בית המשפט: לפתור את בעיית התברואה בצור באהר ואום טובא תוך ארבעה חודשים

ראס ח'מיס, ירושלים המזרחית, יוני 2009. צילום: אסף פלדראס ח'מיס, ירושלים המזרחית, יוני 2009. צילום: אסף פלד

בפסק דין שניתן אתמול (28.2.11) בעתירת האגודה לזכויות האזרח, קבע השופט יגאל מרזל מבית המשפט המחוזי בירושלים כי על עיריית ירושלים ליישם כבר בשבוע הבא פתרון זמני לפינוי אשפה מכלל הרחובות בשכונות צור באהר ואום טובא, ולהביא תוך ארבעה חודשים ליישום פתרון קבע, שישים קץ למצב התברואתי הגרוע ממנו סובלות השכונות.

את העתירה לבית המשפט המנהלי בירושלים (עת"מ 36345-05-10) הגישה עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח במאי 2010 בשמם של נציגים מהשכונות צור באהר ואום טובא שבדרום-מזרח העיר, לאחר שהניסיונות להידבר עם העירייה ולהביא לשיפור מצב התברואה בשכונות הללו לא הובילו לשינוי המיוחל. תושבי השכונות, כ-15,000 במספר, סבלו במשך שנים מתנאי תברואה של העולם השלישי, המאפיינים שכונות פלסטיניות נוספות בירושלים המזרחית. ההזנחה הפיזית והתקציבית מצדן של עיריות ירושלים לדורותיהן הולידו ערמות אשפה קבועות ומפגעים סביבתיים ובריאותיים.

שירותי התברואה בשכונות השתפרו באופן משמעותי מאז החלו ההליכים המשפטיים וכללו החלפה ותיקון של מכולות שבורות, הצבת מכולות חדשות, עבודה סדירה של שני עובדי ניקיון, ועוד. הדיון שנערך אתמול נסוב סביב פינוי אשפה מ-19 רחובות, שלדברי העירייה צרים מידי למעבר של כלי רכב לאיסוף אשפה. בהסכמת הצדדים הוחלט כי החל מהשבוע הבא יחולקו 16 שקיות אשפה בחודש לכל אחת מכ-1000 המשפחות המתגוררת ב-19 הרחובות הללו, כדי להביא להקלה זמנית במצב. לעירייה ניתנו ארבעה חודשים להגיע ליישום פתרון קבע מוסכם לאיסוף האשפה מרחובות אלו, אם על ידי רכישת טרקטורונים שיעברו ברחובות הצרים או באמצעות תשלום קבוע למינהל הקהילתי עבור איסוף האשפה והעברתה אל נקודות ריכוז של העירייה.

עו"ד נסרין עליאן אמרה לאחר מתן פסק הדין: "האגודה לזכויות האזרח ותושבי השכונה שמחים מאוד שהעתירה הובילה להתקדמות ולשיפור דרמטיים בצור באהר ואום טובא. אני מקווה שהעירייה הפנימה כי מחובתה לדאוג לתברואה נאותה בכלל חלקי העיר, וכי לא יהיה צורך לשוב ולהידרש להתערבות בית המשפט כדי ליישם זכות בסיסית זו בשכונות אחרות".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תברואה

סגור לתגובות.