לאפשר קיומו של כנס אקדמי בנושא "תורת המלך"

אוניברסיטת חיפה ביטלה כינוס אקדמי בנושא המסרים הגזעניים והמסיתים שפורסמו בספר "תורת המלך". על פי הפרסומים בתקשורת, הכנס בוטל בעקבות מחאות של ארגונים שונים. האגודה לזכויות האזרח פנתה לנשיא האוניברסיטה בבקשה לאפשר את קיום הכנס, למרות ההסתה המסוכנת ומעוררת שאט הנפש של "תורת המלך", בשל חשיבותו המיוחדת של החופש האקדמי.

 

 

7 בספטמבר 2011

 

לכבוד
פרופ' אהרון בן זאב
נשיא אוניבסיטת חיפה
הר הכרמל, חיפה 31905

 

שלום רב,

 

הנדון: ביטול כנס אקדמי בנושא "תורת המלך" והסתה לגזענות

 

השבוע אמור היה להתקיים באוניברסיטת חיפה כינוס אקדמי בנושא המסרים הגזעניים והמסיתים, שפורסמו בספר "תורת המלך".

בהתאם לפרסומים בתקשורת, זימנו מארגני האירוע גם את מחבר הספר הנ"ל, ואולם בעקבות מחאות נזעמות הורית שלא לקיים את הכנס – במועד המתוכנן או בכלל. בהודעה שפרסמה, הודיעה האוניברסיטה, כי היא "מתנגדת נחרצות לעמדות המובעות בספר 'תורת המלך' ודווקא בשל כך הדרך לחשוף עד כמה מעוותות עמדות ותפיסות כאלה היא על ידי קיום כנסים שחושפים אותן לאור יום ולא על ידי החבאתן ועצימת עיניים כאילו אינן קיימות. יחד עם זאת, בעקבות פניות של ארגונים שונים, החליט נשיא אוניברסיטת חיפה לדחות את קיום הכנס, על מנת לבחון את הסוגיה".

ההסתה הגזענית של "תורת המלך" היא אכן מסוכנת ומעוררת שאט נפש. יחד עם זאת, ההחלטה לזמן את המחבר להשתתף בכינוס חוסה בצילו של החופש האקדמי, גם אם לא הייתה מחויבת מטעמים של הגינות.

החופש האקדמי מהווה כידוע "חרות העומדת בפני עצמה" וגם "ביטוי שחופש הביטוי אינו מגן עליו, עשוי לחסות תחת כנפיו של החופש האקדמי" (ע"פ 2831/95 אלבה נ' מ"י, פ"ד נ(1) 221, 335). החלטתך לבטל את הכנס או לדחותו פוגעת בחופש האקדמי ללא הצדקה – לבטח כל עוד לא נומקה בנימוק אחר לבד מעצם העובדה שקיבלת פניות נזעמות בנושא (כאמור בהודעה שפרסמה האוניברסיטה).

כיוון שהודעתם כי בדעתכם "לבחון את הסוגיה" נבקשך לסיים את הבחינה ולהודיע למארגני הכנס כי הם רשאים לקיימו כמתוכנן.

 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

 

העתק: ד"ר אסף תורג'מן, בה"ס למדעי המדינה, אונ' חיפה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.