הריסת מבנים בצו מנהלי על חשבון המקים

צילום: מלאני טקפמןצילום: מלאני טקפמן

הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון – מימון הריסת מבנה לא חוקי על חשבון הבונה), התשע"א-2011

הצעת החוק של ח"כ פאינה קירשנבאום ביקשה להשית את עלותה של הריסה מינהלית על מקים המבנה, באופן אוטומטי וללא ביקורת שיפוטית. האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום התנגדו לחקיקה וטענו כי מאחר ומדובר בהליך מאוד קיצוני, המבוצע כולו על ידי רשות מינהלית וללא ביקורת שיפוטית, כאשר לבונה לא ניתנת האפשרות להרוס את המבנה בעצמו (כאשר המדינה הורסת עלות ההריסה גבוהה באופן משמעותי) – לא סביר לחייב את הבונה בעלות ההריסה. בנוסף טענו הארגונים כי  עם השתת עלות ההריסה על הבונה לא רק שלא יהיו גורמים ממתנים שירתיעו את הרשות המינהלית משימוש לא-מבוקר ובלתי ראוי בסמכותה להוציא צו הריסה מינהלי, אלא להיפך – תינתן לה יד חופשית ובלתי מרוסנת להרוס באופן מיידי, ותתאיין כמעט לחלוטין האפשרות לביקורת השיפוטית על הצווים.

הנוסח שאושר לבסוף לקריאה שנייה ושלישית הוא גרסה ממותנת של הצעת החוק, אשר מעניק לבית המשפט את הסמכות לקבוע האם בכלל להשית את העלות על הבונה, ואיזה סכום. גרסה זו אינה מתקנת את הצעת החוק מכל פגמיה, אך מהווה שיפור משמעותי ומרכזי על ידי הוספה של ביקורת שיפוטית על אלמנט העלות בהליך המינהלי.

בסוף הדיון, ח"כ אלקין הציע הסתייגות הקובעת שלמפקד הצבאי לא תהיה הסמכות להחיל את החוק הזה או שכמותו בשטחים. משמעות ההסתייגות היא שבהריסות מינהליות של מבנים של מתנחלים לא יהא רשאי בית המשפט להשית את התשלום של ההריסה על המקים. ההסתייגות עברה בוועדה, אך שר הביטחון הגיש רביזיה על סעיף זה, והחוק יובא לדיון נוסף בוועדת החוקה.

סטטוס: הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה ב-23.3.11. על הנוסח שעבר לקריאה שנייה ושלישית בוועדה ביוני 2011 הוגשו בקשות לרביזיה על ידי חבר הכנסת חנא סוויד ושר הביטחון אהוד ברק – מאז לא קודמה.

נוסח הצעת החוק שעבר בקריאה ראשונה

הצבעה בקריאה ראשונה מאתר הכנסת

עמדת האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום, יוני 2011

עמדת האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום, פברואר 2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.