קטינים מיפו נחקרו במשטרה שלא כחוק

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפקד מחוז תל אביב במשטרה וליועצת המשפטית של המחוז, בעקבות תלונתם של שישה ילדים מיפו. על פי עדויות הילדים והוריהם, הבאתם לחקירה והחקירות עצמן נערכו בניגוד להוראות חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) ופקודות המטה הארצי. הקטינים נלקחו לחקירה ישירות מבית הספר או מביתם ולא זומנו באמצעות הוריהם; הם נחקרו ללא נוכחות ההורים; חלקם צולמו, למרות הוראה מפורשת בפקודה האוסרת על צילום ילדים מתחת לגיל 14; ונדרשו לחתום על מסמכים בעברית – שפה שאינה שפת אמם והם לא שולטים בה על בוריה, ועוד.

עו"ד טל חסין, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה, מבקשת בפנייתה לרענן את הנהלים והחוקים הנוגעים לחקירת קטינים בקרב שוטרים וחוקרי נוער במשטרת תל-אביב יפו, ולהשמיד את אמצעי הזיהוי שניטלו מהקטינים בניגוד לחוק.

 

 

20  בספטמבר 2011

 

לכבוד:

ניצב אהרן אקסול,
מפקד מחוז תל אביב-יפו
משטרת ישראל
בפקס': 03-6802022

 

סנ"צ דנה עמית,
היועצת  המשפטית, מחוז תל אביב-יפו
משטרת ישראל
בפקס': 03-6802328

 

שלום רב,

 

הנדון: חקירת קטינים בניגוד להוראות חוק הנוער ופקודות מטא"ר

 

אנו פונים אליכם בבקשה דחופה כי תרעננו את נהלי חקירות הילדים המתבצעות במרחב תל אביב, וזאת לאחר שלפני שבועיים נחקרו ששה ילדים מיפו, שניים מתוכם מתחת לגיל האחריות הפלילית,  תוך הפרה שיטתית של הוראות חוק הנוער (שפיטה ענישה ודרכי טיפול) התשל"א-1971 ושל פקודת המטא"ר לעבודת המשטרה עם קטינים (פקודת מטא"ר 14.01.05). בנוסף, אנו דורשים כי ייגנז לאלתר כל חומר החקירה לרבות אמצעי זיהוי שניטלו מהקטינים שאינם ברי עונשין, והכל כמפורט להלן:

 

1. ביום רביעי, 7 בספטמבר 2011, בסביבות השעה 7:00 בבוקר, התדפקו ארבעה שוטרים בלבוש אזרחי על דלת ביתה של משפחת ח' ביפו, ולקחו לחקירה את מ"ח, בן 13.5. הם לא הציגו כל מסמך מזהה, וסירבו לבקשתו של האב, מר ע"ח, להתלוות לבנו. לדבריו, נאמר לו ליסוע אחריהם. אולם כשהגיע לבניין משטרת סלמה בדרום תל אביב-יפו נאסרה כניסתו פנימה.

 

2. באותו יום, ב-7:30 בבוקר, נלקחו מביתם לחקירה גם אחייניו, ד"ח בן ה-13 וס"ח בן 10.5, תושבי יפו אף הם. אביהם, מר פ"ח, ביקש מארבעת השוטרים בלבוש אזרחי שבאו לקחתם כי יתירו לו להביאם לחקירה בעצמו, אך נענה בשלילה. הוא נסע אחריהם, אך גם לו לא נתנו להיכנס לבניין משטרת סלמה שבה נחקרו בניו. גם במקרה זה לא הציגו השוטרים כל מסמך מזהה.

 

3. בסביבות השעה שמונה וחצי באותו היום נלקחו לחקירה שלושה ילדים נוספים תושבי יפו, הפעם מבית ספרם. מ"ע בן ה-12 וחצי ונ"ח בן 12 נשלפו מהכתות על ידי אחת המורות. שני גברים בבגדים אזרחיים חיכו להם ליד חדר המנהל, ולקחו גם אותם לתחנת המשטרה בסלמה. מנהל בית הספר הוא שהודיע לאמו של מ"ע כי בנה נלקח לחקירה. זמן לא רב אחר כך נלקח לחקירה גם ט"ס בן ה-11 מבית הספר שבו הוא לומד.

 

4. להורים לא נמסר כל מידע על החקירה. נסיונותיהם לברר מדוע הילדים נחקרים, האם הם חשודים או שנקראו לתת עדות והאם הם עצורים או מעוכבים, התנפצו אל מול הכניסה לבניין שנחסמה בפניהם. רק שעות ארוכות אחרי תחילת חקירתם של בניו הצליח ע"ח להיכנס לתחנת המשטרה, ולאחר שהתדפק על הדלת שמאחוריה נחקר בנו מ"ח יצא אליו חוקר שאמר לו, לדבריו,  כי בנו הוא גנב, שאף השחית רכוש וניפץ חלונות.

 

5. מדברי הילדים והוריהם מצטיירת התמונה הבאה על אירועי החקירה:

א. ד"ח נחקר במהלך כשמונה שעות על ידי מספר משתנה של חוקרים, שבשיאו הגיע לארבעה. לדבריו, חקירתו לוותה באיומים בהשלכתו לכלא אם לא יודה במעשים שיוחסו לו ובהם גניבה, ניפוץ מנורות וזריקת אבנים על אוטובוס. להמחשת רצינות כוונותיהם, מספר הילד, שלפו החוקרים אזיקים כשדיברו על כליאתו. אחד הילדים אמר כי היה אקדח בחדר החקירות, והחוקר שיחק עמו במהלך החקירה. חקירותיהם של הילדים האחרים נמשכו בין שלוש לחמש שעות.

ב. כל הילדים נחקרו בעברית אף ששפת אמם היא ערבית, ובפגישתי עמם נעזרו לא פעם  במתורגמן כדי להסביר את עצמם.

ג. בסיומה של החקירה נדרשו הילדים לחתום על מסמך בעברית, שפה, שכאמור, הם אינם שולטים בה על בוריה. לאחד מהילדים הוסבר שהוא חותם על כך שלא פגעו בו.

ד. הילדים, למעט ס"ח בן העשר וחצי, נדרשו לתת טביעות אצבעות. מ"ח ונ"ח ובן דודם ד"ח, אף צולמו.

ה. במהלך שעות החקירה לא ניתן להורים לפגוש את ילדיהם, וחלקם נאלץ להמתין מחוץ לבניין לאחר שכניסתם אליו נאסרה.

ו. בתום חקירתם של שלושת האחים למשפחת ח', נדרשה אמם, פ', לחתום על מסמך בעברית. פ' אינה יודעת קרוא וכתוב. הוסבר לה, שהיא חותמת על מעצר בית למשך חמישה ימים לבניה מ"ח וע"ח למעט יציאה לבית הספר, על שבועיים הרחקה מיפו העתיקה, ועל ערבות של 2,000 ש' לכל ילד אם יופרו תנאים אלה. לא ניתן לה עותק של המסמך.

 

6. השתלשלות הדברים המתוארת מעידה על התעלמות מוחלטת של חוקרי הנוער במשטרת תל אביב-יפו מהוראות חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) תשל"א-1971 (להלן: "החוק"), כמו גם מפקודת מטא"ר "לעבודת המשטרה עם קטינים" (להלן: "הפקודה"), המטילים הגבלות על דפוסי חקירת קטינים ומעניקים להם הגנות שונות אף אם הם חשודים בפלילים, ונפרט:

א. הזימון: ככלל, כל זימון קטין לחקירה אמור להיעשות באמצעות הוריו או אפוטרופסו (ס' 3.ג.1 לפקודה).  במקרה זה לא רק שהזימון נעשה באמצעות לקיחתם הישירה של הילדים לתחנה מבית ספרם או מביתם, השוטרים אף סירבו לאפשר להורים להביא בעצמם את ילדיהם לחקירה. לקיחת ילדים לחקירה מביתם וממוסדות הלימוד על ידי זרים המציגים עצמם כשוטרים פוגעת בהם קשות ובדרכים מגוונות: הדבר מטיל אימה על הילדים ואף מסמנם כעוברי חוק בעיני הסביבה. הגעתם של ארבעה שוטרים לבושים אזרחית לבנייני מגורים ביפו בשעת בוקר מוקדמת כמובן שלא נסתרה מעיני השכנים, אשר עקבו בעירנות רבה אחר המתרחש מרגע הכניסה לבנין ועד שהורדו הילדים מביתם והוכנסו למכונית טיוטה לבנה שלוותה בטרנזיט עם חלונות מסורגים (ילדי משפחת ע' אף הוכנסו תחילה לטרנזיט אך הועברו לטויוטה). גם שליפתם של הילדים מבית הספר עוררה כמובן תשומת לב שלוותה בשאלות רבות שהופנו לילדים עם חזרתם אליו. תיוגם של ילדים כמי שזומנו לחקירה משטרתית ואף זכו לליווי מאסיבי אליה הוא אחד הדברים שניסו הוראות החוק למנוע באמצעות ההנחיה לזמן קטינים לחקירה באמצעות הוריהם. שוטרי משטרת תל אביב-יפו עשו דין לעצמם ובחרו להתעלם מהוראות החוק ומתכליתן.

ב. נוכחות הורה בחקירה: קטינים זכאים לכך שהוריהם יהיו עמם בחקירתם ( ס' 9ח לחוק הנוער ו-3ג.ג לפקודה). במקרה זה, לא רק שלא ניתן להורים לנכוח בחקירת בניהם, לחלקם אף לא ניתן להיכנס לבניין או לפגוש בהם עד תום החקירה.

ג. לקיחת טביעות אצבעות וצילום: מכל הילדים, למעט ס"ח בן העשר וחצי, נלקחו טביעות אצבע, זאת למרות שגם בן דודו, ט"ס, הנו קטין מתחת לגיל האחריות הפלילית שאין ליטול ממנו סימני זיהוי. בנוסף, שלושה מתוך הילדים  אף צולמו, וזאת למרות הוראה מפורשת בפקודה האוסרת על צילום ילדים מתחת לגיל 14 (ס' 3ו לפקודה).

ד. אי הזדהות ואי מתן הסברים: לדברי המשפחות, השוטרים שלקחו את ילדי משפחת ע' מבתיהם לא הציגו כל מסמך מזהה, ולא סיפקו כל הסבר על לקיחתם לחקירה. התנהלות זו עומדת בסתירה להוראות החוק ולפקודת מטא"ר 14.01.31 "עיכוב מעצר ושחרור", שבס' 3ג לה קובעת כי שוטר שאינו במדים חייב להציג תעודת מינוי בעת העיכוב, ולהודיע על הגורמים לעיכוב.

 

7. לשורת כשלים חמורה זו נוספה חקירתם של הקטינים בשפה שאינה שפת אמם והחתמתם על מסמכים  בעברית, עניין תמוה כשלעצמו אך פסול לחלוטין כשמדובר במסמכים הכתובים בשפה שהם אינם שולטים בה; והחתמתה של האם, גב' פ"ח, על מסמך שהיא אינה יכולה לקרוא וללא שנמסר לה העתק ממנו. אם אכן, כפי שנאמר לה, היא חתמה על שחרורם של שני בניה מ"ח ונ"ח בתנאים מגבילים, הדברים חמורים עוד יותר, מאחר ולא נאמר לילדים כי הם נחקרים כחשודים ולא פורטו באוזניהם זכויותיהם להתייעץ עם עורך דין ולקבל ייצוג מהסנגוריה הציבורית, המפורטות בס' 9 לחוק.

 

8. מהאמור לעיל עולה כי משטרת תל אביב-יפו מתעלמת מההגנות המיוחדות שמעניק החוק הישראלי לילדים ולנוער החשודים במעורבות במעשים פליליים או שנקראו להעיד עליהם. בבסיסם של חוק הנוער, של פקודת המטה הארצי לעבודת המשטרה עם קטינים ושל האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד, שישראל חתומה עליה, עומדת התפיסה לפיה יש לפעול בזהירות יתרה נוכח פגיעה אפשרית ארוכת-טווח בילדים ובני נוער, גם אם הם חשודים בפלילים, בין היתר כדי להבטיח את שיקומם והמשך תפקודם בחברה. בעבר התרענו על דפוסי חקירת קטינים במזרח ירושלים הלוקים בשורת כשלים שבחלקם מאפיינים גם חקירה זו (ר' דו"ח האגודה לזכויות האזרח הפרת הוראות חוק הנוער בטיפול המשטרה בקטינים ממזרח ירושלים, מרץ 2011). מצער לגלות כי פרקטיקות פסולות של חקירת קטינים, תוך התעלמות מוחלטת מזכויותיהם ומטובתם, הולכות ומתפשטות.

 

9. אשר על כן נבקש כי תבדקו את התנהלות המשטרה המתוארת לעיל ובפרט את דפוסי זימונם וחקירתם של הקטינים האמורים תוך התייחסות לטענותינו, וכן שיינקטו הצעדים הבאים:

‏א.   רענון הנהלים והחוקים בקרב שוטרים וחוקרי נוער במשטרת תל-אביב יפו, במטרה שחוק הנוער ופקודת המטא"ר ייושמו במלואם בביצוע חקירות ילדים.

‏ב.   השמדתם של כל אמצעי הזיהוי שניטלו מהקטינים בניגוד לחוק.

‏ג.    מסירתם לידינו של כל המסמכים שעליהם חתומים הקטינים, וכן של מסמך השחרור בתנאים עליו חתמה גב' פ"ח, כמתחייב מס' 11(7)ג לפקודת מטא"ר "עיכוב, מעצר ושחרור".

 

נודה לתגובתכם המהירה.

 

בתודה ובברכה,

טל חסין, עו"ד
מנהלת מחלקת פניות הציבור

 

העתקים:
עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בפקס': 02-6467080
עו"ד יפעת רווה, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים, בפקס': 02-6467080
עו"ד יואל הדר, היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים, בפקס': 5323596 02

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה,זכויות ילדים

סגור לתגובות.