בג"ץ: האם יש שני סוגים של אזרחים?

נתב"ג. צילום: טל דהןנתב"ג. צילום: טל דהן

בדיון רביעי שהתקיים הבוקר (5.10.11) בעתירת האגודה לזכויות האזרח נגד אפליית ערבים בעת הבידוק הביטחוני בשדה התעופה, תהו שופטי בג"ץ שוב ושוב מדוע לא ניתן לקיים בדיקות אחידות לכלל האזרחים. לטענתם, המדינה בתשובתה לא סיפקה מענה מספק לשאלה זו.

הדיון התקיים בפני הנשיאה ביניש והשופטים ריבלין ונאור. במהלך הדיון, ציינו נציגי המדינה בפני בית המשפט שחצי אחוז מאזרחי המדינה עוברים בשדות התעופה בדיקה מחמירה יותר. הנשיאה בייניש שאלה, האם האוכלוסיה מחולקת לשתי קטגוריות? האם יש שני סוגים של אזרחים בבידוק הבטחוני? במהלך הדיון נעתרה ביניש לבקשת הפרקליטות להציג בפניה את החומר החסוי לגבי השינויים שנעשו במערך הבידוק הבטחוני במעמד צד אחד. בית המשפט החליט לדחות את ההכרעה לגבי המשך הדיון בעתירה.

לדברי עו"ד עאוני בנא, שייצג את האגודה לזכויות האזרח בדיון יחד עם עו"ד דן יקיר, "בית המשפט התייחס ברצינות לטענה המרכזית שהעלינו בעתירה, והיא שהנושא הוא לא איך נעשית הבדיקה הביטחונית המחמירה, אלא עצם התיוג עצמו של אוכלוסיה שלמה כמסוכנת."

עו"ד בנא הוסיף, שעד היום לא היה מקרה בו בית המשפט נתן הכשר למדיניות המפלה באופן שיטתי בין אזרחים, בשל סיכון בטחוני הנובע ישירות מעצם שייוכם הלאומי. "השאלות שמעלה העתירה מעמידות לפיתחו של בית המשפט סוגיה עקרונית: האם מותר למדינה להצמיד תג "סיכון גבוה" לקבוצה מקרב אזרחיה, לא בשל סכנה וחשדות קונקרטיים ומוחשים שדבקו בכל מי שמשתייך לקבוצה זו, אלא רק בשל מוצאה הלאומי- אתני של הקבוצה. אנו מאוד מקווים שבית המשפט לא ייצור תקדים בנושא".

עו"ד יקיר התייחס לשינויים שנערכו במערך הבידוק הבטחוני במטרה להקל על תחושת ההשפלה של הנוסעים הערבים . לדבריו, "אי הנראות של מהלך הבידוק שעוברים הנוסעים הערבים אולי פחות משפילה, אבל לא מנחמת – התיוג שלהם כמסוכנים הוא המשפיל."

בג"צ 4797/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.