היתרי העסקה של מעסיקים שפגעו בזכויות עובדים זרים ישללו ביתר קלות

בעקבות עתירתם של האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד ומוקד סיוע לעובדים זרים, הכין משרד התמ"ת נוהל חדש, שיאפשר לשלול ביתר קלות היתרים להעסקת עובדים זרים ממעסיקים שפגעו בזכויות עובדיהם

בעקבות עתירה, שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועמותות קו לעובד ומוקד סיוע לעובדים זרים, הכין משרד התמ"ת נוהל חדש לביטול היתרים להעסקת עובדים זרים ממעסיקים, אשר נמצא כי הפרו את זכויותיהם של הזרים המועסקים אצלם. כן התחייב משרד התמ"ת לשכלל את המאגר הממוחשב של מעסיקים עבריינים במשרד, באופן שיאפשר לבחון את עברו של מבקש ההיתר בכל הנוגע לקנסות שקיבל ולהרשעות קודמות, בטרם הנפקתו של היתר חדש, וכי תסתיים בדיקתן של תלונות נגד מעסיקים, אשר הגישה עמותת "קו לעובד", עד לסוף חודש יולי הקרוב. זאת ועוד, פרקליטות המדינה הוציאה הנחייה לפרקליטויות המחוזות השונים, על פיה יחוייבו פרקליטים, המטפלים בהליכים שכוללים הפרות לכאורה של זכויות עובד זר בידי מעסיק, להעביר את המידע הרלבנטי לגורמים המתאימים במשרד התמ"ת, לשם בדיקתן. בעקבות התחייבויות אלה של המדינה, הסכימו הארגונים למחוק את עתירתם, אשר הוגשה בידי עו"ד מיכל פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח, תוך שהם שומרים לעצמם את הזכות לשוב ולעתור לבית המשפט אם יתברר, כי המדינה אינה עומדת בהתחייבויותיה.

הנוהל החדש, אשר הוכן בעקבות העתירה, כולל כמה שינויים משמעותיים, בהשוואה לנוהל הקודם. בין יתר, נמחק מן הנוהל סעיף, אשר מנע הליכים של ביטול היתר, או סירוב למתן היתר, על סמך תלונה של גורם חיצוני, הוראה שנועדה למנוע טיפול בתלונות, המוגשות בשם עובדים בידי ארגוני זכויות אדם. עוד נקבע, כי חובה ליידע את המתלונן בדבר תוצאות הטיפול בתלונתו, וכן כי יש לעתים לבקש את תגובת העובד לתגובתו של המעסיק על תלונתו. שינוי משמעותי נוסף בנוהל הינו הקביעה, כי משרד התמ"ת יפתח בהליך של ביטול היתרי העסקה ממעסיק בכל מקרה בו יתברר כי המעסיק הזניח את הטיפול בחידוש אשרתו של עובד מבלי ליידעו בדבר. לדברי עו"ד ד"ר יובל לבנת, היועץ המשפטי של "קו לעובד", חשיבותו של תיקון זה בנוהל רבה, מאחר שמאות עובדים זרים נעצרים מדי שנה ומגורשים מישראל משום שמעסיקיהם לא טיפלו בחידוש אשרותיהם, וזאת בזמן שהעובדים סבורים לתומם כי אשרותיהם חודשו. כעת יסתכן מעסיק, שהזניח את הטיפול בחידוש האשרה של עובדו, בשלילת היתרי ההעסקה שלו.
העתירה הוגשה לאחר שנמצא, כי כמעט שלא נעשה שימוש בסמכותו של משרד התמ"ת לשלול היתרים להעסקת זרים ממעסיקים, אשר נמצא כי הפרו את זכויות עובדיהם.

בג"ץ 5212/05

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,זכויות עובדים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.