מועמדים לגירוש יכולים להפגש עם עו"ד בשדה התעופה

בעקבות עתירת האגודה ומוקד סיוע לעובדים זרים, מתאפשרים מפגשים בין מועמדים לגירוש מהארץ, המוחזקים בטרמינל המגורשים בנמל התעופה בן-גוריון, לבין עורכי דינם

בעקבות עתירתם של האגודה לזכויות האזרח ומוקד סיוע לעובדים זרים, מתאפשרים מפגשים בין מועמדים לגירוש מהארץ, המוחזקים בטרמינל המגורשים בנמל התעופה בן-גוריון – לעתים במשך שעות ארוכות – לבין עורכי דינם, באופן המאפשר להם נגישות למערכת המשפט. מפגשים אלה הינם חיוניים על מנת למנוע גירוש שלא כדין של מי ששוהים בארץ כחוק, ולהבטיח זכויות נוספות של העובדים בטרם יורחקו מישראל לצמיתות. העתירה, אשר הוגשה בידי עו"ד מיכל פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח, נדחתה בעקבות הדיון בה, שהתקיים ביום רביעי האחרון בבג"ץ, לא לפני שהשופטים ציינו בפסק דינם, כי רוב רובן של טענות הארגונים העותרים התקבלו למעשה על ידי המדינה.

העתירה הוגשה בשנת 2004, בדרישה לבטל הנחיה של קצין המבצעים של מינהלת ההגירה, אשר מנעה פגישות של עורכי דין עם מועמדים להרחקה מן הארץ, המוחזקים בטרמינל המורחקים בנתב"ג. הארגונים העותרים הבהירו, כי המיועדים לגירוש מובלים לא פעם אל נמל התעופה שעות רבות (לעתים 12 שעות ואף יותר) לפני מועד הטיסה, וכי מניעת פגישות עם עורך דין בפרק זמן ארוך זה משוללת כל בסיס חוקי ואף הביאה לפגיעה בזכות היסוד של מגורשים רבים. פגיעה זו, הוסבר בעתירה, גוררת אחריה פגיעה בנגישות לערכאות משפטיות, וזו מביאה למעגל הולך ומתרחב של פגיעה בשורה ארוכה של זכויות נוספות, ובכללן – גירוש שלא כדין של מי, ששוהים בארץ כחוק.

בעקבות הגשת העתירה והתערבות בג"ץ, הציגה המדינה – לפני כשנה – נוהל חדש, המאפשר קיומם של מפגשים בנמל התעופה בין מיועדים לגירוש ובין עורכי דינם, נוהל אשר הופעל מאז לתקופת נסיון, בעוד העתירה נותרה תלויה ועומדת. הבעיה שנותרה בנוהל זה, הבהיר בדיון בשבוע שעבר עו"ד יונתן ברמן ממוקד סיוע לעובדים זרים, הינה אי-התחייבותה של המדינה לאפשר מפגשים בין עורכי דין לבין מיועדים לגירוש, אשר כבר עברו את שלב הבידוק הבטחוני. עו"ד ברמן ביקש להכליל בנוהל החדש הוראה, שתחייב קיום מפגש כזה, כל עוד נותר די זמן לשוב ולערוך למיועד לגירוש בדיקה בטחונית חוזרת בטרם הטיסה. זאת מכיוון, שבפועל מובלים מגורשים רבים לבדיקות ביטחוניות שעות רבות לפני הטיסה עצמה (לעתים 10-12 שעות), באופן העלול למנוע מהם את זכותם הבסיסית לייצוג והעלול לסתום את הגולל בפני פניות לבתי המשפט מצד מהגרי עבודה, שנפלו פגמים בהליכי הגירוש שלהם. בג"ץ קיבל בעניין זה את דבריו של עו"ד ענר הלמן מפרקליטות המדינה, שהדגיש כי על אף שהדבר לא עוגן בנוהל החדש, בפועל לא נמנעה ממיועדים לגירוש בשנה האחרונה הזכות להפגש עם עורכי דין רק משום שכבר עברו את שלב הבידוק הבטחוני, וכי בכל המקרים בהם נתבקש הדבר, אושרו הבקשות. השופטים אהרן ברק, דורית ביניש ואליעזר ריבלין ציינו בפסק דינם, כי אם יתברר בשנה הקרובה, שמתעוררות בעיות בתחום זה, תישמר לארגונים העותרים הזכות לשוב ולעתור לבג"ץ.

בג"ץ 6431/04

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.