רשויות המדינה מפקירות אלפי אזרחים לסכנה של חומר מסוכן ברמת חובב

כך חושף הדוח "חיים על הקצה" – דו"ח תושבים וארגונים חברתיים לבחינת ההגנה על אזרחים בשעת אירוע חומר מסוכן ברמת חובב, שנכתב בעקבות האירוע במפעל מכתשים ברמת-חובב ביום 13.8.07


רופאים לזכויות אדם / במקום / האגודה לזכויות האזרח / שתי"ל / מגמה ירוקה

היום (10.9.07), במסגרת מסיבת עיתונאים שהתקיימה בבאר-שבע, נחשף הדוח "חיים על הקצה": דוח תושבים וארגונים חברתיים לבחינת ההגנה על אזרחים בשעת אירוע חומר מסוכן ברמת חובב. הדוח נכתב בעקבות האירוע במפעל מכתשים ברמת-חובב ביום 13.8.07, וחושף שורת מחדלים בנוגע לנהלים בעת התפרצות חומר מסוכן, כפי שבאו לידי ביטוי באותו אירוע, במסגרתו הופקרו שלומם ובריאותם של אזרחים רבים ובראשם אלפי תושבי הישוב ואדי אל-נעם. הדוח נכתב ע"י הגב` אורלי אלמי, ושותפים לכתיבתו ועד הישוב ואדי אל-נעם והארגונים "במקום", האגודה לזכויות האזרח בישראל, "מגמה ירוקה", רופאים לזכויות אדם ושתי"ל.

בין הממצאים העיקריים העולים מן הדוח: בשעת האירוע במפעל מכתשים ב-13.8.07, תושבי היישוב הבלתי מוכר ואדי אלנעם, הצמוד לגדר המועצה התעשייתית רמת חובב לא קיבלו כל התראה על אירוע חומר מסוכן. על-פי עדותם, לא מעטים מהשוהים בכפר שמעו את הפיצוץ, או הריחו את החומר הנישא ברוח, אך לא יכלו לדעת מה אירע. רבים מהם נבהלו, ולא ידעו כיצד לנהוג. לא נמסרו להם הנחיות ולא היו ברשותם אמצעי מגן. בימים שלאחר האירוע לא נערכו בקרב התושבים כל בדיקות רפואיות בניסיון לבחון את מידת החשיפה לחומר המסוכן או את הנזק הבריאותי שהסב.

הדוח קובע כי הפקרת התושבים מצביעה על ליקוי מערכתי חמור בהתנהלות המדינה ביחס לאירועי חומר מסוכן וחושף מחדלים חמורים של המשרד להגנת הסביבה, פיקוד העורף, משרד הבריאות ומשטרת ישראל, כמו גם של המועצה התעשייתית רמת חובב.

המסקנה המרה העולה מממצאי הדוח: הסכנה הייתה ידועה, וחרף התרעות רבות ביחס לחובה לקיים ביישוב מערך אמצעים שיגנו על תושביו, לא נקטו רשויות המדינה בצעדים המתחייבים. עוד עולה כי תושבי היישוב ואזורו חשופים מזה שנים לרמות גבוהות של זיהום אוויר, והפיקוח על שיעורי הזיהום רחוק מלהיות מספק, והסנקציות הננקטות נגד המזהמים מצומצמות.

הדוח קובע כי יש להקים ועדת חקירה ובה אנשי מקצוע בלתי תלויים, אשר תבחן את המחדל החמור של כל הרשויות המעורבות, ותסייע לעיצוב מדיניות בסוגיות המורכבות הנוגעות לרמת חובב.
הדוח תובע מהמשרד להגנת הסביבה לפעול למימוש האחריות הכוללת המופקדת בידיו ביחס לאירועי חומר מסוכן, לקבוע וליישם מדיניות כוללת ביחס לתחום זה ולהבטיח פיקוח יעיל על אירועי חומר מסוכן ועל זיהום האוויר ברמת חובב.

הדוח קובע כי למשרד הבריאות אחריות מלאה לבריאות הציבור, ועל כן עליו לגלות מעורבות בקבלת החלטות ביחס להגנה על שלומם של אזרחים.

הדוח קובע כי על פיקוד העורף לממש הלכה למעשה ובנחרצות את תפקידיו הנוגעים לחומר מסוכן, כפי שנקבע גם בדו"ח מבקר המדינה הדן בפעולתו בשעת מלחמת לבנון השנייה.

הדוח קובע כי מועצת רמת חובב חייבת לפעול כנאמן הציבור ולפעול בעקביות לצמצום רמת הסיכונים הסביבתיים והבריאותיים בקרב האוכלוסייה החיה בסמוך לשטחה, ולהבטיח את שקיפות המידע ביחס למתרחש בתחומה. הדו"ח קובע כי על ממשלת ישראל לעצב מדיניות כוללת ביחס לרמת חובב, לקבוע לוח זמנים לטיפול מהיר בצמצום הסיכונים הנובעים מהאתר ולפעול לקידום המשא ומתן עם תושבי ואדי אלנעם במהירות האפשרית, לנוכח הסיכונים הבריאותיים. זאת, תוך הקפדה על גיבוש הסכמות והימנעות מנקיטה של צעדים חד-צדדיים.


לקריאת הדוח המלא:


חיים על הקצה


לפרטים נוספים:
מאיה אילוז, מנהלת מערך תקשורת, מגמה ירוקה, פל: 0522775906
דן מגן, דובר רופאים לזכויות אדם, פל: 0544226740
איילת דנון, יועצת תקשורת, שתי"ל, פל: 0525345930

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.