לווי משכנתאות שלא יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא לא ייזרקו לרחוב

לווי משכנתאות שלא יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא לא ייזרקו לרחוב: ועדת חוקה, חוק ומשפט אימצה את המלצות האגודה וארגונים נוספים לתיקון חוק ההוצאה לפועל, כך שלווה אשר מתקשה לעמוד בתשלומי המשכנתא לא יפונה מביתו בנסיבות שבהן אין לו דיור חלופי

בדיון שהתקיים היום בועדת חוקה, חוק ומשפט, אימצה הוועדה את המלצות האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים לתיקון חוק ההוצאה לפועל, כך שלווה אשר מתקשה לעמוד בתשלומי המשכנתא לא יפונה מביתו בנסיבות שבהן אין לו דיור חלופי. עד כה, הותר לבנקים לסלק מדירותיהם חייבי משכנתאות גם כאשר לאותם חייבים לא היה לאן ללכת. למעלה מ-700 משפחות מפונות מדי שנה מדירותיהן, לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתא.

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (5.2.08) ברפורמה בחוק ההוצאה לפועל, בסעיף 38 לחוק. בסעיף זה נקבע, כי במקרה שבו יחליט רשם ההוצאה לפועל להורות על פינוי חייב מביתו, נדרשת הוכחה כי יש לחייב (=הדייר) ולבני משפחתו הגרים עמו מקום מגורים סביר, או סידור חלופי. אלא שהסעיף במתכונתו הנוכחית מאפשר לבנקים ולשאר המלווים לקבוע בחוזה בינם לבין לווי המשכנתאות כי הסעיף לא יחול. ללווים אין ברירה אלא לקבל את התנאי בחוזה, ופעמים רבות כלל אינם מבינים את משמעותו. התוצאה עבור אלפי משפחות בשנה הייתה ביטול ההגנה שהעניק להן החוק – אספקת דיור חלופי על ידי הבנק במקרה של פינוי מהדירה בשל אי תשלום המשכנתא – והעמדתן בסכנה ממשית להיוותר ללא קורת גג.

בחוות הדעת שהגיש עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח לוועדה לקראת הדיון דרשה האגודה לבטל את ההיתר בחוק אשר מקנה לבנקים לחמוק מחובתם להבטיח דיור חלופי למפונים. מנגד, ניסו נציגי הבנקים להתנגד, גם במקרים בהם המשמעות היא שהחייב ייזרק לרחוב, פשוטו כמשמעו. יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ’‘ מנחם בן ששון, ביקר בחריפות את נציגי הבנקים, אשר סירבו לחשוף נתונים בדבר ההשפעות הכלכליות שיהיו כביכול לתיקון החוק.

בחוות הדעת שהגישו האגודה לזכויות האזרח, ידיד, הל"ב, התנועה לקיום בכבוד וארגונים נוספים, ואשר המלצותיהן התקבלו במלואן על ידי הוועדה, הודגש כי פינוי מדירה בנסיבות בהן אין דיור חלופי מהווה פגיעה קשה בזכויות לקורת גג, שהיא זכות בסיסית אשר מעוגנת גם בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. עוד טענו הארגונים, כי בבסיס האינטרס החברתי עומדת החובה שלא להפוך משפחות שלמות למחוסרות דיור.

בישיבות הבאות יידון הצורך בקביעת חריגים לכלל הנ"ל ולהיקף הגנת הדיור החלופי.

האגודה לזכויות האזרח מברכת על החלטת ועדת חוקה, חוק ומשפט לאמץ את השינוי בחוק ההוצאה לפועל ולהגן על לווי המשכנתאות מפני פינוי כפוי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,משכנתאות

סגור לתגובות.