על עיריית ירושלים ומשרד החינוך להסדיר את לימודי הילדים במזרח העיר

האגודה עתרה בשם שלושה ילדים ממזרח ירושלים: על אף שחלפו כבר קרוב ל-3 חודשים מתחילת שנת הלימודים ועל אף פניות חוזרות ונשנות, עדיין לא נמצא לילדים מקום בבתי הספר היסודיים במזרח ירושלים, שם שוררת מצוקת כיתות קשה בשל מחדל מתמשך של הרשויות

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (20.11.06) לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, בשמם של שלושה ילדים בגילאי בית ספר יסודי, תושבי מזרח העיר, אשר לא נמצא עבורם עד כה מקום בבתי הספר בעירם. את העתירה הגישה עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח, אשר מבהירה כי על אף שאין מחלוקת בין הצדדים, כי הילדים זכאים ללימוד חינם בהתאם להוראות חוק לימוד חובה, מתקשה העירייה למצוא להם מסגרות חינוכיות, וזאת לנוכח מצוקת כיתות הלימוד הקיימת במזרח העיר. משרד החינוך, היא מוסיפה, נמנע מלהפעיל את סמכותו על מנח"י (מינהל החינוך של עיריית ירושלים), על מנת שזה יקדם את פתרון הבעיה. עו"ד טלי ניר מבקשת מבית המשפט להורות לעיריית ירושלים ולמשרד החינוך למצוא מקומות לימוד במערכת הציבורית עבור הילדים, ואם יתברר כי אינם מסוגלים לעשות כן, להורות לרשויות אלה לשאת בעלות לימודיהם של הילדים במוסדות חינוך פרטיים.
הילדים העותרים, שני בנים ובת, אמורים ללמוד בכיתות ה` וו` במערכת החינוך הציבורית במזרח העיר. אולם בשל המחסור בכיתות לימוד, לא נמצא להם מקום עד כה. כתוצאה מכך, יושבים שניים מהם בבתיהם. השלישי, ילד בן 10, לומד – מחוסר ברירה – בבית ספר פרטי של של הוואקף, המצוי בעזרייה שבתחומי הגדה המערבית, אולם מבקש לעבור ללמוד במזרח העיר, בין היתר משום שהנסיעה אל בית הספר, המצוי מעבר לגדר ההפרדה, אורכת למעלה משעה בכל כיוון. פניות של הורי הילדים, עוד לפני פתיחתה של שנת הלימודים, כמו גם לאחריה, לא הועילו, ולא נמצא עבורם מקום בבתי הספר העירוניים. גם פניות חוזרות ונשנות של האגודה לזכויות האזרח, המייצגת את הילדים והוריהם והשותפה בקואליציה לקידום החינוך הערבי-פלסטיני במזרח ירושלים, לא הובילו למציאת מקומות עבור ילדים אלה בבתי הספר.

עו"ד טלי ניר מבהירה בעתירה, כי מצוקת כיתות הלימוד במזרח ירושלים היא בעיה חריפה, הידועה מזה שנים רבות לעירייה ולמשרד החינוך. כיום עומד המחסור בכיתות לימוד על למעלה מ-1,350 כיתות והוא צפוי לעלות ללמעלה מ-1,800 כיתות עד לשנת 2010. מחסור זה מביא לדחיית בקשתם של ילדים פלסטינים רבים (לפי הערכות – למעלה מ-10,000) המבקשים להירשם למערכת החינוך הציבורית במזרח ירושלים. המחסור בכיתות מביא גם לשימוש במבני מגורים שכורים כבתי ספר, ללא התאמתם לכך, לצפיפות קשה בכיתות ולהנהגת "משמרת שנייה" של לימודים. למרות זאת, סך כל כיתות הלימוד החדשות בבנייה ובתכנון, כולל כיתות מתוכננות לא מתוקצבות, עומד על 114 כיתות בלבד. גם התחייבויות מפורשות, שנתנו בעבר משרד החינוך ועיריית ירושלים לבג"ץ, לא מולאו. זאת ועוד, בדיון שהתקיים באחרונה בוועדת החינוך של הכנסת, הודו נציגי רשויות אלה, כי מצב החינוך במזרח ירושלים הוא חמור מאד ובבחינת "מצב חירום". למרות זאת, ולמרות פניית חברי כנסת בעניין, נאמר בעתירה, לא נראה כי בעירייה ובמשרד החינוך יושבים על המדוכה על מנת לפתור בעיה חמורה זו. אפילו לא טרחו שם, מדגישה עו"ד ניר, להשיב כראוי על הפניות החוזרות ונשנות בעניינם של הילדים נשואי העתירה.

בשל מצוקתם המתמשכת של הילדים, מתבקש בית המשפט לקיים דיון דחוף בעתירה.

עתמ 1114/06

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.