חלק ניכר ממסמכי המכרז להפרטת בית סוהר יועברו לידי האגודה

בלחץ בית המשפט העליון יועבר חלק ניכר ממסמכי המכרז להפרטת בית סוהר לידי האגודה לזכויות האזרח בתוך כשבועיים לשם חשיפתם לציבור. חשיפת המסמכים תאפשר לבחון עד כמה מבטיח המכרז את השמירה על זכויותיהם של האסירים שייכלאו בבית הסוהר המופרט

בלחץ ערעור לבית המשפט העליון, שהוגש בידי האגודה לזכויות האזרח, ובהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, הסכימה המדינה ב-14.7.05 לחשוף חלק ניכר ממסמכי המכרז להפרטת בית סוהר ראשון בישראל. בכך תתאפשר ביקורת ציבורית על תנאי המכרז ועל יכולתו להבטיח את זכויותיהם של האסירים שייכלאו בכלא המופרט. המסמכים, כך עולה מהסכם שנחתם ב-14.7.05 בבית המשפט בין המדינה ובין האגודה לזכויות האזרח, יימסרו לעיון ציבורי לא יאוחר מיום 1.8.05, מלבד אותם מסמכים אשר לדעת המדינה אינם נכללים בחוק חופש המידע. עם זאת, לא נעתרו השופטים דורית ביניש, אדמונד לוי ועדנה ארבל לבקשת האגודה להורות על דחיית המועד האחרון למסירת הצעות למכרז, אשר נקבע ליום 9.8.05.

הערעור, אשר נותר בינתיים תלוי ועומד, הוגש על ידי עו"ד דורי ספיבק, חבר הנהלת האגודה לזכויות האזרח ומן התכנית לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, בעקבות פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, אשר דחה לפני חודשים אחדים את עתירתה של האגודה לחשיפת תוכנו של המכרז להפעלתו של בית הסוהר, בטענה שחוק חופש המידע אינו חל על הליכי מכרז שטרם הסתיימו. בערעור הודגש, כי קיימת חשיבות ציבורית מוגברת לשקיפות מלאה של ההליכים לבחירת הזכיין, שייבחר לנהל את בית-הסוהר הפרטי ליד באר שבע, ושל פרטי ההסכם, שצפוי להיחתם עמו. זאת לנוכח אופיו חסר-התקדים של מכרז זה ולנוכח החשש הלא מבוטל מפגיעה בזכויותיהם של אסירים, כתוצאה מתהליך ההפרטה.

האגודה לזכויות האזרח ביקשה לוודא, כי החוזה שייחתם עם הזכיין יכלול מנגנון אפקטיבי של פיקוח על כל פעולותיו, וכי בידי המדינה תישמר אופציה של ממש, כנדרש על פי החוק, לבטל את ההסכם במקרה של פגיעה בזכויות האסירים או הפרת החוזה בכל דרך אחרת. כדי להבטיח פיקוח שכזה, טענה האגודה, קיימת חשיבות מרובה בחשיפתו של המכרז לעין כל, צעד חיוני לשם קיומו של פיקוח ציבורי אפקטיבי על המכרז ותכניו. ברוח זו פסק גם בית משפט באוסטרליה, אשר דן בסוגיה דומה, באשר לצורך בחשיפת תוכנם של הסכמים להפעלת בתי סוהר פרטיים.

עע"מ 3637/05

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הפרטה,זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי,חופש המידע

סגור לתגובות.