התחבורה לא מכחישים את קיומו של תהליך "פרופיילינג" גזעי בשדות התעופה, ואין כל הצהרה על הכוונה לשנותו.

עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח מדגיש כי עצם ההגדרה הגורפת של כל הנוסעים הערביים כמסוכנים מהווה אפליה פסולה ופגיעה בכבודם, וכל שינוי במערך הבידוק הביטחוני שלא יביא לביטולו של סיווג פסול זה, לא יבטל את הפגיעה בזכויות האזרחים הערבים ואת תהליך התשאול הפולשני שנערך להם. תחת זאת, דורשת האגודה להחליף את הקריטריונים הלאומיים בקריטריונים ענייניים ושווים, שיחולו על כל האזרחים – יהודים וערבים.

נציגי השב"כ הודיעו בדיון כי אין ביכולתם לחשוף את הקריטריונים המנחים אותם בביצוע הבדיקות, ודרשו לפיכך לקיים דיון במעמד צד אחד בלבד – ללא נוכחות נציג האגודה לזכויות האזרח. בתום הדיון קבעו השופטים, כי להערכתם אין אפשרות לחשוף מידע בעניין הקריטריונים לביצוע חיפושים אצל הנוסעים, אולם הורו לשב"כ להודיע בתוך 45 יום, האם בכל זאת ישנו מידע שאפשר לחשוף בפני נציג האגודה. ככל הידוע זוהי הפעם הראשונה, שבה מסתמך בג"ץ על חומר חסוי של השב"כ בדיון בעתירה העוסקת במדיניות של אפליה נגד אזרחי ישראל הערבים.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, אמר היום: "בעתירה של האגודה יש דרישה אחת ויחידה: למחוק את הקריטריון הלאומי-אתני מהקריטריונים של השב"כ לביצוע חיפושים בשדות התעופה באזרחי ישראל, היות שזהו קריטריון מפלה. לשם כך אין צורך לחשוף את הנהלים החסויים של השב"כ. נדרשת קביעה נורמטיבית של בג"ץ, כי קריטריון הלאום הוא פסול בהיותו מפלה ופוגע בזכויות יסוד של אזרחי ישראל הערבים."

בג"צ 4797/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לכבוד,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.