חברי כנסת על מצב מערכת החינוך בירושלים המזרחית: הפקרות והזנחה פושעת

ועדת החינוך החליטה לפנות אל ראש הממשלה בדרישה שייטפל באופן אישי בבעיות הקשות של מערכת החינוך בירושלים המזרחית. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור על מצב החינוך במזרחה של ירושלים ועל המחסור החמור בכיתות לימוד: מדובר בהזנחה פושעת, הפקרות ועברה על החוק

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר ארוכות במצבה הקשה של מערכת החינוך בירושלים המזרחית. בסיום הדיון, הראשון בנושא זה שקיימה אי-פעם בכנסת, החליטה הוועדה לפנות אל ראש הממשלה, בדרישה שיטפל באופן אישי בנושא ושיקים ועדה בין-משרדית, שתשב על המדוכה יומם ולילה, עד לפתרון הבעיות הקשות בתחום החינוך בחלקה המזרחי של העיר. כן הודיע יו"ר הועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור, כי בכוונת הוועדה לפנות גם אל שר הביטחון, בדרישה למציאת הסדר בעבור תלמידים, שנאלצים להמתין שעות ארוכות במחסומים בדרכם אל בתי הספר ובחזרה, בשל תוואי גדר ההפרדה, החוצץ בין בתיהם לבין מוסדות החינוך.

הדיון, הראשון מסוגו, התקיים, כאמור, ביוזמתה של הקואליציה לקידום החינוך הערבי בירושלים. הקואליציה, המאגדת את איחוד ועדי ההורים של מזרח ירושלים, עמותת עיר עמים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, חבר מועצת העיר, פפה אללו, והמינהל הקהילתי לפיתוח בית חנינא, קמה בחודשים האחרונים, במטרה להיאבק למימוש זכותם של כל ילדי העיר לקבל חינוך חובה חינם, כמתחייב בחוק. זאת בשל ההזנחה רבת השנים, שכתוצאה ממנה, ילדים רבים במזרחה של ירושלים נותרים ללא מקומות במערכת החינוך הציבורית בעיר, ורבים אחרים נאלצים ללמוד במסגרות לימוד פרטיות, תוך שהדבר מביא למעמסה כלכלית כבדה, המוטלת על כתפי הוריהם. כן סובלת מערכת החינוך במזרח העיר מצפיפות בלתי נסבלת בכיתות, מכיתות מאולתרות ללא תנאים בסיסיים, מרמת לימודים ירודה, ומשיעור נשירה עצום – יותר מ-50% מכלל התלמידים אינם מסיימים את לימודיהם. הצפיפות הקשה מביאה גם לשיעור גבוה של אלימות, לקושי של מורים להשתלט על הכיתות, ותורמת להורדה של רמת החינוך, הנין לתלמידים.

חברי הוועדה שמעו סקירות מפי יו"ר איחוד ועדי ההורים במזרח ירושלים, עבד אל-כרים לאפי, ומפי חברים נוספים בקואליציה: שרה קרמר, סמנכ"ל עמותת עיר עמים, עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח, ופפה אללו, חבר מועצת העיר ירושלים. יו"ר איחוד וועדי ההורים אמר, בין היתר, כי "מדברים על מחשב לכל ילד, על יום חינוך ארוך. אני רוצה כסא לכל ילד". עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח תיארה כיצד גם כעת, חודש וחצי לאחר שנפתחה שנת הלימודים, עדיין מגיעות פניות מצד הורים, שילדיהם נאלצים לשבת בבית, בהעדר מקום עבורם במערכת החינוך, ושל אחרים, שלילדיהם נמצאו פתרונות אבסורדיים, כמו שיבוצם בבתי ספר המרוחקים מאד מבתיהם – עד כדי כך, שילדים בכיתות הנמוכות נאלצים לעתים לנסוע שעה וחצי בכל כיוון, אל בית הספר ובחזרה לביתם. פפה אללו האשים את העיריה ואת משרדי החינוך והאוצר, שכל אחד מהם מטיל את האחריות על האחרים, וכך עובר הזמן, מבלי שמנסים לפתור את הבעיה, הידועה מזה שנים.
תיאור מצב החינוך במזרח העיר קיבל גם חיזוק בדו"ח, שהכינה מחלקת המחקר של הכנסת. כמה מחברי הוועדה, ששמעו את הסקירות, ובהם היו"ר מלכיאור וחברי הכנסת דב חנין ונדיה חילו, תיארו את המצב כהפקרות וכהזנחה פושעת במשך שנים רבות, והבהירו כי מדובר בעברה על החוק. נציג משרד האוצר הבהיר, כי למשרד נמסר על הבעיות ועל הצורך בהקצאת קרקעות לבניית מוסדות חינוך רק בחודשים האחרונים. זאת חרף העובדה, שהמחסור החמור בכיתות לימוד (המגיע כיום לכ-1,350 כיתות) ידוע היטב למינהל החינוך בעיריית ירושלים ולמשרד החינוך מזה שנים. כאמור, בסופו של הדיון החליטה הוועדה לפנות אל ראש הממשלה בדרישה לפעול באורח נמרץ לפתרון המחדל המתמשך.

שרה קרמר, סמנכ"ל עיר עמים, בירכה על על כך, שוועדת הכנסת הקדישה מזמנה לטובת הנושא, והוסיפה: "אני מקווה שעכשיו נראה תוצאות, כי ברור לכל הגורמים שבמצב הנוכחי אי אפשר להמשיך. לא מדובר כאן בוויכוח פוליטי, אלא בזכויות בסיסיות של רבבות ילדים בירושלים".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.