מחאת האוהלים ואנחנו

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

רוח אופטימית ורעננה, הנושאת עמה קריאה אמיתית וכנה לשינוי חברתי, מנשבת לאורכה ולרוחבה של הארץ. מאז ה-14 ביולי, היום בו פרצה מחאת האוהלים, הפכו ימיה של חופשת הקיץ לימים עמוסי פעילות ושוקקי חיים במסדרונות האגודה לזכויות האזרח. רק לפני כחודש וחצי שלחנו לכם/ן עדכון על פעילותנו הקדחתנית לנוכח חוק החרם וגל החקיקה האנטי-דמוקרטית ששטף את הכנסת בשנה האחרונה. המחאה החברתית אמנם לא הצליחה לשנות את סדר היום האנטי-דמוקרטי של הכנסת, אבל שינתה לחלוטין את השיח הציבורי – מהפך מדהים בחודש אחד. במכתב זה בחרנו לספר לכם על העשייה המרכזית שלנו בעת הזאת.

כי ידע זה כוח

מיד עם הקמת האוהלים הראשונים בשדרות רוטשילד, התייצב צוות האגודה בשדרה וחילק למוחים עלוני מידע שעניינם דיור בר השגה (מילה שעד לא מזמן היתה חלק מז'רגון מקצועי בלבד והיום נישאת בפי כל). מאותו רגע הפך עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור והזכות לחינוך באגודה, לכתובת מקצועית עבור מנהיגי המחאה. בשבועות האחרונים, גיל ושותפינו לקואליציה לדיור בר השגה סיפקו לראשי המחאה מידע שוטף בכל הקשור לזכות לדיור: לחוק הוד"לים, לדיור בר השגה ולמדיניות דיור חברתית.

אבל במחאה עממית כמו במחאה עממית, הנגישות לידע המקצועי של האגודה לא נותרה נחלתם של המנהיגים בלבד. עם תחילת המחאה התארגנו האגודה והקואליציה לדיור בר השגה להרצות בפני יושבי המאהלים על שאלת הדיור בישראל. ההרצאות שהחלו במאהל בתל-אביב, התקיימו מאז במאהלים הרבים הפרוסים בכל רחבי הארץ – מדימונה ועד לקריית שמונה, ונכון להיום – חודש וחצי מאז פרוץ המחאה – התקיימו יותר מ-85 הרצאות של מרצים מקצועיים ומתנדבים בנושא.

לאור הצמא הרב למידע ולידע מקצועיים, מיהרנו להפיק גם דפי מידע ולהפיצם במאהלים ברחבי הארץ (כולם גם זמינים כמובן באתר האגודה) : דף מידע בשם "מה קרה לנו – איך הפכנו למדינה שאי אפשר לחיות בה בכבוד" סיפר ליושבי המאהלים כיצד מדינת הרווחה הישראלית הופרטה, וכיצד נשחקו הזכויות החברתיות שלנו לאורך שנים; "איך אפשר אחרת" הציג חזון למדיניות של צדק חברתי בישראל. דף מידע אחר פרס בפניהם עשר נקודות מרכזיות לקידום מדיניות דיור חברתית, ודף מידע נוסף מיפה את התחומים והנושאים המרכזיים שעליהם יש להיאבק כדי לקדם שוויון בבריאות. הפצנו גם דפי מידע על מצוקת הדיור בקרב החברה הערבית בישראל, ועל מצבה של ישראל במדדים חברתיים-כלכליים לעומת מדינות ה-OECD. לאחרונה הקמנו גם בלוג באתר הרשמי והפופולרי של המחאה, ובו מידע מטעם האגודה על שלל הזכויות החברתיות שיש לקדמן.

קול העם

אולם לצערנו, כבר מן ההפגנה הראשונה, נתקלו המפגינים ויושבי האוהלים בניסיונות להשתקה ולפגיעה בחופש הביטוי ובחופש המחאה שלהם. נוכח האיומים הללו, נרתמה האגודה להגן על זכויותיהם של המפגינים והגישה ערר על תנאי השחרור של המוחים שנעצרו בתום ההפגנה הראשונה. הערר שהתקבל איפשר למפגינים להמשיך ולקחת חלק פעיל באירועי המחאה. כמו כן, מערך פניות הציבור שלנו בשיתוף צוות עורכי הדין של האגודה מנע פינויים והתנכלויות למספר מאהלים ברחבי הארץ: המאהל בגינת לוינסקי, המאהל בבית שאן והמאהל ברמת גן. וכדי שהמידע על אודות חופש הביטוי וחופש המחאה יהיה זמין לכל, חילקה האגודה בכל רחבי הארץ אלפי זכותונים למפגין/ה בעברית ובערבית.

מהמאהלים אל הועדות ובחזרה אל לוחות המודעות

בימים אלו לוקחת האגודה חלק פעיל בשבע מתוך עשר הוועדות שהוקמו במסגרת צוות המומחים המייעץ לראשי המאבק. כמו כן הכינה האגודה מסמך מדיניות מקיף עבור ועדת טרכטנברג, ועו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות וכלכליות באגודה, הופיעה ביום חמישי האחרון (ה-25.8) בפני הועדה.

במקביל, ועוד לפני מחאת האוהלים, הפעילה האגודה במהלך החודשיים האחרונים קמפיין ציבורי ייחודי בשם "הכתובת על הקיר", במסגרתו נשלחו אלפי פוסטרים העוסקים בדיור, בעוני, בבריאות, בחינוך, בעבודה וברווחה ל-780 בתים ברחבי הארץ. התזמון שבו החל הקמפיין, שהוכן במשך חודשים רבים לפני שהחיבור בין דמוקרטיה לבין זכויות חברתיות נראה מובן מאליו, עלה על כל דמיון – כשבוע לפני שהחלה המחאה החלו להיתלות על לוחות המודעות ביישובי הארץ השונים (ערים, קיבוצים ומושבים) פוסטרים, המציגים בפני העוברים והשבים מידע ראשוני על מצבן של הזכויות החברתיות בישראל. הקמפיין שהסתיים זה עתה זכה להצלחה רבה ועורר תגובות חיוביות מאוד בקרב הנשים וגברים שנרשמו אליו!

התמיכה שלכם בנו היא הכוח שלנו!

כפי שניתן להתרשם, אנחנו עמוסים מאוד ונרגשים – המחשבה, הלמידה והעשייה ארוכות השנים שלנו נושאות בכל יום פירות חדשים. אבל בעיקר אנחנו מקווים שהערכים הדמוקרטיים, הפתיחות ושינוי השיח, שאפיינו את הציבוריות הישראלית בשבועות האחרונים, יביאו להישגים חסרי תקדים במאבק לקידומן של הזכויות החברתיות. לצד זאת אנחנו רוצים גם לקוות שהרוח החדשה שנושבת במאהלים, ברחובות, בתקשורת ובעיקר בלבבות תגיע למחוזות נוספים בציבוריות הישראלית, מחוזות המשוועים גם הם לצדק ולשוויון. בכל מקרה – בשביל זה אנחנו כאן!

במוצאי השבת הקרובה נצעד כולנו בצעדת המיליון למען צדק חברתי. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו! כמו כן אתם יכולים להמשיך לעקוב אחר הפעילות שלנו באתר האגודה או בפייסבוק, להצטרף לשורות החברים שלנו, לתרום לנו ולספר על העשייה שלנו לחבריכם על ידי העברה של המייל הזה הלאה. התמיכה שלכם בנו מחזקת אותנו ומאפשרת לנו לא רק להיאבק בכוחות האנטי-דמוקרטיים שמאפיינים את נבחרי הציבור אלא גם לשלב ידיים עם הכוחות הדמוקרטיים החיוביים השוטפים את רחובות הערים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור בר השגה,הזכות לדיור,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,חופש הביטוי,מדיניות חברתית-כלכלית,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.