להפסיק לפנות בכוח אנשים חסרי בית ממקומות ציבוריים בת"א

צילום: פלביה די סגניצילום: פלביה די סגני

האגודה ליועץ המשפטי של העיריה: אסור לעיריה לפנות אנשים, לאיים עליהם ולגרשם רק משום שאין להם מקום אחר להתגורר בו

 

בעקבות דיווחים רבים שהתקבלו במהלך השבוע האחרון באגודה לזכויות האזרח, על פעולות פינוי בלתי חוקיות של אנשים משטחים ציבוריים בעיר תל אביב, פנתה היום (6.10.11) האגודה ליועץ המשפטי של עיריית תל אביב, בבקשה שיורה על הפסקת הפינויים. בפניה מדגישה עו"ד נירה שלו כי לעיריה אין סמכות לפנות אדם ממקומות הפתוחים לציבור בעיר, ובוודאי שהיא אינה מוסמכת להטיל סנקציות, לאיים על אנשים ולגרשם אך משום שאין להם מקום אחר להתגורר בו. להלן הפניה.

 

6 באוקטובר 2011

 

ד  ח  ו  ף

 

לכבוד
עו"ד עוזי סלמן
היועץ המשפטי לעיריית תל-אביב-יפו
תל-אביב-יפו

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי בלתי חוקי של אנשים משטחים ציבוריים בעיר תל אביב

סימוכין: מכתבנו לראש עיריית תל אביב מיום 4.10.11

 

הריני לפנות אליך בדחיפות לאור דיווחים רבים שהתקבלו במהלך השבוע האחרון באגודה לזכויות האזרח, על פעולות פינוי בלתי חוקיות של אנשים משטחים ציבוריים בעיר תל אביב.

1.      במסגרת המחאה החברתית הארצית הוקמו מספר מאהלי מחאה ברחבי העיר תל אביב. במהלך המחאה התקבצו למאהלים, בין היתר, גם אנשים חסרי בית הסובלים ממצוקות כלכליות חריפות. בעקבות צווי הפינוי שהוצאו למאהלי המחאה בעיר, פונו חלק מהמאהלים. כיום, נותרו במקום רק אותם חסרי הבית שאין להם דירה להתפנות אליה בעקבות פינוי מאהל המחאה. הם ישנים תחת כיפת השמיים, חלקם על מחצלות או מזרונים, וכל שיש באמתחתם הוא מעט ציוד אישי ובגדים.

2.      במהלך השבוע האחרון התקבלו באגודה דיווחים רבים על פינוי אנשים ממקומות ציבוריים שונים בעיר שבוצעו על ידי פקחים של עיריית תל אביב ובחלק מהמקרים בסיוע של שוטרים. כך, לדוגמא התקבלה תלונה על פינוי של חסרי בית שישנו בגינת לוינסקי על ידי פקחים של הסיירת הירוקה בבוקר יום ה-4.10.11. כמו כן, בסרטון שהופץ באתרyoutube  באינטרנט נראים שוטרים מפנים בכוח אדם מספסל בשדרות בן גוריון ביום 3.10.11.

3.      בעקבות דיווחים אלו, פניתי ביום 4.10.11 לראש עיריית תל אביב ולמפקד מחוז תל אביב במשטרת ישראל. במכתב עמדתי על כך שמדובר בפעולות הנגועות בחוסר חוקיות ובחוסר סמכות חמורים. שכן, אין מקור חוקי כלשהו המסמיך את העירייה לפנות אדם ממקומות הפתוחים לציבור בעיר, ובוודאי שהעירייה אינה מוסמכת להטיל סנקציות, לאיים על אנשים ולגרשם אך משום שאין להם מקום אחר להתגורר בו. עוד עמדתי על כך שהסמכות לפנות את מאהלי המחאה אינה כוללת בתוכה סמכות לגרש אנשים לרבות חסרי בית מגינות ציבוריות וממקומות אחרים בעיר (מצ"ב העתק המכתב).

4.      על אף האמור לעיל, עיריית תל אביב ממשיכה לבצע פעולות פינוי לא חוקיות כאמור, לגרש חסרי בית ממקומות ציבוריים שונים בעיר ולהחרים את מעט הציוד האישי שנותר להם. כך, לפי דיווחים שהתקבלו באגודה לזכויות האזרח ביום 5.10.11 שוב הגיעו פקחים של הסיירת הירוקה בליווי שוטרים לגינת לוינסקי, הורו לאנשים במקום להתפנות ולקחו ציוד אישי של מי שסירב להתפנות. כך גם בסרטון שהופץ באינטרנט נראים פקחים של הסיירת הירוקה בליווי שוטר, מפנים אנשים שישנו בכיכר רבין, ולוקחים בכוח את מעט הציוד האישי שהיה לצדם. לסרטון שהופץ באתר youtube  ראו: http://www.youtube.com/watch?v=PxucECMYSmo.

5.      אבקש לחזור ולהדגיש, כי לפקחי הסיירת הירוקה ולשוטרים המסייעים להם אין כל סמכות להתנכל לאנשים השוהים במקומות ציבוריים בעיר ולגרשם מהמקום. זאת ועוד, פעילות העירייה לגרש חסרי בית מגינות ציבוריות, כיכרות וממקומות אחרים בעיר, ובוודאי התנהגות כוחנית והפעלת כוח של פקחים ושל שוטרים כלפי חסרי הבית, מבטאות יחס משפיל ומזלזל כלפי אנשים שכל חטאם היותם חסרי בית מטעמים של מצוקות כלכליות חריפות.

6.      לאור כל האמור לעיל, אבקש להורות בדחיפות על הפסקת פעולות פינוי בכוח של בני אדם ממקומות ציבוריים בעיר.

נודה לתשובתך המהירה.

 

בכבוד רב ובברכה,

נירה שלו, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.