רוב ילדי העובדים הזרים לא יקבלו מעמד בישראל ונתונים בסכנת גירוש

הבוקר (19.12.05) תעניק סגנית שר הפנים, רוחמה אברהם, מעמד של תושבות קבע לעשרה ילדי מהגרי עבודה ובני משפחותיהם. אך בה בעת נתונים בסכנת מעצר וגירוש כ-300 ילדים שאינם עונים לקריטריונים הנוקשים, ובני משפחותיהם

הבוקר (19.12.05) תעניק סגנית שר הפנים, רוחמה אברהם, מעמד של תושבות קבע לעשרה ילדי מהגרי עבודה ובני משפחותיהם, שבקשותיהם לקבלת מעמד אושרו על ידי משרד הפנים. הענקת המעמד למשפחות הינה פרי של מסע ציבורי ומשפטי ארוך של ילדי מהגרי העבודה, משפחותיהם וארגוני זכויות האדם.

מוקד סיוע לעובדים זרים והאגודה לזכויות האזרח בישראל מברכים על החלטתה החשובה של הממשלה להעניק מעמד לאותם ילדים, שנולדו בישראל והינם ישראלים לכל דבר, ומשתתפים בשמחתם של הילדים ומשפחותיהם, שמהיום יסורו מלבם הפחד והחשש המתמיד מפני גירוש מארצם. עשרת הילדים יזכו למעמד לאחר שנתיים וחצי של פעילות ברוטאלית של משטרת ההגירה, שבמהלכן גורשו בכפייה עשרות מהגרי עבודה והותירו ילדים רבים, הזכאים היום למעמד, ללא אב או אם לצדם. כולנו תקווה, שהמראות הקשים שהיוו את מנת חלקם היומיומית של משפחות מהגרי העבודה, שיזכו בקרוב למעמד, יוחלפו בהרגשות ביטחון, שייכות ותקווה.

בד בבד, ישנן משפחות וילדים רבים שיום זה אינו מהווה בעבורם יום של הקלה ותקווה, אלא סימן נוסף לסכנה המתקרבת. יש לזכור, כי החלטת הממשלה היוותה תקדים משמעותי ביותר ממישור אחד. מצד אחד, לראשונה בתולדותיה מצאה מדינת ישראל לנכון להכיר בחובותיה כלפי חלק מילדי מהגרי העבודה שחיים בה, אך בה בעת אישרה הממשלה לראשונה גירוש ומעצר של אותם ילדים, שלא ייכללו בהסכם, ושל בני משפחותיהם. גירוש זה היה מתחיל כבר בחודש מארס הקרוב אלמלא נבלם לפני כשבועיים, בהתערבות בג"ץ, שהוציא צו ביניים, האוסר בשלב זה על ביצועו. זאת בעקבות עתירתם של האגודה לזכויות האזרח ומוקד סיוע לעובדים זרים, שהגישה עו"ד מיכל פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח.
החלטת הממשלה מחודש יוני האחרון התקבלה, כשבפני שרי הממשלה נתונים שגויים, שנמסרו להם על ידי מינהל האוכלוסין, ולפיהם ההחלטה תפתור את מצוקתם של 2,750 ילדים. שר הפנים היוצא, מר אופיר פינס פז, הצהיר זה מכבר כי נציגים במשרד הפנים ניפחו את מספרי הילדים על מנת להפיל את ההחלטה. עד למתן צו הביניים של בג"ץ, שאיפשר לילדים, שאינם עונים לקריטריונים, להגיש בקשות, הגישו בקשות כאלה רק כ-140 ילדים ומשפחותיהם. לא כל הבקשות תענינה בחיוב. על פי נתוני משרד החינוך ומרכז המידע והמחקר של הכנסת, גם אם יוגמשו הקריטריונים, כפי שדורשים המוקד והאגודה לזכויות האזרח, יהיו זכאים למעמד רק עוד כשלוש מאות ילדים.

מדינת ישראל תנסה להציג היום מצג שווא, שלפיו הוסדר כביכול מעמדם של ילדי העובדים הזרים בישראל. על הטקס, שנועד ככל הנראה לצורך קיום מפגן ראווה תקשורתי, הודיעה דוברות משרד הפנים לעיתונאים, אך יום לפני קיומו טרם נמסרה הודעה ברורה על אופיו למקבלי המעמד.

קשה להתעלם מן ההרגשה, כי מלבד הצעד החשוב כל כך של הענקת מעמד למקצת הילדים והמשפחות, מדובר בניסיון לרכך את דעת הקהל ולהכשיר את הקרקע למבצע גירוש ומעצר חסר תקדים של ילדים קטינים והוריהם שאינם עונים לקריטריונים הנוקשים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,זכויות אזרחיות,ילדים ישראלים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.