לאסור על שירות בתי הסוהר לפרסם מידע אישי אודות טלי פחימה

האגודה ערערה בבית המשפט העליון בשם העצירה טלי פחימה, בבקשה לאסור על שב"ס לפרסם מידע אישי אודותיה ללא הסכמתה ולנקוט בהליכים משמעתיים נגד האחראים לפרסומים אלה: מדובר בפרסומים מגמתיים, שמפיץ שירות בתי הסוהר בניגוד לחוק ותוך פגיעה קשה בזכותה לכבוד ולפרטיות

האגודה לזכויות האזרח ערערה ביום חמישי האחרון (15.9.05) בבית המשפט העליון, בשמה של טלי פחימה. בערעור, המופנה נגד שירות בתי הסוהר, נציב שב"ס, רב גונדר יעקב גנות, ודובר שב"ס, עופר לפלר, מתבקש בית המשפט להפוך את פסיקתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, ולהורות לשב"ס להימנע ממסירת מידע אישי אודות העצירה טלי פחימה. כן מתבקש בית המשפט להורות על נקיטת צעדים משמעתיים כנגד האחראים למסירת מידע אישי ותגובות פוגעניות אודות פחימה לכלי התקשורת. את בקשת רשות הערעור הגיש עו"ד אבנר פינצ`וק מהאגודה לזכויות האזרח.

בכתב הערעור נטען, כי גורמים בשירות בתי הסוהר מוסרים לאמצעי התקשורת דיווחים סלקטיביים, מגמתיים ולא אמינים אודות העצירה פחימה, תוך שימוש בסגנון ארסי ו"צהוב". הפרסומים פוגעים בצנעת חייה האישיים, משפילים ומבזים אותה בעיני הציבור. בית המשפט המחוזי בתל אביב אמנם הסתייג מסגנונם של חלק מהפרסומים, אך הוא דחה את העתירה, כיוון שלדעתו התנהלותה של פחימה בנוכחות סוהריה אינה מתרחשת "ברשות היחיד", ולפיכך אין במסירת מידע אודותיה משום פגיעה בזכותה לפרטיות. עוד סבר בית המשפט, כי מעצרה של פחימה עורר עניין ציבורי, וכך גם תלונותיה על תנאי מעצרה, ולפיכך הם רשאים למסור מידע לכלי התקשורת אודות "התנהגותה השלילית". עו"ד פינצ`וק מבקש מבית המשפט העליון להגן על זכותם של כלואים לכבוד ולפרטיות, ולאסור על שב"ס לנצל את הסמכויות הרחבות שניתנו לו, לשם ביזוי אסירים והפיכתם לגיבורים ב"הצגה הכי טובה בעיר".

מעודד מדחיית העתירה בבית המשפט המחוזי, נאמר בערעור, ממשיך שב"ס בהתנהלותו הפסולה, ורק בשבוע שעבר יזם שוב פרסומים פסולים אודות פחימה. השר הממונה על שב"ס, גדעון עזרא, אף הגדיל לעשות ובראיון טלוויזיוני הוא חרץ את דינה של פחימה והכריז, כי "זו הוכחה שהיא משרתת את הפלשתינים. לכן המקום הראוי לה הוא המקום בו היא נמצאת כעת". עו"ד פינצ`וק מדגיש, כי אין זו הפעם הראשונה בה שב"ס פוגע בכבודם של אסירים ועצירים ובזכותם לפרטיות. פרסומים משפילים דומים הופצו בעבר גם ביחס לאסירים ועצירים אחרים, כדוגמת יגאל עמיר ומרואן ברגותי. על כן נודעת חשיבות לכך, שבית המשפט העליון יאמר את דברו בסוגיה.

בערעור מפורטים פרסומים מגמתיים שונים אודות טלי פחימה, שהופצו על ידי שב"ס במהלך מעצרה. כך, בין היתר, הופצו ידיעה כאילו פחימה איימה לרצוח סוהר בגלל שסירב להצית לה סיגריה, ידיעה על פיה היא סירבה לעבור חיפוש על גופה, ציטוטים מפי "גורם בכיר בשירות" ]שירות בתי הסוהר[ המתייחס בסרקסטיות לטענות פחימה על תנאי מאסרה ועל המזון שהיא מקבלת ("מהדברים האלה אפשר להבין שעד שנעצרה היא הייתה רגילה רק למאכלי גורמה"), ולאחרונה – הפרסומים, לפיהם קיבלה תשלומים קבועים מהרשות הפלסטינים לחשבון הקנטינה שלה.

עו"ד פינצ`וק מבהיר בכתב הערעור, כי לפרסומים המגמתיים יש השלכות קשות על זכויות יסוד של כלואים רבים אחרים, ובעיקר הזכות לכבוד, הזכות לפרטיות ולעתים אף הזכות להליך הוגן. כך, למשל, פירסם שב"ס מכתב פרטי של האסיר מרואן ברגותי לרעייתו. במקרה אחר פורסמו תיאורים עסיסיים על המפגש בין יגאל עמיר לבין רעייתו לריסה טרימבובלר. בערעור נטען, כי מסירת הידיעות בעניינה של טלי פחימה נעשתה בלא סמכות, וכי שב"ס לא הוסמך לחשוף את הכלואים לעין כל הציבור ולספק את יצר המציצנות והרכילות של הציבור. הפרסומים, על פי תוכנם וסגנונם, נועדו לבזות ולהשפיל והם גם מהווים לשון הרע. תהא אשר תהא העבירה הפלילית המיוחסת לפחימה, נאמר עוד בערעור, הסנקציה היחידה שרשאית המדינה להפעיל כלפיה היא ענישה פלילית, בכפוף לקיום הליך שיפוטי נאות. זאת ועוד, גם "התנהגות שלילית", כמו זו שייחס שב"ס לפחימה, אינה מבססת עניין ציבורי לגיטימי, שמצדיק פרסומים הפוגעים בפרטיותו ובכבודו של עציר או אסיר.

בית המשפט המחוזי, מוסיף עו"ד פינצ`וק, טעה כאשר התעלם מהשימוש לרעה, שעשה שב"ס בנגישות שיש לו לכלי התקשורת בזכות מעמדו הרשמי. אכן, ב"עידן המדיה" נודעת חשיבות רבה לזרימה חופשית של מידע, לדברור וליחסי ציבור. לעתים אף קיים אינטרס ציבורי, המטיל על שב"ס להעביר מידע לציבור, למשל בכל הנוגע לאופן בו נוהג שירות בתי הסוהר בכלואים ואודות השמירה על זכויות האדם שלהם. אולם, הוא מציין, אין באלה כדי להסמיך את אנשי השירות לנהוג כאחרון הרכילאים וליזום פרסומים מגמתיים, חושפניים ומשמיצים אודות הכלואים. יתר על כן, בעוד שאנשי שב"ס יכולים להגיב בתקשורת על כל פרסום אודותיהם, לכלואים אין אפשרות להגיב באופן מיידי וחופשי על הפרסומים נגדם. טלי פחימה אינה יכולה להגיב ולהכחיש שקרים, שהפיצו עליה אנשי שב"ס, או להעמיד דברים בהקשרם הנכון, למשל – לספר לציבור שה"פרובוקציה" שייחסו לה, בעניין הסירוב לעבור חיפוש על גופה, לא היתה אלא בקשה למנוע ממנה השפלה חוזרת מידי סוהרת אחת מסוימת, שמשפילה אותה בעת ביצוע החיפוש ונוהגת בגסות בגופה.

לאור דברים אלה מתבקש בית המשפט העליון לאסור על שב"ס להמשיך ולפרסם פרסומים פוגעניים אודות פחימה ולהורות על נקיטת צעדים משמעתיים נגד האחראים לידיעות שכבר הופצו.

רע"ב 8827/05

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.